Man skal sko seg etter føre.
I 9 av 10 (forskjellige føreforhold) tilfeller opplever jeg personlig, at piggdekk gir best grep, der piggfridekket er stabilt dåligere. Det betyr at det er lettere å stole på piggfridekket i dets til en hver tid manglende grep, mot å overraskes en skjelden gang da grepet ikke var perfekt i piggdekket
...Hær jeg bor, som forøvrig er en by(
), finner man ikke flatmark før fler mil innenlands. Som setter en enorm belastning på hovedveiene rundt øya, om man skulle frata folk piggdekkene og dermed en hver mulighet for å kunne kjøre småveier, direkte hvor man skulle. Hær er det bakke på bakke, og vinteren 2009 kan bli interessant.
Og man kan lure på hva som kom først, salting? eller piggfridekk?
En hel vinter i Trondheim opplever jeg som av den glattere vinteren jeg ha kjørt! og dette pga. salting! Og disse går litt hånd i hånd. Innføres en piggdekkavgift, blir man i større grad nødt til å salte, noe vi vanligvis ikke kan gjøre hær. Som sagt en morsom vinter i vente.
Men tilbake til tråd, fremmes det fra statens vegvesen i dag et lokalt tiltak for politikerne i tromsø: Rushtidsavgift! Ble dog blankt avvist av SP-politiker, men dette vil nok taes opp i nær framtid. Samtidig kan jeg melde om redusert avgift på E85 i tromsø! Og det påpekes for sammenhengen, at miljøgevinsten ved produksjon av Etanol, tar fra 17 til 800år å spare inn. Dette viser ny forskning!
Men det gjør jo susen alikevell
Dæven kor langt han blei!?