oljeskift

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 okt 2007, 14:43

Hjelle, N6 skrev:
Ingvar N629 skrev:Dere koster på...

Mener forøvrig at Saabs "originalolje" nå er Castrol, ikke Mobil 1. Dvs kjøper dere Castrol 5W30 fullsyntet så er det den som er anbefalt av Saab.

Viskositeten påvirker bl a oljetrykket, rett viskositet er spesielt viktig på B2X5 motorer. Tikking i ventiltrykkere kan også ha sammenheng med feil viskositet.
Det må ha skjedd i seinare tid ihvertfall, på gammer'n sin 9-3 1.9TiD 8v som vart teken ut i mai er det Mobil1 klistemerkje i motorromet ihvertfall.

Ellers vil eg anbefale å bruke klubbrabatten vi har på Mobil1 olje, lurer på om eg betalte mellom 4-500 for 4 liter heilsyntetisk Rallyforumula 5W50.
Mulig det er Mobil 1 ennå, man hører jo så mye rart. Det som er sikkert, er iallfall at det er 5W30 man får når man kjøper fullsyntetisk olje for turbomotorer hos Saab.

Tar også med et par sitater fra DrBoost:
DrBoost skrev:Du kan välja 0W-30 eller 0W-40, köp en av "BRA" fabrisort!
DrBoost skrev:En 15W-50 olja i en B235R med standard smörjsystem är tokfel.
Boosten har også frarådet bruk av Mobil1 5W50 i B235R.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 21 okt 2007, 15:15

DrBoost skrev:
Du kan välja 0W-30 eller 0W-40, köp en av "BRA" fabrisort!

DrBoost skrev:
En 15W-50 olja i en B235R med standard smörjsystem är tokfel
Jeg antar at dette er utfra et driftsøkonomisk perspektiv, med normalt bruk uten motorvarmer, hvor jeg er aldeles helt enig. Utfra hvordan jeg kjenner DR BOOST sine innleg er disse av den fornuftige og svært så konservative sorten og anbefales for folk flest.
Jeg velger allikevel å holde fast på at ved hard bruk, og en konsekvent bruk av motorvarmer er 10-60 olje best, og dermed er det den beste for min bil, og mitt bruk. Så lenge jeg syns det er verdt prisen da...

Derimot vis noen vet noe spesielt om oljer og egenskaper sett i forhold til B2X5 motrens oppbygging og virkemåte, så hadde det vert fint å få en liten utdanning på dette.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 21 okt 2007, 16:31

Likte setningen:
"Motorolje er som merkeklær og flaskevann: et spørsmål om image, pris og følelser!"

http://nrk.no/programmer/tv/fbi/2258534.html
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 21 okt 2007, 16:39

Ingvar N629 skrev:
Hjelle, N6 skrev:
Ingvar N629 skrev:Dere koster på...

Mener forøvrig at Saabs "originalolje" nå er Castrol, ikke Mobil 1. Dvs kjøper dere Castrol 5W30 fullsyntet så er det den som er anbefalt av Saab.

Viskositeten påvirker bl a oljetrykket, rett viskositet er spesielt viktig på B2X5 motorer. Tikking i ventiltrykkere kan også ha sammenheng med feil viskositet.
Det må ha skjedd i seinare tid ihvertfall, på gammer'n sin 9-3 1.9TiD 8v som vart teken ut i mai er det Mobil1 klistemerkje i motorromet ihvertfall.

Ellers vil eg anbefale å bruke klubbrabatten vi har på Mobil1 olje, lurer på om eg betalte mellom 4-500 for 4 liter heilsyntetisk Rallyforumula 5W50.
Mulig det er Mobil 1 ennå, man hører jo så mye rart. Det som er sikkert, er iallfall at det er 5W30 man får når man kjøper fullsyntetisk olje for turbomotorer hos Saab.

Tar også med et par sitater fra DrBoost:
Har han begrunnet dette med noe, slik at det går an å få lit kjøtt på benet... ble mere nyssjerrig, blannet med lit redsel her nå... høres ut som han vet noe som jeg burde visst....
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 21 okt 2007, 17:01

Likte setningen:
"Motorolje er som merkeklær og flaskevann: et spørsmål om image, pris og følelser!"

http://nrk.no/programmer/tv/fbi/2258534.html

Her er et sitat fra en oljediskusjon, syntisk olje er oftest semi syntetisk... :

SITAT:
På en del gamle biler kan man risikere oljelekasje ved bruk av såkalte syntetiske motoroljer. Disse oljene inneholder ofte tilsetningsstoffer som løsner opp slam som har lagt seg rundt pakningene, og enkelte slike oljer medfører også at pakningene sveller mindre opp enn ved bruk av mineral-olje.

I en moderne bilmotor er det best med syntetisk motorolje. Dessverre så inneholder svært mange syntetiske motoroljer svært lite syntetisk olje!

På 80- og 90-tallet kranglet oljeprodusentene om hva som skulle til for å kunne kalle noe SYNTETISK. Noen mente at det måtte være snakk om oljer som er "man made". Det vil si oljer som er "konstruert" av kjemikere. Det skal mye til for å bryte ned den kjemiske strukturen i slike oljer. De tåler derfor langvarig bruk før oljeskift.

Andre mente at det måtte være godt nok at man tar utgangspunkt i en vanlig mineral/petroleumsolje og så prøver å være ekstra nøye med å rense ut stoffer som er skadelige for motorer.

Etter en rekke søksmål og motsøksmål i både USA og Europa ble resultatet at det fikk være opp til hver enkelt produsent hva man ville kalle SYNTETISK.

Dette har ført til at enkelte selger olje under dekke av å være syntetisk selv om det i virkeligheten (sett ut fra en kjemikers ståsted) er snakk om olje som kan bestå av så lite som 5% syntetiske stoffer. Dette er olje som koster under 1 krone literen å produsere. Ut til forbrukerne selges den gjerne for 70-80 kr literen i en innpakning som gir inntrykk av høy kvalitet.

Betegnelser som "Fully Synthetic", "Helsyntetisk", "100% Synthetic Formula" eller "Heavy Duty Synthetic Motor Oil" betyr derfor ikke at det er snakk om noe som er noe særlig bedre enn vanlig standard mineral-olje. For å kunne avgøre hvor bra en olje er, må man sjekke de tekniske dataene og være i stand til å forstå det man leser. 99,99% av forbrukerne er ikke i stand til/gidder ikke dette. Bilmekanikere har som regel også svært begrenset kunnskap når det gjelder akkurat dette. Det skyldes blant annet at dette området kun utgjør en mikroskopisk del av utdanningen deres.

Når det gjelder Biltema, så forbedret de motoroljene sine for et par år siden. Før kunne man få problemer med koksdannelse ved høye temperaturer, typisk tilfelle i en turbomotor. Men nå er den altså på nivå med det meste vanlige.

Felleskjøpet selger forøvrig like billig motorolje som Biltema. Denne har også helt vanlig kvalitet.

Enkelte tror at såkalte Racing-oljer er det beste som finnes. Castrols 10W-60 er glimrende til racing, men ikke i biler som bruker normale oljeskiftintervaller. En Racing-olje vil raskt forandre struktur. Etter noen 1000 km er den ikke lenger 10W-60. Den er kanskje 25W-30. Da vil man få en enorm slitasje ved kaldstart og heller ikke lenger den gode beskyttelsen ved høye driftstemperaturer.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 okt 2007, 18:26

frkristiansen skrev: Har han begrunnet dette med noe, slik at det går an å få lit kjøtt på benet... ble mere nyssjerrig, blannet med lit redsel her nå... høres ut som han vet noe som jeg burde visst....
Nei, han har ikke det. Men brukes 9-5en din til racing, frkristiansen? Som sisteårs maskiningeniørstudent har jeg naturlig nok fått en liten innføring i oljer, men det viktigste jeg lærte av det var at den slags spør man spesialiserte folk om, da olje er en egen vitenskap. "Jeg kjenner en bilmekaniker som sier at..." er iallfall det dummeste jeg hører når det gjelder olje. Uttalelser om olje er stort sett reservert kjemikere å komme med. Jeg bruker det som er anbefalt av produsent, rett og slett fordi jeg ikke vet bedre. Saab "godkjenner" olje som oppfyller GM-LL-A/B-025, der A gjelder bensinmotorer og B gjelder dieselmotorer.

