Porsche med variabel geometri turbo?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Porsche med variabel geometri turbo?
Har noen klart å få en VNT-turbo til å holde i en bensinmotor??
Noen som har peiling på hvem som produserer den snurra? Er det noe Porsche har snekra sammen selv, eller er det noe som andre kan få kjøpt også? Vil ha!!
Noen som har peiling på hvem som produserer den snurra? Er det noe Porsche har snekra sammen selv, eller er det noe som andre kan få kjøpt også? Vil ha!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Er vel variabel geometri på ein porsche modell ja. Meinar det er Borg Warner Turbo Systems som leverar denne turboen, om eg ikkje huskar heilt feil....
Aero x har jo også dette
Vegard
Aero x har jo også dette

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Javisst!
Our product portfolio consists of turbochargers with variable turbine geometries (VTG) for diesel and gasoline engines.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Tør jeg spørre hvorfor Saab skulle gidde å lyve om hva som er under panseret...?colombo skrev:Vegard Skaten skrev:Aero x har jo også dette![]()
På papiret, ja. Under panseret er det nok litt mer primitive greier...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Porsche med variabel geometri turbo?
Hva er dette?:PIngvar N629 skrev:Har noen klart å få en VNT-turbo til å holde i en bensinmotor??
Noen som har peiling på hvem som produserer den snurra? Er det noe Porsche har snekra sammen selv, eller er det noe som andre kan få kjøpt også? Vil ha!!
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Ein vanleg turbo har wastegate som regulerar trykket ved å senda eksosen utforbi turboen.
På ein turbo med variabel turbingeometri, ligg det nokre små flaps inne i turbinhuset som styrer eksosen meir eller mindre inn mot skovlhjulet, alt etter om ein skal auka trykk eller senka trykket (les: wastegate).
Ein turbo med variabel turbingeometri vil også ha eit større arbeidsområde.....
Vegard
På ein turbo med variabel turbingeometri, ligg det nokre små flaps inne i turbinhuset som styrer eksosen meir eller mindre inn mot skovlhjulet, alt etter om ein skal auka trykk eller senka trykket (les: wastegate).
Ein turbo med variabel turbingeometri vil også ha eit større arbeidsområde.....
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
EdHunter N815 skrev:Tør jeg spørre hvorfor Saab skulle gidde å lyve om hva som er under panseret...?colombo skrev:Vegard Skaten skrev:Aero x har jo også dette![]()
På papiret, ja. Under panseret er det nok litt mer primitive greier...
Aero X er og blir et konsept. Konseptbiler har alltid fantastiske løsninger - på papiret. Det er forsåvidt ikke løgn, mer en visjon.

cK
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Men saab har alltid understreket at deres konseptbiler faktisk er 100% fungerende. Om de sier at de har noe, så tror jeg de har det. Se på EV-1 f.eks. Det er de andre bilprodusentene som er svindlere.colombo skrev:Aero X er og blir et konsept. Konseptbiler har alltid fantastiske løsninger - på papiret. Det er forsåvidt ikke løgn, mer en visjon.
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det må seriøst være det mest irriterende å oppleve i hele verden.. Sette seg inn i den feteste bilen ever, med masse gamp, og ikke kunne passere 40... Jeg hadde flydd i flint og rasket vekk det som tok borti!Morten N88 skrev:Aero X har vel ikke passert 40 km/t under prøvekjøring nei. Bakhjula tok visst borti ett sted....
Teoretisk toppfart og motoreffekt/dreiemoment er jo en annen sak...

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hmmm... De turboene er foreløpig ikke tilgjengelig på det åpne marked, kun Porsche. Det kommer vel, men når vet vel ingen som vil si noe. Blir vel svindyrt uansett... men jeg kunne ha tenkt meg to sånne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt: