Momentnøkkelen fra Biltema

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Momentnøkkelen fra Biltema

Legg inn av heinrich » 29 okt 2007, 21:18

Heisann!

Jeg har akkurat kjøpt meg momentnøkkelen fra Biltema. Noen som har erfaring med den? Testet den akkurat på hjulboltene, og merket at det er veldig lite forskjell på f.eks 40 og 100nm. Skal det være slik, eller burde jeg bytte den inn? Er den til å stole på? :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 29 okt 2007, 22:11

Jeg har også kjøpt den...
Er jo med papirer på den nøkkelen, at den er kalibrert.
Og det virker som om den var veldig nøyaktig!
Iallefall hvis det er den nøkkelen som koster 549,-
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 okt 2007, 22:29

Jeg har en sånn, og synes den fungerer bra. Er jo en smal sak å teste, 40 Nm er ca 4 kg belastning med en arm på 1 m, eller ca 8 kg med 0,5 m arm. Tilsvarende er 100 Nm ca 10 kg belastning med 1 m arm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 29 okt 2007, 22:44

Ja, jeg mener også at den burde være helt ok, men som sagt, det var veldig veldig lite forskjell på 40 og 100nm, men det er vel vanskelig å føle på hånda, og det har vel litt med boltene man bruker også..
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 okt 2007, 00:39

heinrich skrev:det har vel litt med boltene man bruker også..
Nei, 10 Nm er 10 Nm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 okt 2007, 13:34

Jeg har brukt en slik momentnøkkel på topplokksboltene mine, og motoren går i alle fall enda. Har enda ikke dratt av en bolt av noe slag med den, så antar at den er relativt nøyaktig. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 okt 2007, 14:07

jeg velger å tro at om jeg setter en stein på ett bord med 4 hjul under, og denne veier 40 kilo, mot samme inrettning som veier 100 kilo så vil det ikke være så stor forskjell å dytte dette framover...
tror det blir verre å stoppe den igjen ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 okt 2007, 14:19

ParADigM N558 skrev:jeg velger å tro at om jeg setter en stein på ett bord med 4 hjul under, og denne veier 40 kilo, mot samme inrettning som veier 100 kilo så vil det ikke være så stor forskjell å dytte dette framover...
tror det blir verre å stoppe den igjen ;)
Kan jeg få spørre hva dette har å gjøre med moment på en vektstang å gjøre...? Hvor tungt det er å dytte på et bord med stein på går jo kun på friksjonen på hjulene, og har under ingen omstendigheter sammenheng med hvor mye du må ta i med en momentnøkkel. Som Ingvar sier vil 40nm være ca. 4 kg press med 1m vektstang, og 100nm ca. 10 kg. Hvis du tar steinene dine og henger på stangen skal jeg være enig med deg Para ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 30 okt 2007, 14:19

Ingvar N629 skrev:
heinrich skrev:det har vel litt med boltene man bruker også..
Nei, 10 Nm er 10 Nm.
Litt har det vel å si? Jeg har vært borti bolter som har vært så trege å dra rundt at det har krevd sine Nm bare å vri rundt. Er dette ting som skal tas høyde for når man kommer så langt inn at man skal stramme? Ideelt sett så burde man jo sørge for at bolten gled lett rundt, men hvis man nå ikke har midler til det?
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 okt 2007, 14:27

henrikwl skrev:
Ingvar N629 skrev:
heinrich skrev:det har vel litt med boltene man bruker også..
Nei, 10 Nm er 10 Nm.
Litt har det vel å si? Jeg har vært borti bolter som har vært så trege å dra rundt at det har krevd sine Nm bare å vri rundt. Er dette ting som skal tas høyde for når man kommer så langt inn at man skal stramme? Ideelt sett så burde man jo sørge for at bolten gled lett rundt, men hvis man nå ikke har midler til det?
Ja, Nm er jo Nm, ingen vei utenom det. Om boltene er trege eller ikke forandrer jo ikke hvilket moment du strammer med.
Altså, du merker jo ikke hva momentet på nøkkelen er før den "klikker" når du har fått riktig moment. Når du skrur bolten løst innover har det jo nada betydning om nøkkelen er stilt på 10 eller 1000 Nm for å si det slik, bolten går jo like tregt uansett hva nøkkelen er stilt på.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 30 okt 2007, 14:32