Spesielt holder jeg meg til dette når det gjelder B2X5-motorer, da de er kjent for svak oljepumpe og generelle smøreproblem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 21 okt 2007, 18:41

Nei, han har ikke det. Men brukes 9-5en din til racing, frkristiansen? Som sisteårs maskiningeniørstudent har jeg naturlig nok fått en liten innføring i oljer, men det viktigste jeg lærte av det var at den slags spør man spesialiserte folk om, da olje er en egen vitenskap. "Jeg kjenner en bilmekaniker som sier at..." er iallfall det dummeste jeg hører når det gjelder olje. Uttalelser om olje er stort sett reservert kjemikere å komme med. Jeg bruker det som er anbefalt av produsent, rett og slett fordi jeg ikke vet bedre. Saab "godkjenner" olje som oppfyller GM-LL-A/B-025, der A gjelder bensinmotorer og B gjelder dieselmotorer.

Spesielt holder jeg meg til dette når det gjelder B2X5-motorer, da de er kjent for svak oljepumpe og generelle smøreproblem.
Ja akkurat... nja må jeg vel si til det om den brukes til racing, jeg kan bare si at turboen min er skjelden noe annet en gjennomsiktig, og det skyldes ikke feil tenning :twisted: ... og jeg liker meget godt å kjøre på bane og street legal, noe jeg gjør så mye jeg kan :twisted: , dessuten er det skjelden jeg er hgjemme og bilen ikke inngår i et vogntog som skjelden er noe mindre en 4 tonn :shock: ... og jeg er selv da ikke noen sinke i trafikken :oops: . Forøverig så er oljene jeg bruker merket med høyere tall og bokstaver i tillegg til det som er de krav som SAAB stiller, som fremgår på
at jo høyere jo bedre, så jeg innrømmer at det er smør på flesk, men jeg tror ikke at det er som stælken ville sagt.. "skaaaaaaaadelig og greier slurp"
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 21 okt 2007, 18:48

Det er vel også verdt å legge til at oljetrykksmåler og olje temp måler er svært så viktige instrumenter å ha når man liker å følge med på motorens ve og vell. de er vel antakelig de viktigste instrumentene vil jeg påstå. muligens nest etter smalbånds lamda for å se om den går for magert eller fett.... på trimmede biler... muligens er jeg lit off topic, men shit au...
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 22 okt 2007, 16:42

takker for alle svar..... Kjempe bra respons. Nå kan jeg få byttet olje.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 okt 2007, 17:34

Ingvar N629 skrev: Tar også med et par sitater fra DrBoost:
Hm, er snart dags for oljeskift på femman, kanskje gå ned til 0W40 då kanskje...

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 22 okt 2007, 17:46

Macgeier skrev: Bilmekanikere har som regel også svært begrenset kunnskap når det gjelder akkurat dette. Det skyldes blant annet at dette området kun utgjør en mikroskopisk del av utdanningen deres.
Det stemmer at olje oppbygging og slekt er det lite av på bilfagleg utdanning. Noko eg sjølv har tatt....Ein får innføring i det «enklaste» innen oppbygging og ulike typar viskositetar og bruksområder....
Til og med oljeleverandørar/seljarar slit med å forklara seg når det gjeld dette temaet, noko eg sjølv har erfart. Skulle skifta olje på diffen bak på ein evolution 8 ein gong, hadde specs frå mitsubishi, og tok kontakt med valvoline som er vår levarandør, men dei visste ikkje om dei hadde olje som kunne brukast....

Så mitt beste råd, og som me gjer der eg jobbar; bruk den olja som bilprodusenten anbefalar, intet annet 8)
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5

- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 22 okt 2007, 18:49

Vegard Skaten skrev:
Macgeier skrev: Bilmekanikere har som regel også svært begrenset kunnskap når det gjelder akkurat dette. Det skyldes blant annet at dette området kun utgjør en mikroskopisk del av utdanningen deres.
Sitatet er fra en som kaller seg "Vroom" på bilforum, jeg vil ikke ha det på meg at jeg henger ut en hel yrkesgruppe :D

Bare for å friske opp hukommelsen, ekte syntetisk olje koster 500 kroner literen i USA, tør ikke tenke på hva et sånt produkt ville koste i Norge :roll:

Ren syntetisk olje, Polyalphaolephins (PAO's) , er syntetisk laget smøremiddel.
PAQ tilsatt additiver brukes i jetflymotorer og annet hvor det er ekstreme forhold, og ekstreme krav til sikkerhet pålitelighet. Med andre ord i industrien hvor et havari ville fått enorme økonomiske/menneskelige konsekvenser.

For biler er de fleste Fullsyntetiske-, 100% syntetiske-, Helsyntetiske oljer er basert på mineralolje.
Det er mer fair å putte disse i hylla for halvsyntetiske oljer, selv om dette nok er en overdrivelse det også. Består halvsyntetisk av 50% PAO og 50% mineral olje, neppe.

Industrien selv har inngått en avtale seg imellom at 100% syntetiske, Helsyntetiske osv, osv, er et ord de kan bruke for bilkunder, en label de kan sette på flaskene, uten at innholdet trenger å stemme.
For eksempel tar man 0,1% PAQ og bruker 99,9% mineralolje som man kaller "additiv" og vipps så er oljen Fullsyntetisk :roll:

Så, alt koker ned:
til les på spesifikasjonene på flaske ikke på tittelen i labelen:D

Kjøp rimelig og grei olje som holder kravene, bytt heller ofte.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 22 okt 2007, 18:58

Skjønner godt at bilmekanikere ikke kan alt når det gjelder olje. De har da jammen nok å huske på. Olje er en vitenskap. I forbindelse med jobb driver jeg litt med opplæring på olje om dagen og mildt sagt så er det MYE å sette seg inn i og huske på!

"Heldigvis" møter jeg mange "eksperter" på olje daglig :P Og det rare er; INGEN er enig :shock: :P

Men dersom man skjønner hvordan standarder og betegnelser er bygget opp kan man gå ganske langt ned i oljens hemmligheter.

Enig med Macgeier, kjøp olje som holder kravene og bytt ofte. Tviler dessuten på at en olja til statoil som koster 189 kr er veldig mye bedre enn bilrekvisitabutikken sin til 79 kr. Det være seg carlube eller Q8.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 22 okt 2007, 19:16

KongerudN344 skrev:Tviler dessuten på at en olja til statoil som koster 189 kr er veldig mye bedre enn bilrekvisitabutikken sin til 79 kr. Det være seg carlube eller Q8.
Det morsomme er at olja til Statoil er den samme du får kjøpt på Biltema og Felleskjøpet som begge kjøper fra Statoil, samme olje, samme spesifikasjon. Forskjellen er merkelappen på kanna, og prisen da... :lol:

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 22 okt 2007, 20:59

det stemme nok det som blir sakt i postane øve her. men eg tror at pris har litt å sei uansett. eg merka stor forskjell fra biltema helsyntetisk og mobil1 oljå eg har på nå. har ikkje sjekka specs på biltemaoljå.

med mobil1 oljå så fekk motoren ein roligare gange og blei litt smidigare. (varm motor). føle og at bilen e "piggare". med det meine eg at gassresponsen blei bedre. sistnevnta kan jo ver innbilning og ønsketenkning men eg tror ikkje det.
viskositeten på mobil1 e ow-40. biltema va 10w-40. kanskje detta har någe å sei men trodde ikkje det.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar