takk for kjempe god og veiledende hjelp movikong og macgeier! metoden du beskriver, macgeier, for å justere spissinga kommer godt med. regner med et rettholt også kan brukes i denne sammenheng!?
nå kom jeg på i farta at det fulgte med dekk på bilen som var inmari slitt i indre kjørebane. tyder på at bærekulene er bytta. har ikke intrykk, av bilens totalstand å dømme, at forige eier var altfor bilkyndig. altså ble slike utbedringer sikkert gjort mer eller mindre halvhjertet med mangel på kontroll. alt av feil er nok byttet ved eu-godkjenning, ved mindre kontrolløren var korupt. altså er det sansynlighvis en justeringssak som gjenstår. forhåpentlighvis. gleder meg til å ta tak i dette med alle de gode rådene notert på jærnebarken....
-andreas
"woblende" og900
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
No problem
I mangel av lasestråle så brukte jeg en plankebit på høykant mot dekket og en 1m`ers "L" bjelke i aluminium trykket mot planken som sikteskinne forrige gang jeg justerte spissing. Planken på høykant var for å få plass til hodet under sikting
Hvis du bare har en parkeringsplass uten noen vegg i nærheten så bruk fire pappkasser, to bak bilen og to foran (de to foran plasseres is samme avstand fra forhjulene som kassene bak, med dette har du et perfekt symmetrisk oppsett for 0 mm justering), da er det bare å juster til samme bredde på "treffpunkt" forover som bakover.
Dekk med kraftig slitasje på indre bane tyder på at hjulene peker utover under kjøring, ikke rart den er vanskelig å kjøre
Antageligvis er det byttet bærekule(r) og endeledd på styrestag(ene) før EU kontroll uten noen form for justering av spissing etterpå

I mangel av lasestråle så brukte jeg en plankebit på høykant mot dekket og en 1m`ers "L" bjelke i aluminium trykket mot planken som sikteskinne forrige gang jeg justerte spissing. Planken på høykant var for å få plass til hodet under sikting

Hvis du bare har en parkeringsplass uten noen vegg i nærheten så bruk fire pappkasser, to bak bilen og to foran (de to foran plasseres is samme avstand fra forhjulene som kassene bak, med dette har du et perfekt symmetrisk oppsett for 0 mm justering), da er det bare å juster til samme bredde på "treffpunkt" forover som bakover.
Dekk med kraftig slitasje på indre bane tyder på at hjulene peker utover under kjøring, ikke rart den er vanskelig å kjøre

Antageligvis er det byttet bærekule(r) og endeledd på styrestag(ene) før EU kontroll uten noen form for justering av spissing etterpå

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
- 1,5 bar
det hele begynner å rime nå!
ja, for når et hjul vil svinge ut fra bilen, bøyes dekket ut slik at det slites på innerkanten. den tanken den tanken har jeg aldri tenkt før. trodde bare bærekuler kunne ha skyld i slik slitasje.
rettholt (aluminiumbjelke) blir jo det samme som en plankebit, bare mer nøyaktig.
takk igjen!
ja, for når et hjul vil svinge ut fra bilen, bøyes dekket ut slik at det slites på innerkanten. den tanken den tanken har jeg aldri tenkt før. trodde bare bærekuler kunne ha skyld i slik slitasje.
rettholt (aluminiumbjelke) blir jo det samme som en plankebit, bare mer nøyaktig.
takk igjen!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
-
- 1,5 bar
nå tar jeg opp denne tråden igjen etter lang tid siden jeg har sett på problemet, funnet feilen og rettet den opp. prøvde bilen selv og fant ut at den ikke var så retnings-ustabil som jeg hadde fått beskredet. høyre forhjul ristet derimot volsomt i vertikal retning ved akselerasjon over 80 km/t. var syyykt mye slark i indre drivledd. to av lagrene i tripoden hadde gått og koppen denne sitter inni var så slitt at det var hull i veggene. haha
det hele skyldtes fravær av fett, selv om damasken var tett. altså elendig mekanikerarbeid.....
denne 90-modellen har egentlig kraftigere tripod enn tidligere 900'er, men de passer om hverandre i begge ender: ene enden ("koppen") i diffhuset og tripoden på drivakselen.

det hele skyldtes fravær av fett, selv om damasken var tett. altså elendig mekanikerarbeid.....
denne 90-modellen har egentlig kraftigere tripod enn tidligere 900'er, men de passer om hverandre i begge ender: ene enden ("koppen") i diffhuset og tripoden på drivakselen.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt