Legg inn
av Edward N812 » 30 okt 2007, 17:21
jeg mener ingen har svart på spørsmålet til heinrich og henrikwl enda, så jeg prøver å forklare så godt jeg kan.
om du har en bolt som krever 50Nm for å gå rundt, og den bolten skal strammes med 40Nm, er løsningen å slakke på bolten, for så å stramme den med det momentet som kreves. om det kreves mer moment enn riktig tildragningsmoment å få en skrue til å løsne, så er det enten rust/korrosjon som er problemet, eller så har bolten blitt stramma for hardt før. den kan også ha stramma seg selv, mange bolter har en tendens til det.
for å sette det på spissen: om det er sånn at bolten er blitt stramma for hardt, og det må 50Nm eller mer til for å kunne skru den videre, betyr det at den er blitt strammet med nøyaktig 50Nm en gang i tida.
for å berolige dere litt: som regel når du skal dra til en bolt med et tildragningsmoment, så er det en bolt du skal skru inn fra starten av, ikke en som er der fra før. er den der fra før, så er det som sagt bare å løsne den, sørge for at nesten all uønsket friksjon vil oppstå, og skru den inn på nytt med riktig moment.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s