Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 23 okt 2007, 20:10
Heisann!
I en liten stund nå har starteren slutta å gå når jeg vrir om nøkkelen, altså, noen ganger går den rundt en liten stund (ikke lenge nok til å få liv i motoren), og så gir opp, eller så gir den opp med en gang. Bensinpumpa er det liv i sammen med lys og alt annet, det er bare starteren som sliter. Den har alltid fungert igjen bare jeg vrir om nøkkelen på nytt av.
Jeg regner med at det er enten starter eller starter-relé? Isåfall, hvordan bytter man starter, og hvor sitter releet?
EDIT: problemet har bare blitt verre og verre, idag ble jeg faktisk litt nervøs når jeg måtte vri om flere ganger før den fikk start.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
TIr
- Innlegg: 17
- Registrert: 21 mai 2006, 10:50
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av TIr » 23 okt 2007, 21:51
Jeg har en 9k 91 2.3t som har samme problemet. Jg har enda ikke kommet til noe fornuftig løsning på problemet. Enda jeg har prøvd å overhalle starteren, bytte motor og innslag i deb (alt utenom tennene), så på tennen til svinghjulet, og dem ser bra ut. Når jeg skrudde under dashbordet, oppdaget jeg at et relee var løst, og trykket den ned igjen. Dermed var problemet løst... Trodde jeg. Nå dem siste dagene, kom problemet gradevis igjen. Idag skrudde jeg ut hanskerommet for å sjekke dem relèea igjen.. dem var helt ok.. etter å ha kødda litt, skjønte jeg fort at dem ikke har noe med problemet å gjøre. Så jeg begynner å lure på om nøkkellåsen ikke greier å levere nok strøm til å greie å holde innslaget inne, eller at det er et punkt på svinghjulet som tennene ikke her helt friske. Motoren pleier somregel å stoppe på samme sted.
Saab 9000 2.3T 91mod
Saab 9000 2.3i 90mod
WARNING!
This SAAB is Powered with a Turbo Engine
-
TIr
- Innlegg: 17
- Registrert: 21 mai 2006, 10:50
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av TIr » 23 okt 2007, 21:53
som nødløsning, holder jeg igjen motoren litt med å ha den i gir og slure på clutchen. så hopper den ikke så fort ut.
Saab 9000 2.3T 91mod
Saab 9000 2.3i 90mod
WARNING!
This SAAB is Powered with a Turbo Engine
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 okt 2007, 23:32
Hvis du hører at starteren går selv om den ikke drar rundt motoren hvis du fortsetter å holde nøkkelen til start, er det nok innslaget som ikke henger helt med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 24 okt 2007, 12:47
Det er nok innslaget da.. Hvordan er dette å bytte, og hvor mye koster det? Hvis det sitter fast på starteren vurderer jeg å bytte hele den.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 24 okt 2007, 14:13
Om starteren går sakte, bare ett par runder tipper jeg på at du har strømproblemer, batteri, ev ledningsproblemer. jording eller + kabel til starteren.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 24 okt 2007, 14:42
Starteren går den, men den drar ikke rundt motoren. Den klarer bare et par runder før den detter ut og går rundt uten å drive motoren.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
TIr
- Innlegg: 17
- Registrert: 21 mai 2006, 10:50
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av TIr » 24 okt 2007, 17:13
heinrich skrev:Starteren går den, men den drar ikke rundt motoren. Den klarer bare et par runder før den detter ut og går rundt uten å drive motoren.
Jeg er ikke helt overbevist om at det er starteren i seg selv jeg. særlig ikke på min. Siden det plutselig kan være bra en mnd og så kommer det tilbake. Men jeg ville prøvd å byttet hele starteren. starteren til 2.3 litern er litt sær, så må passe på å få riktig type. Den er grei å bytte, uten å måtte demontere masse greier.. men litt trangt og knotete
Saab 9000 2.3T 91mod
Saab 9000 2.3i 90mod
WARNING!
This SAAB is Powered with a Turbo Engine
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 24 okt 2007, 20:31
Ikke vet jeg hva det kan være, den fungerte helt fint de tre siste startene nå, så får se hvordan saken utvikler seg.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 24 okt 2007, 22:12
heinrich skrev:Starteren går den, men den drar ikke rundt motoren. Den klarer bare et par runder før den detter ut og går rundt uten å drive motoren.
Innslaget. Det sitter i starteren. Det enkleste er å bytte hele starteren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan