Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 18 okt 2007, 20:45
Prøvekjørte for første gang en 9-5 i dag...Saab har jo som Citroen en del, eh, spesielle løsninger.
Det jeg lurer på er om det er noen teknisk grunn til at kontrollene for vindusheisene sitter bak girspaken - det er jo ikke brytere i dørene foran i det hele tatt så vidt jeg kunne registrere (?)
Eller er det bare en "vi vil være spesielle" greie...

Spesielt praktisk er det imho ihvertfall ikke

-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 18 okt 2007, 20:50
Saab har vel pleid å ha bryterne der. Men jeg kan ikke se hva som er upraktisk med det

Det eneste "upraktiske" er jo om du har rotet deg borti andre bilmerker, og pådratt deg upraktiske uvaner
Jeg vil tro det er mer en vanesak. Om du er vant med å finne brytere i døra, tar det nok litt tid å venne seg til å lete mellom setene.
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 18 okt 2007, 20:53
Hehe ....Så det er ikke noe annet enn "ergonomi og særhet" som ligger bak ?...
..glemte å sjekke om baksetepassasjerene har egne brytere i dørene - men det må de vel nesten ha?..
-
Brede N979
- 0.7 bar

- Innlegg: 142
- Registrert: 28 jul 2007, 13:54
- Medlemsnummer: N979
- Navn: Marius
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Nardo, Trondheim
Legg inn
av Brede N979 » 18 okt 2007, 20:53
Selv syns jeg det står bra til den midtstilte tenningslåsen. Er vel ikke no mindre praktisk enn å ha de i døra?

95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 18 okt 2007, 21:01
Skal være litt enig med deg i at de er litt dumt plassert. Ofte når jeg har med meg f. eks brusflasker og sånt som ligger i midten eller på passasjersetet så kommer ting borti bryterne og vinduene går ned.
Men på en annen side er det veldig praktisk å ha de der, man kan liksom bare flytte hånda noen cm fra girspaken så har man full kontroll.
Nå har jo SAAB gjort noe med dette da, på 9-3 så er de jo flyttet til døra.
En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 18 okt 2007, 21:04
KongerudN344 skrev:
En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger

Jeg er helt enig, det er ingenting som irriterer meg mer ved bilene mine enn det! På 9-5 mener jeg å huske at man kan programmere inn en slik funksjon ved hjelp av Tech-2?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 18 okt 2007, 21:04
KongerudN344 skrev:Skal være litt enig med deg i at de er litt dumt plassert. Ofte når jeg har med meg f. eks brusflasker og sånt som ligger i midten eller på passasjersetet så kommer ting borti bryterne og vinduene går ned.
Men på en annen side er det veldig praktisk å ha de der, man kan liksom bare flytte hånda noen cm fra girspaken så har man full kontroll.
Nå har jo SAAB gjort noe med dette da, på 9-3 så er de jo flyttet til døra.
En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger

Glemte å sjekke om de var auto-opp på dem...Tror da vitterlig at det var det - ellers tror jeg at jeg hadde reagert på det...
Plasseringen er sikkert en vanesak. Det viktigste er at de virker. Kjørte Citroen C4 leiebil i Frankrike i høstferien. Vinduet på førersiden fant plutselig ut at det ikke ville virke mere når jeg hadde hatt det nede i en av betalingene på motorveien. Kunne bare glemme å holde fartsgrensen i 130 med maks åpent vindu ; av på første rasteplass. Tenning av/på og plutselig virket det igjen. Argh. Xantiaen min er super - men det blir ikke noen nyere Citroen på meg. Saab derimot.......

-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 18 okt 2007, 21:19
Litt enklere med både Turbo og automat da Daniel
På Opelen er det auto opp og ned både på fører og passasjer vindu og det fungerer utmerket

Kommer det en hindring i veien så fyker vinduet ned igjen. Har enda ikke klart å stoppe SAAB vinduet med hindring så der kan det fort gå noen fingre.
Men Opel er kanskje litt mer avansert?

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 18 okt 2007, 21:20
Saab har hatt bryterene til vinduheisene der helt siden de kom med el.vinduer.
KongerudN344 skrev:En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger

Jeg har da auto-opp på vinduene på 9000
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 18 okt 2007, 21:33
Jeg har ikke fiksa noe som helst, men kan hende forige eier har rota litt rundt med noe ledninger nedi der, tror nemelig ikke det er auto-ned på den

husker ikke helt i farta
-
Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Pasient N657 » 18 okt 2007, 21:57
Synes det er praktisk og ha de i midtkonsollen jeg. Du har full kontroll over alt. Vinduer, takluke, lås osv osv..
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 18 okt 2007, 22:19
Daniel N683 skrev:KongerudN344 skrev:Men Opel er kanskje litt mer avansert?

Saab er mer solid
P3t3r skrev:Jeg har da auto-opp på vinduene på 9000
Er det lov å spørre hvordan du fisket det?
Er nok Thomas som enten skiftet om på noen kabler i det han byttet ledningsnett på den... er jo opprinnelig en engelsk Aero som ble reddet
Er denne bilen det er snakk om
viewtopic.php?t=7780
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 18 okt 2007, 22:20
P3t3r skrev:Jeg har ikke fiksa noe som helst, men kan hende forige eier har rota litt rundt med noe ledninger nedi der, tror nemelig ikke det er auto-ned på den

husker ikke helt i farta
hehe, da er noe snudd om på bryterne et sted. samme greia er det med aero'n vår

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 18 okt 2007, 23:11
Skal være auto ned...
Auto opp hadde ikke saab fordi motorene er så kraftige at om de går opp automatisk.. og man eri ei jæ*** pingle.. som meg

så dør man..
Tok ei colaflaske med korken på.. og la mellom vinduet på tverra.. og vinduet gikk HELT opp i den 9000enen.. dvs. en M95 9000 cs
Prøvde ikke på min Aero
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 18 okt 2007, 23:16
Skjønner ikke hvorfor SAAB ikke har funnet opp sånn klemsikring som det er på de aller fleste andre biler

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99