haaka skrev:For eksempel:
En motor som produserer 100Nm ved 2000r/min, kan produsere 50Hk ved samme turtall. Dobler man turtallet blir effekten doblet SÅ LENGE DREIEMOMENTET FORBLIR DET SAMME! Noe det skjeldent gjør, men…
så: la oss i at samme motoren produserer 150Nm ved doblet turtall, 4000r/min, så blir ikke bare effekten doblet av turtallet, det øker videre 50% pga. tilsvarende økning i dreiemomentet. På 4000r/min blir effekten i denne motoren 125HK. Dette blir sannhet med modifikasjoner, men det er faktisk i hovedsak dreiemomentet med dets omstendigheter som avgjør effekten.

Les gjerne starten igjen også... Jeg mener bestemt å ha forklart meg her...
Altså blir effekten i en fiktiv motor lineær til turtallet, om dreiemomentet blir det samme... Og dette er ikke veldig langt fra sannheten da det er naturlig for en motor å konstrueres for kjørbarhet på lavt turtall, og kraft på høyt, hvor da momentkurven ofte vil være noe lavere på lavt register, og synke lett og gradvis etter mellomregisteret pga. redusert fylling. Veldig store variasjoner på dreiemomentet er det aldri før man tilfører turbolader, kamoppsett, motorstyring etc. med det formål å nettopp endre denne karakteristikken.
Effekten av dette utførte arbeidet vil da naturlig øke ganske lineært pr. turtall, og det er fullt samsvarlig med virkeligheten, om du ser på en mer reelt utmåling, selv den fra Daniels eksempel som helt tydelig er en turbomotor.
Jo flere forbrenninger du kan gjøre i minutter, jo mer effekt. Jo mer drivstoff/luft du får inn i sylinderen, jo mer kraft. I en normal motor er evnen til å fylle motoren med luft/bensin, ganske lik over hele registeret. Fyllingen vil være noe lav altså på lavt turtall, pga. manglende tilpassingsevne til å optimalisere tidligere nevnte innsug, og ventiltiming, tenning osv. Og på det høyere turtall, blir det et fysisk problem å fylle motoren med gass, noe jeg også tidligere har forklart. Du kan altså trekke fra ofte 10% av bunn, og 20% av toppregisteret, og får d en jevn momentkurve som er sterkest rett under midtregisteret.
Om du nå ser at arbeidet som utføres faktisk skjeldent forandrer seg så voldsomt mye (untatt trimmede motorer), så ser du kanskje også at jo mer av dette arbeidet du får utfør pr. minutt vil jo naturlig nok effekten øke bortimot lineært til motorturtallet.
Sant!?