Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 10 apr 2008, 10:36
På den 900s jeg har så mangler ihvertfall APC, IC og litt til. Der står det også 145HK i vognkortet (ca.107kw).
Merker det er endel hester og dreiemoment som mangler på lavtrykkern, dette MÅ det gjøres noe med til sommern.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 10 apr 2008, 10:40
i min så står det 103kw i vognkortet.
det blir 138,123hk
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 10 apr 2008, 11:37
Sto 108 kW i mitt, ble ikke bare noe regneleif da din ble importert da? Din kom vel fra Sveits?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 10 apr 2008, 12:06
de har nok gått ut i fra det originala vognkortet. ska sjekka ka så står der.
har lest ein aen plass på nettet og at de ble levert med 103/108kw. men huske ikkje kor.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 10 apr 2008, 15:19
138HK/103kw er jo 2.1L versjonen uten turbo.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
todhus
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 48
- Registrert: 16 feb 2008, 21:49
- Navn: Trond Husby
- Bil: Saab 900 s 16v 90mod
- Sted: Øksendal
Legg inn
av todhus » 10 apr 2008, 17:56
Okey, men si at jeg kjøper meg : APC, bensinchip, intercooler og dump ventil, hvor finner jeg skjema/framgangsmåter for å få montert alt dette? Dump ventil og intercooler skal jeg klare men aner ikke hvor APC og den derre chippen er..
Ta det som de kommer!
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 10 apr 2008, 17:57
na_X skrev:138HK/103kw er jo 2.1L versjonen uten turbo.

min e ikkje 2,1 og har definitivt turbo

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 10 apr 2008, 17:58
todhus skrev:Okey, men si at jeg kjøper meg : APC, bensinchip, intercooler og dump ventil, hvor finner jeg skjema/framgangsmåter for å få montert alt dette? Dump ventil og intercooler skal jeg klare men aner ikke hvor APC og den derre chippen er..
du ska ikkje ha dumpventil men resirkulerande avlastningsventil og det har du allerede.
chippen bytte du i boksen for motorstyringå. den ligge bak teppe forran dørå på passasjersiå.
Sist redigert av
Frode N073 den 10 apr 2008, 18:05, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 10 apr 2008, 18:01
chip kjøpes på speedparts, APC med ledningsnett og bankesensor finnes hos bl.a høggern ellers så kan det være en og annen som selger dette på forum. APC-boksen finnes i venstre fremskjerm på OG900 på turbo-biler med fulltrykk. Chip er vel bare for å få mer/nok bensin i innsprøytninga for å kompensere med ladetrykket?
Finner sikkert mer om dette på forumet fra før også, hvis det ikke er gått for langt inne på trim nå da?
Sikkert blitt no surr med papirene på bilen din da Frode?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 10 apr 2008, 23:14
todhus skrev:Henrik N449 skrev:Sikker på at ingen før deg har skrudd opp effekten og fått det godkjent?
Eller at 900s kom med "Godkjent opp til 175hk" i vognkortet, sidn det er samme ramme, bil og bremser som fulltrykkere.
Aero hadde vel 175
Ja merker godt på den at de bare er rundt 140 hk, men de er ikke usansynelig at jeg reknet feil med overgang fra KW til HK, trud jeg brukte KW ganger 1,6

er ikke sikker.
Hvis det ikke står oppgitt i hk i vognkortet, så er det bare du som har regna feil ja
Eirik N396 skrev:todhus skrev:de er ikke usansynelig at jeg reknet feil med overgang fra KW til HK, trud jeg brukte KW ganger 1,6

er ikke sikker.
kW x 1.341 = HP
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
todhus
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 48
- Registrert: 16 feb 2008, 21:49
- Navn: Trond Husby
- Bil: Saab 900 s 16v 90mod
- Sted: Øksendal
Legg inn
av todhus » 12 apr 2008, 15:46
Var på en høgger i går, fant en APC og har alle ledningene som går ut fra den, men ikke de komponentene den var koblet i, regnet med at jeg hadde de på min egen saab. Hva mener du med "du ska ikkje ha dumpventil men resirkulerande avlastningsventil og det har du allerede." det har jeg allerede?:S
Ta det som de kommer!
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 12 apr 2008, 16:08
todhus skrev:Var på en høgger i går, fant en APC og har alle ledningene som går ut fra den, men ikke de komponentene den var koblet i, regnet med at jeg hadde de på min egen saab. Hva mener du med "du ska ikkje ha dumpventil men resirkulerande avlastningsventil og det har du allerede." det har jeg allerede?:S
enkelt forklart.
de har samme funksjon men på litt forskjellig måte.
når du sleppe gassen så vil ein dumpventil sleppa øvetrykket ut i luftå mens ein avlastningsventil sleppe det tilbake i systemet før turboen. dette for ay du ska få rett bensin/luftblanding.
på røyret som går mellom gasspjell og turbo (nærmast turboen) så e det ein liten gummistuss med bøy på kor du finne ventilen din.
den ser sånn ut
du trenge disse delene te APC

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 12 apr 2008, 16:57
Frode N073 skrev:todhus skrev:Var på en høgger i går, fant en APC og har alle ledningene som går ut fra den, men ikke de komponentene den var koblet i, regnet med at jeg hadde de på min egen saab. Hva mener du med "du ska ikkje ha dumpventil men resirkulerande avlastningsventil og det har du allerede." det har jeg allerede?:S
enkelt forklart.
de har samme funksjon men på litt forskjellig måte.
når du sleppe gassen så vil ein dumpventil sleppa øvetrykket ut i luftå mens ein avlastningsventil sleppe det tilbake i systemet før turboen.
/quote]
En dumpventil er vel strengt tatt det samme som en avlastningsventil, forskjellen ligger bare i om dumpventilen/avlastningsventilen er åpen eller resirkulerende (eller sekvensiell, men det er er ingen vits i å bringe på bane)
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
todhus
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 48
- Registrert: 16 feb 2008, 21:49
- Navn: Trond Husby
- Bil: Saab 900 s 16v 90mod
- Sted: Øksendal
Legg inn
av todhus » 13 apr 2008, 22:24
Så de blir likevell rå lyd?
Ta det som de kommer!
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 14 apr 2008, 00:39
todhus skrev:Så de blir likevell rå lyd?
Låter nok ikke slik du vil nei, men den vil ikke gå som den skal med åpen dump! Blandinga blir for feit! Lucas er nok også mer nøye på dette enn de gamle Bosch...?
Borr opp luftfilterboksen istedet, så får du lyd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan