Sette tag på bilder

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Sette tag på bilder

Legg inn av Eirik N396 » 18 feb 2008, 01:35

Hei.

Har en grei samling med (kun saabrelaterte ;)) bilder på pcen, per dags dato ca 13500 stk. Prøver å sortere disse slike at jeg kan bruke de til forskjellig ved en senere anledning. Jeg har derfor sortert bildene etter
modell (92001 99 9-5 osv). Men så kunne det jo vært greit å ha de sortert etter andre ting også, alt etter hva jeg trenger de til. Skulle derfor gjerne hatt anledning til å sette slike tagger på bildene, som jeg har forstått en kan i Vista. Nå har det seg desverre slik at jeg bruker XP, og ikke har planer om å gå over til Vista.

Jeg har prøvd et slags bildearkiveringsprogram, hvor jeg kan importere alle bildene mine, og tagge disse "inni programmet". Men det som er kjedelig med dette er jo at disse taggene er avhengige av programmet for å fungere, da disse ligger i selve programmet. Og jeg kan ikke endre filnavn på bildene etter at de er importert til arkivet, for da finner naturligvis ikke programmet disse igjen.

Har dere noen forslag til hvordan jeg kan løse det, om jeg for eksempel vil tagge mine og900-bilder med ulike tagger, slik at jeg finner det jeg leter etter? Jeg vet ikke om det i det hele tatt er mulig, men jeg må ihvertfall spør ;)

Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1244
Bil: 9-5/2,0/04
Sted: Bergen

Re: Sette tag på bilder

Legg inn av dagt » 18 feb 2008, 02:38

Eirik N396 skrev:Hei.

.... Nå har det seg desverre slik at jeg bruker XP, og ikke har planer om å gå over til Vista.
XP har jo en fin funksjon til å merke grupper eller mapper. Sorter bildene du ønsker å nummerere og merk første og siste når du holden nede shift (eller enkeltvis med ctrl) Høyreklikk og velg "gi nytt navn" eller trykk F2. Skriv f.eks Saab 95.jpg og Enter.... Da blir alle bildene merket med unikt nummer bak (Saab 95 (1).jpg Saab 95(2).jpg) Du kan merke mange hundre bilder samtidig. Viktig at du merker de ulike bildeformatene hver for seg .... jpg, bmp, tif, eller hva det måtte være.

I tillegg finnes det et kjempeflott prg til å endre bildestørrelsen som heter Image Resizer
http://www.microsoft.com/windowsxp/down ... rtoys.mspx
Sist redigert av dagt den 18 feb 2008, 02:52, redigert 1 gang totalt.

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Sette tag på bilder

Legg inn av Ottar N398 » 18 feb 2008, 02:47

dagt skrev:
Eirik N396 skrev:Hei.

.... Nå har det seg desverre slik at jeg bruker XP, og ikke har planer om å gå over til Vista.
XP har jo en fin funksjon til å merke grupper eller mapper. Sorter bildene du ønsker å nummerere og merk første og siste når du holden nede shift (eller enkeltvis med ctrl) Høyreklikk og velg "gi nytt navn" eller trykk F2. Skriv f.eks Saab 95.jpg og Enter.... Da blir alle bildene merket med unikt nummer bak (Saab 95 (1).jpg Saab 95(2).jpg) Du kan merke mange hundre bilder samtidig. Viktig at du merker de ulike bildeformatene hver for seg .... jpg, bmp, tif, eller hva det måtte være.
Dersom han gjør dette, så ender han jo opp med å endre navn på samtilge av bildene sine. Eirik snakker om å endre taggen til bildene, altså en liten beskrivelse av bildet som bakes inn i selve bildefilen (litt sånn husmor forklaring :wink: )
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 feb 2008, 02:59

Ja, Ottar er kjent med problemstillingen, da jeg allerede har prøvd å få noe fornuftig utav han. Mulig jeg ikke forklarte meg helt godt nok. (Men du lærte meg noe nytt uansett dagt :))

Jeg vil som Ottar sier legge en "merkelapp i bildefilen". Slik at jeg kan hente fram de bildene jeg er på jakt etter. Jeg vil f.eks. merke alle mine og900-bilder med og900. Samtidig vil jeg at noen av disse skal være merket med "storavingen" eller "aero" e.l., slik at jeg kan ta frem et bilde av storavingen om noen trenger det.

Håper dere forstår hva jeg vil frem til. Men jeg mistenker at jeg enten må nøye meg med det programmet jeg har funnet, eller oppgradere til Vista.. :roll:

Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagt » 18 feb 2008, 03:20

Eirik N396 skrev:Ja, Ottar er kjent med problemstillingen, da jeg allerede har prøvd å få noe fornuftig utav han. Mulig jeg ikke forklarte meg helt godt nok. (Men du lærte meg noe nytt uansett dagt :))
Jeg vil som Ottar sier legge en "merkelapp i bildefilen". Slik at jeg kan hente fram de bildene jeg er på jakt etter. Jeg vil f.eks. merke alle mine og900-bilder med og900. Samtidig vil jeg at noen av disse skal være merket med "storavingen" eller "aero" e.l., slik at jeg kan ta frem et bilde av storavingen om noen trenger det.
Håper dere forstår hva jeg vil frem til. Men jeg mistenker at jeg enten må nøye meg med det programmet jeg har funnet, eller oppgradere til Vista.. :roll:
he he ... Håper du kan legge ut et bilde av "Sotravingen" :P
Skjønner hva du ønsker og ser for meg at du har en kjempeoppgave foran deg med dine 13500 bilder.

I xp kan du høyreklikke på oppgavelinjen (der det står navn, størrelse etc) og velge frem kommentar. Høyreklikker du på et bilde, velger sammendrag så kan du skrive en kommentar som vises som tag på bilde.

Ellers så sverger jeg til det første jeg skrev med å rename bildene slik at de blir mer forståelig i stedet for et "IMG00345.jpg" Du endrer jo navnet kun på bildene du har forhåndsvalgt...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 18 feb 2008, 04:07

Det du trenger er åpenbart Picasa.

http://picasa.google.com/

Gratis, og du kan tagge bilder til du sprekker der ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 feb 2008, 04:08

(Storavingen er et navn på den største tilbehørsvingen til og900 :) må ikke forveksles med noe sotragreier ;) hehe)

Ja, det kan bli en vanvittig jobb å sortere, så det er kanskje like greit å gi opp :roll: Å gi bildene nytt navn kan nok hjelpe litt, men tror allikevel ikke det gir meg helt det jeg trenger.

Jeg er også klar over muligheten til å legge inn kommentar på bildene, men hvordan kan jeg "bruke" denne. Jeg ville helst hatt en knapp eller noe sånt, som gjorde at jeg kunne få frem f.eks. alle 9-5 jeg har tag'et med Hirsch. Å legge det som kommentar hjelper vel lite, for jeg må vel drive å høyreklikke for å få se denne igjen?

Kanskje jeg må gi bildene navn som du sier. Det hadde bare vært litt enklere om jeg kunne merket de aktuelle bildene, og deretter gitt dem en merkelapp.

EDIT: Takk for tipset Robert, jeg skal ta en kikk på det der picasagreiene.

Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av dagt » 18 feb 2008, 20:59

"Picasagreiene" er et svært godt hjelpemiddel og vil helt sikkert være til hjelp med å katalogisere bildene dine.
Men til ditt spørsmål om hvordan du kan bruke kommentarene. Høyreklikker du i oppgavelinjen til utforsker der navn, størrelse, dato osv.. står kan du velge frem "kommentarer". Da vises kommentarene som er lagt inn på bildene i utforsker, i tillegg så vises de når du holder perkeren over bildet. Da kan du søke og sortere kommentarene - alt ettersom i utforsker.
Men Picasa er nok kanskje det rette for deg :?

Svar