Svar mottas med takk
Skal se på en 900 - Hva å se etter?
Moderator: Moderatorer
Skal se på en 900 - Hva å se etter?
Jeg skal se på en 900 Turbo T8 1988 modell i dag, og i den sammenheng lurer jeg på om det finnes spesielle ting man bør sjekke mtp rust/slitasje o.l som kan bli store utgiftsposter i fremtiden?
Svar mottas med takk
Svar mottas med takk
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Gearkasse har lett for å gå. Hør etter ulyder/skraping samt at synkroniseringer bør være ok. Ellers er det rust i nedre bærebrufester foran som er litt kritisk i tillegg til nerkanten på dørene. Og kjenn etter om den går ordentlig og ikke ryker blått.
Lykke til
Lykke til
Sist redigert av Morten-N146 den 12 jan 2008, 16:01, redigert 1 gang totalt.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
Takker så meget, bare en ting; hvor\hva er bærebruen?Morten-N146 skrev:Gearkasse har lett for å gå. Hør etter ulyder/skraping samt at synnkroniseringer bør være ok. Ellers er det rust i nedre bærebrufester foran som er litt kritisk i tillegg til nerkanten på dørene. Og kjenn etter om den går ordentlig og ikke ryker blått.
Lykke til
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Da ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte en T8. Det mekaniske insprutsystemet på disse bilene kan lage problemer, og hvis en må sette bilen inn på verksted for dette vil det bli veldig dyrt.Trazor skrev:Morten-N146 skrev:Er ikke så veldig bilkyndig
Men ellers så er det rust og generell stand på bilen som er kritisk....
bærebruene er det som "fester" hjulet til karroseriet. Legg deg ned med full sving og se inn på forsiden av forhjulet. Her vil du se at det går en "triangel" fra hjulet til karosseriet til bilen. I dette området burde det ikke finnes rusthull osv....
Har prøvekjørt nå, veldig fin bil, men 2 punkter jeg er skeptisk til:
1.Clutchen tar litt langt ute, men dette ble visst løst med ny sylinder, som ikke var noe problem å skaffe eller dyrt.
2. Synkronringene på 2 gir var litt ute, så man måtte vente et sek før man giret, hvis ikke fikk man en ulyd.
punkt 1 er egentlig ikke noe problem for meg, men punkt 2 er det som "skremmer" meg mest. Er dette noe man kan ordne selv, eller må man bare leve med det? (Vel, kan kjøpe ny kasse, men det blir vel dyrt...?)
1.Clutchen tar litt langt ute, men dette ble visst løst med ny sylinder, som ikke var noe problem å skaffe eller dyrt.
2. Synkronringene på 2 gir var litt ute, så man måtte vente et sek før man giret, hvis ikke fikk man en ulyd.
punkt 1 er egentlig ikke noe problem for meg, men punkt 2 er det som "skremmer" meg mest. Er dette noe man kan ordne selv, eller må man bare leve med det? (Vel, kan kjøpe ny kasse, men det blir vel dyrt...?)
clutchen skal være sånn! det er en hydrøylisk clutch og er da selvstrammende! ellers ang girkassa så er syncringen gåen. da må du bytte girkasse hvis du vil ha vekk det problemet, og da må du ut med motoren. Jeg vil ikke anbefale deg som ikke er så blikyndig til å kjøpe en slik bil. kan oppstå en del problemer med gammal bil og det er dyrt å reparere på verksted! Pleier også å være plaget med rust på bilen! da snakker jeg i dører bærebru og hjulbuer. som jeg kan komme på!
Anbefaler at du kjøper deg en nyere type bil, da de er forhåpentlig mindre pes med.
Mvh. Pål
Anbefaler at du kjøper deg en nyere type bil, da de er forhåpentlig mindre pes med.
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Stiller meg bak Pål her og sier meg helt enigDatapaal N526 skrev:clutchen skal være sånn! det er en hydrøylisk clutch og er da selvstrammende! ellers ang girkassa så er syncringen gåen. da må du bytte girkasse hvis du vil ha vekk det problemet, og da må du ut med motoren. Jeg vil ikke anbefale deg som ikke er så blikyndig til å kjøpe en slik bil. kan oppstå en del problemer med gammal bil og det er dyrt å reparere på verksted! Pleier også å være plaget med rust på bilen! da snakker jeg i dører bærebru og hjulbuer. som jeg kan komme på!
Anbefaler at du kjøper deg en nyere type bil, da de er forhåpentlig mindre pes med.
Mvh. Pål
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- kristianur N1169
- 2.0 bar

- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Kunne heller ingenting om å skru før jeg kjøpte meg SAAB
Biltemaverktøy, en kald gårdsplass, forumet, venner og godt mot har hjulpet meg igjennom det aller meste
Men kan vel ikke si jeg hadde kjøpt gammal turbo SAAB om igjen dersom jeg kunne valgt min første bil en gang til.
Men på en annen side, det var VELDIG moro å ha en sånn bil og høre reaksjonene til alle baksetepassasjerene når jeg ga litt gass
Biltemaverktøy, en kald gårdsplass, forumet, venner og godt mot har hjulpet meg igjennom det aller meste
Men kan vel ikke si jeg hadde kjøpt gammal turbo SAAB om igjen dersom jeg kunne valgt min første bil en gang til.
Men på en annen side, det var VELDIG moro å ha en sånn bil og høre reaksjonene til alle baksetepassasjerene når jeg ga litt gass
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
KongerudN344 skrev:Kunne heller ingenting om å skru før jeg kjøpte meg SAAB![]()
Biltemaverktøy, en kald gårdsplass, forumet, venner og godt mot har hjulpet meg igjennom det aller meste![]()
Men kan vel ikke si jeg hadde kjøpt gammal turbo SAAB om igjen dersom jeg kunne valgt min første bil en gang til.
Men på en annen side, det var VELDIG moro å ha en sånn bil og høre reaksjonene til alle baksetepassasjerene når jeg ga litt gass
Dette stemmer godt... hvis du skal ha den bilen som en bil nr2 og har lyst og tid til å lære/reparere så er det en grei bil... Og støtten du vil få her på forumet kan være grunn nok til å kjøpe bilen
En sånn bil vil det altids komme feil på, og hvis en skal koste på reperasjoner på verksted vil man heller kunne kjøpe en masse nyere saab-turbo
Hvis du kommer fra sørlandet så har du jo en dedikert saab-skrot i arendal + sabbus sin private samling
Uansett: lykke til, kjøper du bilen og har tatt høyde for dens svakheter vil du nok bli fornøyd!
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Mange sier det er lite rust på de som er fra 91 til 93, disse er det også mindre problemer med ellers. T8 har mekanisk injection og skaper mye trøbbel i seg selv, noe jeg selv har fått erfart. T16 er nok heller å anbefale hvis man skal ha turbo og SAAB, der har man elektronisk injection og man sparer mye trøbbel og ikke minst banning. Ellers så har man jo uten turbo også, de fungerer brukbart og de er kanskje ikke like hardt kjørt og i bedre stand med tanke på drivverk og girkasse, men kjøregleden kommer jo litt ekstra med turbo. 
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum

