Ingvar N629 skrev:Henrik N449 skrev:
betent rotfeste
Skal love deg at det kan utvikle seg til å bli så jæ*** at det å trekke ikke er noe å snakke om i forhold. Hadde ei betent visdomstann da jeg tjenestegjorde i Afghanistan, dette var før det var noe særlig sanitet å snakke om, så det var bare å bite det i seg, helt til jeg hadde så vondt at jeg desinfiserte en kniv og skar opp tannkjøttet rundt tanna, med sidespeilet på en bil til hjelp for å se. Klemte ut alt verk, og stappet oppi salt fra en stridsrasjonspakke med kniven, tok noen smertestillende tabletter og gikk og la meg. Det høres mer brutalt ut enn det er, for det var allerede så vondt at jeg ikke merket stort til skjæringa. Da jeg våknet var alt bra. Skal love deg at den tanna ble trekt da jeg kom hjem til Norge!
Frisk tannbehandling det der ja!

Har som sagt tatt alle mine fire, er vel snart 10 år siden nå, siste gikk i forsvaret på Rena, lånt grønnbil og kjørt fra LIllehammer til Rena til "Mr tanntrekk"

Lite sidesprang det der, det jeg skulle nevne i så måte er at det å trekke visdomstenner er igrunn en lett og fin affære. Omtrent som å trekke en melketann, bare litt lenger rot

For meg så var det rett tilbake på jobb etterpå, det å trekke blødde bare litt, og var mer eller mindre over dagen etterpå.
Derimot så er det en langt større affære å operere ut visdomstenner (når de ikke har kommet gjennom tannkjøttet enda), har erfaring med 2 av 4 på denne måten. Da må tannkjøttet skjæres opp, tannlegen må kutte rundt krona, for så å ta av denne, og borre ned i rota og splintre denne, som til meg ble i 3 deler, en til hver rot. så var det å pille ut alt, dytte ett eller annet blodstoppende nedi hullet, sy igjen og gi meg et dobbelt glass med sterk-Ibux som jeg skulle ta to av, to ganger daglig.
Men dette gikk også over etter en uke eller to
Ang pris, så fikk jeg tatt 2 mens jeg gikk 3.klasse på videregående. Da tror jeg det bare var 20% (350 kr eller så) av fullpris, og de 2 siste i forsvaret var gratis...
A