Porsche med variabel geometri turbo?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 okt 2007, 22:26

frkristiansen skrev:ser at de nye scania 9 og 13 liters motorene som skal oppfylle de nye avgass kravene har geometriske turboer... :twisted:
Det er jo diesel... har eksistert i årevis, og finnes vel på de fleste TD-motorer i dag.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 30 okt 2007, 08:16

har eksistert i årevis, og finnes vel på de fleste TD-motorer i dag
I såfall burde det jo ikke være noe problem å få tak i en ....

http://www.logistikk-ledelse.no/2007/tr/tr09-03.htm

var bare at etter at jeg leste dette så fikk jeg inntrykk av at det var noe nytt...

jeg har jo ikke så mye peil...
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 okt 2007, 11:24

frkristiansen skrev:
har eksistert i årevis, og finnes vel på de fleste TD-motorer i dag
I såfall burde det jo ikke være noe problem å få tak i en ....
Til en diesel nei, men det funker jo ikke lenge på en bensinmotor, blir litt andre temperaturer. Turboaggregat til dieselmotorer har ikke vannkjøling heller, av samme grunn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 30 okt 2007, 11:48

Joda det er nok så, men det var jo ikke vanlig med vannkjølte turboer til å begynne med på bensin utgaver heller, og med god olje kjøling så kan du vel få de til å holde en god stund, bare man gjør de riktige tingene ved daglig bruk....
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 okt 2007, 14:02

Er ikke manglende vannkjøling som er problemet da, men at den rett og slett ikke tåler eksostempen i en bensinmotor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar