Legge om til vinterdekk!
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Legge om til vinterdekk!
Jeg tenkte å legge om til vinterdekk nå, da været peker i den retningen. Jeg har byttet mangt et hjul før, så jeg satte i gang med godt mot. Det første bakdekkene gikk greit, null problem.
Men i min naivitet så trodde jeg altså at det skulle holde å fjerne hjulboltene også på framhjulene, løfte hjulet av og sette på vinterhjulet. Så var altså ikke tilfellet. Selv om hjulboltene var fjernet, satt hjulet som støpt, og bilen ville heller falle av jekken enn å gi slipp på det forbaskede hjulet. Dette gjaldt for øvrig begge forhjulene.
Hva slags sort magi må til for å få bilen til å slippe forhjulene? Hvilke besvergelser må ytres, hvilken røkelse må brennes og hvilke guder må blidgjøres?
Hvis noen kunne svare raskt, ville det vært flott, da jeg helst skulle fått gjort dette mens været er såpass bra som det det er nå.
Tasker og bukser.
edit: redigerte vekk "haster" fra tittelen, da det strengt tatt ikke haster lenger.
Men i min naivitet så trodde jeg altså at det skulle holde å fjerne hjulboltene også på framhjulene, løfte hjulet av og sette på vinterhjulet. Så var altså ikke tilfellet. Selv om hjulboltene var fjernet, satt hjulet som støpt, og bilen ville heller falle av jekken enn å gi slipp på det forbaskede hjulet. Dette gjaldt for øvrig begge forhjulene.
Hva slags sort magi må til for å få bilen til å slippe forhjulene? Hvilke besvergelser må ytres, hvilken røkelse må brennes og hvilke guder må blidgjøres?
Hvis noen kunne svare raskt, ville det vært flott, da jeg helst skulle fått gjort dette mens været er såpass bra som det det er nå.
Tasker og bukser.
edit: redigerte vekk "haster" fra tittelen, da det strengt tatt ikke haster lenger.
Sist redigert av HenrikWL den 10 nov 2007, 19:20, redigert 1 gang totalt.
1996 Saab 900 S 2.0i
er et kjent problem på saab, alufelgene begynner å spise på stålet i navet å setter seg bom fast. jekk opp bilen å bruk en stor slegge til å slå fra baksiden på dekket, ikke slå på selve felgen da den kan bli sjev.
hvis du ikke har en stor slegge kan du godt bruke en stor planke!
egentlig kun rå kraft som skal til!
husk å smøre navet med litt fett før du setter på de andre hjulene så slipper du dette problemet neste gang
hvis du ikke har en stor slegge kan du godt bruke en stor planke!
egentlig kun rå kraft som skal til!
husk å smøre navet med litt fett før du setter på de andre hjulene så slipper du dette problemet neste gang
N1140
M92 Saab 9000 CS 2,3T
M92 Saab 9000 CS 2,3T
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Felgen sitter fast på navet. Om du har en åpen nok felg, så kan du stikke inn et brekkjern og dra felgen rundt, da slipper den. Ikke bend mot bremseskive eller noe annet bak der, bare bend selve felgen. Pakk inn brekkjernet i et håndkle eller noe så du ikke skader felgen.
Evt kan du skru boltene nesten helt inn og kjøre noen meter, bør slippe da også.
Evt kan du skru boltene nesten helt inn og kjøre noen meter, bør slippe da også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
AKKURAT samme problem med min bil og. (signatur)
Jeg tok bare en haug med 5-56 og lot det sive ned mellom felg og nav også brukte jeg vinterdekket til å slå i siden av sommerdekket, måtte gjøres ett par tre ganger, men de kom av
Jeg tok bare en haug med 5-56 og lot det sive ned mellom felg og nav også brukte jeg vinterdekket til å slå i siden av sommerdekket, måtte gjøres ett par tre ganger, men de kom av
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Da var de av! Jeg løsnet på boltene, rygget tilbake noen meter og fram igjen, jekket opp bilen og røsket og dro vekselvis på hver side av dekket helt til de - bokstavelig talt - spratt(!) av. Men av kom de!
Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. Hva slags fett anbefales?
Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. Hva slags fett anbefales?
Sist redigert av HenrikWL den 10 nov 2007, 15:11, redigert 1 gang totalt.
1996 Saab 900 S 2.0i
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Når du ska ha på alu felgene igjen burde du smøre alupasta mellom felgen og navet, og gjerne på boltene også.henrikwl skrev:Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. Hva slags fett anbefales?
På stålfelgene burde du ha kobberpasta
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Kobberpasta
Jeg kunne ikke vært mer enig! Jeg kan fortelle at man da går fra å måtte bruke noen timer på velrettede slag med slegge, til å kunne ta av stålfelgene med venstre lillefingerP3t3r skrev:Når du ska ha på alu felgene igjen burde du smøre alupasta mellom felgen og navet, og gjerne på boltene også.henrikwl skrev:Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. Hva slags fett anbefales?
På stålfelgene burde du ha kobberpasta
Sommeren er jo også den minst slitsomme årstiden om man glemmer slike ting, veisaltet i Trondheim gjør sitt til at stålfelger sitter ekstremt godt fast dersom man ikke er føre var.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Hva er grunnen til dette, og gjelder det kun alufett og alufelger? Da jeg pratet med et verksted (første gangen jeg fikk høre om kobberpasta og stålfelger) så fikk jeg beskjed om å smøre hele flata, siden det da skaper et større lag som oksiderer istedet for stålfelgen.Saab900STCR skrev:Husk!
Du må ikke smöre på den flata där fälgen ligger mot flata!
Bara smöre med alu-fett på den lille styre kanten i navet!
Mvh
Dersom dette ikke er så lurt så skal jeg jo selvfølgelig ikke gjøre det på den måten senere..
A
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Det som alltid funker for meg er å sparke alt man har i ytterkant på dekket.. fortsett til det løsner
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
På min gamle og gode 90 gjorde jeg først dette i en times tid, før jeg måtte gå over til 20 min sleggejobb, stålfelger og trondheims-saltlake var ikke noe særlig!Morti skrev:Det som alltid funker for meg er å sparke alt man har i ytterkant på dekket.. fortsett til det løsner
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
I verkstedhåndboka står det at du skal bruke hvit høytrykksfettpasta, art nr 30 06 442. Dette er egentlig fett for høyt belastede glidelager.henrikwl skrev:Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. Hva slags fett anbefales?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan