men bila går jo normalt og ingen ulyder å høre..hva kan nå det være,og hvor farlig er det å kjøre? bor nemlig 20mil unna nærmeste merkeverksted,så fint om noen her kunne hjelpe meg!
check engine
Moderator: Moderatorer
- haarstad
- 2.0 bar

- Innlegg: 831
- Registrert: 01 des 2007, 03:38
- Medlemsnummer: N1222
- Navn: Rune Haarstad
- Bil: Saab
- Sted: Frøya
check engine
hjelp! idag begynte check engine-lampa og lyse i min 9-3 T7
men bila går jo normalt og ingen ulyder å høre..hva kan nå det være,og hvor farlig er det å kjøre? bor nemlig 20mil unna nærmeste merkeverksted,så fint om noen her kunne hjelpe meg!
men bila går jo normalt og ingen ulyder å høre..hva kan nå det være,og hvor farlig er det å kjøre? bor nemlig 20mil unna nærmeste merkeverksted,så fint om noen her kunne hjelpe meg!
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods
- utengen
- 1,5 bar

- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Ja om den ble borte ved en strøm reset, har du med stor sannsynlighet et problem med en adapsjon av enten luft eller bensin som går utenfor sine grense verdier.
Altså dette kan skje med feks open air filter, eller luftlekkasje, eller om det mangler målt luft til styresystemet. Dette gjelder biler med luftmengde måler.
En eksos lekkasje kan gi samme feil, en ikke resirkulernede dump ventil, kan også gi feilkode.
Så ev en feil kode hadde vært lurt og lese ut, da det som regel finnes en stor mulighet for at denne feilkoden kommer tilbake senere.
Men det kan også være en møkkete luftmengdemåler som måler feil.
Og da lønner det seg og bytte denne.
Men nå fungerer den så det er bare og tute og kjøre.
Mvh
Tommy Utengen
Ja om den ble borte ved en strøm reset, har du med stor sannsynlighet et problem med en adapsjon av enten luft eller bensin som går utenfor sine grense verdier.
Altså dette kan skje med feks open air filter, eller luftlekkasje, eller om det mangler målt luft til styresystemet. Dette gjelder biler med luftmengde måler.
En eksos lekkasje kan gi samme feil, en ikke resirkulernede dump ventil, kan også gi feilkode.
Så ev en feil kode hadde vært lurt og lese ut, da det som regel finnes en stor mulighet for at denne feilkoden kommer tilbake senere.
Men det kan også være en møkkete luftmengdemåler som måler feil.
Og da lønner det seg og bytte denne.
Men nå fungerer den så det er bare og tute og kjøre.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
EDIT, jeg tok feil, noen koder forsvinner...Ronny_N169 skrev:Off-topic, men slettes feilkoden helt ved strømløs bil?, dvs kan heller ikke leses ut med Saabs eget verktøy?
Sist redigert av Tor N12 den 07 des 2007, 20:30, redigert 1 gang totalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- utengen
- 1,5 bar

- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Ikke alle feilkoder slettes ved strøm reset, interne feil i styreboksen blir der permanent, men alle adapsjoner blir borte.
Feilkoder som skyldes feil for eksempel kabelbrudd eller en giver som ikke fungerer mm, kommer tilbake så fort du starter bilen igjen, så de forsvinner liksom ikke.
De kommer bare tilbake med en gang.
Ettersom dette som regel er en feil som må fikses, det finnes regler for slikt.
Har men ev en feil som bare forsvinner helt plutselig, altså check engine lampen slokner, er feilkoden fremdeles lagret i systemet og kan leses ut ved en senere anledning, dette for og se om det har skjedd ofte, (for eksempel, missfire, alarmkoder mm) det finnes også feilkoder som ikke tenner lampen før man har fått den feilen et antall ganger, eller grense verdier har gått utenfor sine maks/min grenser.
Mvh
Tommy Utengen
Ikke alle feilkoder slettes ved strøm reset, interne feil i styreboksen blir der permanent, men alle adapsjoner blir borte.
Feilkoder som skyldes feil for eksempel kabelbrudd eller en giver som ikke fungerer mm, kommer tilbake så fort du starter bilen igjen, så de forsvinner liksom ikke.
De kommer bare tilbake med en gang.
Ettersom dette som regel er en feil som må fikses, det finnes regler for slikt.
Har men ev en feil som bare forsvinner helt plutselig, altså check engine lampen slokner, er feilkoden fremdeles lagret i systemet og kan leses ut ved en senere anledning, dette for og se om det har skjedd ofte, (for eksempel, missfire, alarmkoder mm) det finnes også feilkoder som ikke tenner lampen før man har fått den feilen et antall ganger, eller grense verdier har gått utenfor sine maks/min grenser.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
- haarstad
- 2.0 bar

- Innlegg: 831
- Registrert: 01 des 2007, 03:38
- Medlemsnummer: N1222
- Navn: Rune Haarstad
- Bil: Saab
- Sted: Frøya
Har JR innsatsfilter og resirk-dump fra SP. dette ble montert for 1uke siden,feilmelding kom jo idag.utengen skrev:
Altså dette kan skje med feks open air filter, eller luftlekkasje, eller om det mangler målt luft til styresystemet. Dette gjelder biler med luftmengde måler.
En eksos lekkasje kan gi samme feil, en ikke resirkulernede dump ventil, kan også gi feilkode.
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods
- utengen
- 1,5 bar

- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Ja kjør en uke eller mer og se hva som skjer, vanskelig og si hva som er feil når man ikke har en feilkode og utgå ifra.
Behøver ikke være noe feil med det du har montert i ettertid, kan være andre ting, men om du får feilmelding igjen så les den ut, så er det mye enklere og se hva som tente lampa..
Mvh
Tommy Utengen
Ja kjør en uke eller mer og se hva som skjer, vanskelig og si hva som er feil når man ikke har en feilkode og utgå ifra.
Behøver ikke være noe feil med det du har montert i ettertid, kan være andre ting, men om du får feilmelding igjen så les den ut, så er det mye enklere og se hva som tente lampa..
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
På vår nyinnkjøpte ng900`s så lyste check engine innimellom på hver eneste tur etter at motoren var blitt "varm". Motoren ble riktignok aldri varm nok på grunn av defekt termostat, og bensinforbruket var på sjokkerende 1,2liter/mil
Etter bytte av termostat, forsvant check engine lampen og bensinforbruket gikk ned til 0,9 l/mil
Kan jo være at frakobling/tilkobling av diverse kontakter i forbindelse med termostatbytte løste check engine, men jeg mistenker check engine lyste pga at motoren fikk innimellom for fet blanding på grunn av "kald" motor, og bensinforbruket ble deretter.
Etter bytte av termostat, forsvant check engine lampen og bensinforbruket gikk ned til 0,9 l/mil
Kan jo være at frakobling/tilkobling av diverse kontakter i forbindelse med termostatbytte løste check engine, men jeg mistenker check engine lyste pga at motoren fikk innimellom for fet blanding på grunn av "kald" motor, og bensinforbruket ble deretter.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
