ødelagt topp-pakning

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
sindresaab
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Bønes, Bergen

ødelagt topp-pakning

Legg inn av sindresaab » 27 feb 2008, 23:43

Kjører en NG900 turbo. Var ute i kveld og kjørte første dagen med viggenturboen i dag...

Og plutselig så smalt det noe jævlig, og alt ble svart inni bilen... Motoren stoppet momentant, og all kjørevæsken føk ut på sikkert noen få sekunder.

Men altså, topp-pakningen har smelt ut av motoren på et sted. Kan jeg være så "heldig" at det bare er topp-pakningen, eller har mest sannsynlig hele toppen sett sine siste dager?

Eventuelt, hva koster det å få ordnet??

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: ødelagt topp-pakning

Legg inn av Edward N812 » 28 feb 2008, 07:53

hvor føyk kjølevæsken ut? mellom topp og blokk?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 28 feb 2008, 09:26

Hvis all kjølevæske forsvant på sekunder så må det være et stort hull et sted, kanskje en kjøleslange som "eksploderte" og vann i fordeleleren eller lignende som stoppet motoren?
Mulig topppakningen gikk og du fikk eksostrykk inn i kjølesystemet og en kjøleslange "poppa" på grunn av overtrykk i systemet?

Hakke byttet termostat og satt den feil vei eller no (tenker på overtrykk i kjølesystemet)?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 28 feb 2008, 11:34

fordeler har han ikke macgeier, han har direct ignition, altså med tennkassett ;)

ser ikke helt for meg hvor vannet skal forsvinne i sammenheng med en blåst toppakning eller eventuelt motorhavari. du er sikker på at det er tomt, og ikke bare altfor lavt, noe det kan ha vært fra før av? altså, at vannet har forsvunnet bak ryggen din, og var grunnen til at det kanskje sa pang? eller lå det en pøl med kjølevann unde bilen akkurat der og da dette skjedde?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
sindresaab
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av sindresaab » 28 feb 2008, 11:35

Alt lakk ut mellom blokken og toppen...Har sprutet kjølevæske og i panseret....var et jævlig smell når det skjedde!! Tror ikke det lekker noen andre steder...ikke som jeg har sett iallefall... Når jeg helte på vann etterpå var det bare der det lakk...

Har ikke byttet noe termostat eller noe nei...kun turbo..

Brukeravatar
sindresaab
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av sindresaab » 28 feb 2008, 12:08

Edward N812 skrev:fordeler har han ikke macgeier, han har direct ignition, altså med tennkassett ;)

ser ikke helt for meg hvor vannet skal forsvinne i sammenheng med en blåst toppakning eller eventuelt motorhavari. du er sikker på at det er tomt, og ikke bare altfor lavt, noe det kan ha vært fra før av? altså, at vannet har forsvunnet bak ryggen din, og var grunnen til at det kanskje sa pang? eller lå det en pøl med kjølevann unde bilen akkurat der og da dette skjedde?
Det skjedde ved pådrag...og en kompis kjørte bak meg...han så ikke ingenting forran seg i noen sekunder fordi det var så masse røyk...Og når du fyller på kjølevæske lekker det som sagt ut av motoren....fordi topppakningen har hoppet ut... Tror du det er mer som har røket enn bare topppakningen?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 28 feb 2008, 12:26

Här ser vi åter problemet med att byta hårdvara utan att motorstyrningen blir uppgraderad för den nya hårdvaran.
Lyft toppen, har du tur är det bara toppackningen som gått.
En topp ska alltid planslipas när man byter toppackning.
Sedan kontaktar du Maptun, SQR (nu mera ihopslaget med TrollSpeed) eller Nordic Uhr i Sverige, dom har garanterat ett program för din bil.
Tyvärr har inte SpeedParts sådana "special program"
Hoppas att du får ordning på bilen!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Legg inn av Bent N208 » 28 feb 2008, 18:12

Hei

Trist når slike ting skjer :cry:

Som Anders sier er det lurt med SW som står imot HW. Har du Speedparts SW , kan vi selvsagt oppgradere din enhet til å ta høyde for TD04 :lol:

" Vi har SW for T5 OG93 , har hatt det i vår Blå OG93 i snart 2,5 år uten bekymmer "

Har du annen trim, bør du ta kontakt med din leverandør når motor er i orden for å få fixet ny SW 8)

Husk å sjekke " grunnladetrykket skal være 0.4-0,44 dette er viktig for å ikke overbooste som jeg tror har skjedd hos deg :)

Ha en god kveld !

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Svar