EdHunter N815 skrev:
henrikwl skrev:
Ingvar N629 skrev: Nei, 10 Nm er 10 Nm.
Litt har det vel å si? Jeg har vært borti bolter som har vært så trege å dra rundt at det har krevd sine Nm bare å vri rundt. Er dette ting som skal tas høyde for når man kommer så langt inn at man skal stramme? Ideelt sett så burde man jo sørge for at bolten gled lett rundt, men hvis man nå ikke har midler til det?
Ja, Nm er jo Nm, ingen vei utenom det. Om boltene er trege eller ikke forandrer jo ikke hvilket moment du strammer med.
Altså, du merker jo ikke hva momentet på nøkkelen er før den "klikker" når du har fått riktig moment. Når du skrur bolten løst innover har det jo nada betydning om nøkkelen er stilt på 10 eller 1000 Nm for å si det slik, bolten går jo like tregt uansett hva nøkkelen er stilt på.
Jo, men hvis det krever 50Nm bare å dreie bolten rundt, mens den skal strammes med 40Nm helt inne, hvordan mekker man det? Stiller man da momentnøkkelen på 90Nm (50Nm for å dreie + 40Nm som skal strammes)?
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 okt 2007, 14:36

henrikwl skrev:Jo, men hvis det krever 50Nm bare å dreie bolten rundt, mens den skal strammes med 40Nm helt inne, hvordan mekker man det? Stiller man da momentnøkkelen på 90Nm (50Nm for å dreie + 40Nm som skal strammes)?
Da tror jeg at jeg ville forsøkt litt gjengefett, eventuelt rensing og oppfrisskning av gjenger, for om bolten er så treg er det noe veldig galt. Vil aldri i verden få momentet riktig med så trege gjenger, uansett hvordan du stiller nøkkelen. Faren for å ødelegge gjengene (om de ikke allerede er ødelagt) er også veldig stor.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 okt 2007, 15:01

10 nm er som sagt 10 Nm, uansett. Om du vil unngå problemet med friksjon, så borrer du et tynt hull gjennom bolten i lengderetning, og måler forlengelsen av bolten istedenfor tildragningsmoment. Metoden har faktisk blitt brukt i produksjon, men jeg tviler på at noen gjør det lenger nå da det er mildt sagt lite effektivt og dyrt!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 30 okt 2007, 15:21

Høres fornuftig ut... Tallene var for øvrig bare eksempler, og ikke en konkret problemstilling jeg har vært utfor. ;) Selv om jeg hadde noen hjulmuttere på den gamle bilen min som var sabla trege, tror jeg ikke det var snakk om 50Nm akkurat. :lol:

Å borre i bolten og måle forlengelse hørtes ikke ut som en løsning jeg ville valgt. :? Bedre å finne roten til problemet da ja.
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 30 okt 2007, 17:21

jeg mener ingen har svart på spørsmålet til heinrich og henrikwl enda, så jeg prøver å forklare så godt jeg kan.

om du har en bolt som krever 50Nm for å gå rundt, og den bolten skal strammes med 40Nm, er løsningen å slakke på bolten, for så å stramme den med det momentet som kreves. om det kreves mer moment enn riktig tildragningsmoment å få en skrue til å løsne, så er det enten rust/korrosjon som er problemet, eller så har bolten blitt stramma for hardt før. den kan også ha stramma seg selv, mange bolter har en tendens til det.

for å sette det på spissen: om det er sånn at bolten er blitt stramma for hardt, og det må 50Nm eller mer til for å kunne skru den videre, betyr det at den er blitt strammet med nøyaktig 50Nm en gang i tida.

for å berolige dere litt: som regel når du skal dra til en bolt med et tildragningsmoment, så er det en bolt du skal skru inn fra starten av, ikke en som er der fra før. er den der fra før, så er det som sagt bare å løsne den, sørge for at nesten all uønsket friksjon vil oppstå, og skru den inn på nytt med riktig moment.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar