Plassering av brytere for vindusheiser

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Plassering av brytere for vindusheiser

Legg inn av cozmo » 18 okt 2007, 20:45

Prøvekjørte for første gang en 9-5 i dag...Saab har jo som Citroen en del, eh, spesielle løsninger.
Det jeg lurer på er om det er noen teknisk grunn til at kontrollene for vindusheisene sitter bak girspaken - det er jo ikke brytere i dørene foran i det hele tatt så vidt jeg kunne registrere (?)
Eller er det bare en "vi vil være spesielle" greie... 8) Spesielt praktisk er det imho ihvertfall ikke :-)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 okt 2007, 20:50

Saab har vel pleid å ha bryterne der. Men jeg kan ikke se hva som er upraktisk med det :) Det eneste "upraktiske" er jo om du har rotet deg borti andre bilmerker, og pådratt deg upraktiske uvaner ;)

Jeg vil tro det er mer en vanesak. Om du er vant med å finne brytere i døra, tar det nok litt tid å venne seg til å lete mellom setene.

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Legg inn av cozmo » 18 okt 2007, 20:53

Hehe ....Så det er ikke noe annet enn "ergonomi og særhet" som ligger bak ?...

..glemte å sjekke om baksetepassasjerene har egne brytere i dørene - men det må de vel nesten ha?..

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 18 okt 2007, 20:53

Selv syns jeg det står bra til den midtstilte tenningslåsen. Er vel ikke no mindre praktisk enn å ha de i døra? :)
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 18 okt 2007, 21:01

Skal være litt enig med deg i at de er litt dumt plassert. Ofte når jeg har med meg f. eks brusflasker og sånt som ligger i midten eller på passasjersetet så kommer ting borti bryterne og vinduene går ned.

Men på en annen side er det veldig praktisk å ha de der, man kan liksom bare flytte hånda noen cm fra girspaken så har man full kontroll.

Nå har jo SAAB gjort noe med dette da, på 9-3 så er de jo flyttet til døra.

En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger :twisted:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 18 okt 2007, 21:04

KongerudN344 skrev:
En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger :twisted:
Jeg er helt enig, det er ingenting som irriterer meg mer ved bilene mine enn det! På 9-5 mener jeg å huske at man kan programmere inn en slik funksjon ved hjelp av Tech-2?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Legg inn av cozmo » 18 okt 2007, 21:04

KongerudN344 skrev:Skal være litt enig med deg i at de er litt dumt plassert. Ofte når jeg har med meg f. eks brusflasker og sånt som ligger i midten eller på passasjersetet så kommer ting borti bryterne og vinduene går ned.

Men på en annen side er det veldig praktisk å ha de der, man kan liksom bare flytte hånda noen cm fra girspaken så har man full kontroll.

Nå har jo SAAB gjort noe med dette da, på 9-3 så er de jo flyttet til døra.

En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger :twisted:
Glemte å sjekke om de var auto-opp på dem...Tror da vitterlig at det var det - ellers tror jeg at jeg hadde reagert på det...

Plasseringen er sikkert en vanesak. Det viktigste er at de virker. Kjørte Citroen C4 leiebil i Frankrike i høstferien. Vinduet på førersiden fant plutselig ut at det ikke ville virke mere når jeg hadde hatt det nede i en av betalingene på motorveien. Kunne bare glemme å holde fartsgrensen i 130 med maks åpent vindu ; av på første rasteplass. Tenning av/på og plutselig virket det igjen. Argh. Xantiaen min er super - men det blir ikke noen nyere Citroen på meg. Saab derimot....... 8)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 18 okt 2007, 21:19

Litt enklere med både Turbo og automat da Daniel :wink:

På Opelen er det auto opp og ned både på fører og passasjer vindu og det fungerer utmerket 8) Kommer det en hindring i veien så fyker vinduet ned igjen. Har enda ikke klart å stoppe SAAB vinduet med hindring så der kan det fort gå noen fingre.

Men Opel er kanskje litt mer avansert? :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 18 okt 2007, 21:20

Saab har hatt bryterene til vinduheisene der helt siden de kom med el.vinduer.

KongerudN344 skrev:En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger :twisted:
Jeg har da auto-opp på vinduene på 9000
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 18 okt 2007, 21:33

Jeg har ikke fiksa noe som helst, men kan hende forige eier har rota litt rundt med noe ledninger nedi der, tror nemelig ikke det er auto-ned på den :roll: husker ikke helt i farta
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 18 okt 2007, 21:57

Synes det er praktisk og ha de i midtkonsollen jeg. Du har full kontroll over alt. Vinduer, takluke, lås osv osv..
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 18 okt 2007, 22:19

Daniel N683 skrev:
KongerudN344 skrev:Men Opel er kanskje litt mer avansert? :wink:
Saab er mer solid :wink:
P3t3r skrev:Jeg har da auto-opp på vinduene på 9000
Er det lov å spørre hvordan du fisket det?
Er nok Thomas som enten skiftet om på noen kabler i det han byttet ledningsnett på den... er jo opprinnelig en engelsk Aero som ble reddet 8)

Er denne bilen det er snakk om viewtopic.php?t=7780
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 18 okt 2007, 22:20

P3t3r skrev:Jeg har ikke fiksa noe som helst, men kan hende forige eier har rota litt rundt med noe ledninger nedi der, tror nemelig ikke det er auto-ned på den :roll: husker ikke helt i farta
hehe, da er noe snudd om på bryterne et sted. samme greia er det med aero'n vår ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 18 okt 2007, 23:11

Skal være auto ned...
Auto opp hadde ikke saab fordi motorene er så kraftige at om de går opp automatisk.. og man eri ei jæ*** pingle.. som meg :p
så dør man..

Tok ei colaflaske med korken på.. og la mellom vinduet på tverra.. og vinduet gikk HELT opp i den 9000enen.. dvs. en M95 9000 cs :p

Prøvde ikke på min Aero
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 18 okt 2007, 23:16

Skjønner ikke hvorfor SAAB ikke har funnet opp sånn klemsikring som det er på de aller fleste andre biler :roll:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar