Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
TIr
- Innlegg: 17
- Registrert: 21 mai 2006, 10:50
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av TIr » 12 jan 2008, 14:14
jeg har en del 2,0l b202L topper liggende og en gåen b234 topp på bilen. Så jeg tenkte å frese portene på den ene 2.0l toppen for å få samme flow, volum som 2,3litern.
Er det noen som vet hvor stort volum det skal være på dem forskjellige portene?
Og kanskje har noen ekstra tips?
mvh Tom Ivar

Saab 9000 2.3T 91mod
Saab 9000 2.3i 90mod
WARNING!
This SAAB is Powered with a Turbo Engine
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 12 jan 2008, 17:22
Hei.
Har du kort-topp i bilen din kan du bare glemme å bruke en 202 topp.
Har du langtopp kan det gå, men det er bedre å sammenligne det visuelt og derretter porte med ca de samme dimensjonene som 234-toppen...
Men det er mer jobb enn det høres ut til. Og hvis en skal regne timer så kan du legge rimelig mange deniros i en annen 234 topp...
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 12 jan 2008, 19:18
Heisan.. Jeg regner med at du har kortmotoren på bilen din. Til den motoren hører det til en korttopp. Dette er en topp som er et par cm kortere enn langtoppen, og disse passer ikke om hverandre. Den korte er også mye bedre når det gjelder flow.
Anngående det å frese portene, så må dette gjøres av noen som har peiling. Som veit hvor mye som skal portes, og hvor. Jeg ville glemt hele greia med porting. Kjøp heller en identisk topp som du har. Holder til sikker 400hk!!
Var vel egentlig ikke dette du spurte om. Men er mitt tips ihvertfall

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 12 jan 2008, 19:46
Er ikke korttopp på den nei, langmotor i den...
Kjøp deg heller en korrekt topp istedet for å legge mye arbeid i den gamle, skal du først gjøre mye så skal du heller bygge om så du får montert korttoppen (og dette er mye mindre jobb enn å frese den gamle).
Dessuten så synes jeg gammelbilen min fortjener noe bedre enn en gammel råtten 202-topp!!

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
TIr
- Innlegg: 17
- Registrert: 21 mai 2006, 10:50
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av TIr » 12 jan 2008, 22:07
Du har nok rett Tor. bilen fortjener mere enn så

hehe. håndtere fresen er ikke noe problem, men skulle nesten hatt noe data for å vite volumet. kan jo seff ta av toppen til bilen, og måle, men det er kjedlig å ta den av bare for det..
Hva må gjøres for å konvertere til kort topp dA?
Saab 9000 2.3T 91mod
Saab 9000 2.3i 90mod
WARNING!
This SAAB is Powered with a Turbo Engine
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 12 jan 2008, 22:30
Man må lage et deksel som tetter den åpningen som vi bli på registerdekselet, søk på svenskeforumet så finner du tråd med bilder der.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 13 jan 2008, 03:44
Skal gi deg bilder og info imorra jeg (søndag) har forska masse på dette med korttopp på langmotor. Men nå må jeg og Edward ut og rasa vinterbil

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
TIr
- Innlegg: 17
- Registrert: 21 mai 2006, 10:50
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av TIr » 13 jan 2008, 13:15
takker

jeg har lest litt rundt her og der.. og mange delte meninger om hva man burde bruke tiden på.. for meg er ikke tiden noe problem, så jeg kan stå i 20timer å frese toppen om jeg må

men jeg ser jo at korttoppen har bedre flow enn langtoppen. 36cfm mer på innsuget, eksosen er enda ukjent. regner med at den er det samme.. kanskje 9cfm mere maks. og at innsugsventilen på korttoppen er større?
Saab 9000 2.3T 91mod
Saab 9000 2.3i 90mod
WARNING!
This SAAB is Powered with a Turbo Engine