batteriet tapper seg i løpe av natta

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av be_foto N710 » 01 mai 2008, 12:21

Nei bilen står ikke med noe lys på som kan tappe den for strøm.

Det hele startet med at forje onsdag så lokta det litt svidelektronik i bilen på vei hjem fra jobb.

Den gamle cd spilleren min var det en kortslutning inni i fjor høst så jeg tengte med en gang slå av cd spilleren. Etter en stund så slutta det å lokte svid mer og jeg kjørte hjem uten noe musik på.

Torsdag morgen skulle jeg kjøre bilen inn i garasjen for de jeg skulle på båt trur til Tyskland og tilbake. Da ville ikke sentral låsen fungere når jeg trykka på alarmen til nøkkelen, men alarmen blinka og slo seg av og på. Så jeg måtte låse opp med nøkkelen. litt usiker på om jeg fikk låst opp med sentral låsen da eller om det bare var sjafør døra(den døra jeg låste opp)

jeg prøvde å starte bilen men det gikk ikke. Da gikk jeg inn å henta måle instrumentet mit. For så å måle hvor mye strøm det var på bateriet. var 9,6 mener jeg å huske. Da tenkgte jeg att den får stå der til jeg kommer hjemm igjen for å se på den da. når jeg komm hjem igjen så var bateriet helt tomt. Altså fra jeg parkerte bilen onsdag til jeg kom hjem lørdag formidag hadde det tappet seg helt. Så jeg fikk gitt den start hjelp og fikk gjørt den litt så batteriet fikk lada seg opp til over 12V igjen. senere på kvedlden funka bilen helt fint igjen. Mandag morgen var det igjen litt over 9V på bateriet og jeg fikk ikke låst opp med sentrallåsen eller starta. lot bilen stå med bateriet på og tokk bilen til dama på jobb.

Da jeg kom hjem var det nesten helt tomt igjen. Jeg kjørte en tur for å lade opp bateriet og tokk av polen på bateriet og lot det stå over natta. OG batteriet holdt da på strømmen. itirsdag begynte jeg å demontere mye ine i bilen for å se om jeg så noen kabler som var brent / smelta. Men har ikke funnet noen enda.

De som har følt med på hva jeg har gjort med bilen min med både anleg og seter, jeg har tatt sikringer til alle ting jeg har satt in for å se om det er noe av det som stjeler stråm så det jeg har ettermontert er uteloka att er feilen.

Jeg lurer på Har noen noe tips til hvor jeg skal fortsette å lete/ byne.

Hvor jeg skal måle og hvordan jeg skal stille inn måleinstrumente for å måle akurat det?

Bilde
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av Haaka » 01 mai 2008, 13:10

Hmm.. kjedelig med denne typen feil.. Men de er faktisk skjeldent vanskelig å finne, og de er skjeldent veldig dyre.

Første du bør ha er skjema over strømfordeling. Holder langt med et grovt skjema så lenge det inkluderer batteri, hovedsikringer, hovedreleer og småsikringer. Da du har multimeter, trenger du egentlig ikke mer for å lokalisere problemet ganske enkelt og raskt.

Multimeteret setter du til Ampere, på meteret ditt til A 20. OBS! Ikke mA, for da går sikringa i apparatet.
Sortledninga til meteret skal stå som vanlig i 'COM'.
Rødledninga skal til A.

Så kan du skru av kabelskoen for minus på batteriet, og klipe meteret med sortledninga på den løse minusledninga, og rødledninga skal på batteriet.

Steng av tenning, dører (husk åpne vinduer så ikke du låser deg ute), og evt. panserbryter. Vent noen minutter, da styreenheter for låsing, alarm og div. trenger litt tid på å sette seg i dvale (sleep-mode).

Du er nå seriekoblet med mutlimeteret, og måler nå den reelle tappingen ut av batteriet. Bør ikke være mer enn 15-20 mA, og i allefall ikke mer enn 30 mA. Du vil kanskje kunne måle noe som 200-400 mA, og det blir jo feil.

Så kan du finne frem hovedsikringer (oftest i motorrom), og trekke fra sikring etter sikring. Husk at dette er hovedsikringer, og blir et enkelt trinn i å lokalisere feilen. Ofte forsvinner tappingen når du trekker fra 'ALT', ofte en 120A hovedsikring, og samtidig når du trekker fra sikring for tenning 2, IGN2. Du følger så koblingsskjema når du har truffet på kursen som stjeler strøm. Og sporer gjennom skjema hvor spenningen videre fordeles.

Vær forberedt på å trekke ned endel paneler under dashbord rattstamme, og sikringsboksen i kupeen er det bare å åpne og trekke godt ut (med ledningene i), for tilgjengelighetens skyld.

At du ikke finner feilen ved å trekke fra småsikringer er godt kjent, men det er ingen komponenter i bilen som ikke passerer hovedsikringa... ofte kalt 'ALT'/alternator. Om du så langt ikke finner noen tapping skal du rette fokus på generatoren. Sjekk at den lader riktig. For går en diode for felt eller magnetisering, så får du mer enn ofte tapping som resultat.

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av be_foto N710 » 01 mai 2008, 14:58

oki nå har jeg prøvd å gjøre som du sa.

Prøvde å nappe ut alle sikringer i sikrings moksen i motorromet også uten att det ga noen utslag på multimeteret.


dette var det som komm opp på meteret mit.
Bilde

bilen det gjelder er foresten min 98 model NG 900
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av Haaka » 01 mai 2008, 15:28

Hmm.. Merkelig..

Men prøv å sett meteret på 200mA. Bruker jo å scale seg automatisk. Så lenge rødledninga ikke er i mA porten så er du trygg. Men om alt annet er rett, så måler du jo 70mA her.

Om du ikke får noe endret utslag av å løsne på sikringer, kan du skru ut sikringsboksen i motorrom. Snu rundt og se fysisk etter tilførsel, at ikke spenningspluss fra generator/batteri kan går forbi hovedsikring i boksen til f.eks SRS/airbag-sikringer... Men nå trenger vi koblingsskjema over den sikringsboksen din :wink: Anyone!?

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av aero01 » 01 mai 2008, 21:49

Det første du må være sikker på når du skal drive med slik feilsøking er å sjekke at batteriet er I ORDEN og helt oppladet. og så finne ut om dynamoen lader slik den skal. Da er det lurt å sjekke både spenning (V)og strøm(A)med og uten belastning så kan du begynne med å sjekke etter eventuel krypestrøm, men å gjøre det før du vet at batteri og dynamo er i orden er å "begynne" i feil ende.

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av be_foto N710 » 02 mai 2008, 06:04

jeg målte litt til senere i går og da lå det på ca - 1,30 sår jeg gjorde som du sa. men det hjalp fortsat ikke og dra ut sikringer i motor romet. Jeg skal skru løs sikringsboksen for å se bak den etter på i dag når jeg kommer hjem fra jobb igjen. Men jeg finner ikke noen sån "alt" sikring som du snakka om.

Ja jeg har sett om dynamoen lader også uten att jeg kune finne noe galt der lader helt normalt...

Og er ganske siker på at det er noe inne i bilen, for det så ut til att det ble slutt på att strøm forsvant når jeg kobla ut alt av kontakter inne i bilen. Jeg får prøve å teste mer i kveld.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av Henrik N449 » 02 mai 2008, 08:17

Se om forsterkeren lyser hvertfall :P
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mai 2008, 08:35

Før du finner ut av problemet, så bør du koble fra minuspolen når bilen står, så du ikke tapper batteriet helt flere ganger. Det kan ødelegge batteriet, om du ikke har gel-batteri da.

Ellers går ikke starteren heller via noen sikring, jeg har vært borti at det har krøpet strøm der på min gamle 900. Litt søkt kanskje, er nok ikke ofte det skjer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 02 mai 2008, 10:09

Kan ikke det bare være batteriet som er dårlig/ødlagt og da? Bare for og begynde med det enkleste? :D
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av be_foto N710 » 02 mai 2008, 10:21

jeg har prøvd å bytte batteri uten att det hjalp noe. Og som du sa ivar. Batteriet er kobla fra så mye som mulig, kun da jeg feilsøker jeg setter på polene.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av Runar N403 » 15 mai 2008, 09:52

Ser tråden er litt gammel, men uansett ...
Hadde samme problem på min bil. det viste seg å være "diodebrua" på dynamoen som var gåen. Den lada som normalt, men ble "lekkasje" når bilen sto parkert. måtte koble fra batteriet før jobb for å få start etter jobb så det lada ut ganske fort. Jeg fikk tak i brukt dynamo og bytta sjøl. Billig og greit. Håper dette hjelper hvis du ikke allerede har fiksa det!
Btw, slik jeg har skjønt det, er ikke gel-batteriene så glad i å bli lada helt ut.

Mvh Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mai 2008, 11:49

Runar N403 skrev:Btw, slik jeg har skjønt det, er ikke gel-batteriene så glad i å bli lada helt ut.
Tja, men ikke like ille som vanlige blyakkumulatorer, Saab kaster batteriene om de blir målt til under 11V under siste inspeksjon før levering.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av be_foto N710 » 15 mai 2008, 19:35

Runar N403 skrev:Ser tråden er litt gammel, men uansett ...
Hadde samme problem på min bil. det viste seg å være "diodebrua" på dynamoen som var gåen. Den lada som normalt, men ble "lekkasje" når bilen sto parkert. måtte koble fra batteriet før jobb for å få start etter jobb så det lada ut ganske fort. Jeg fikk tak i brukt dynamo og bytta sjøl. Billig og greit. Håper dette hjelper hvis du ikke allerede har fiksa det!
Btw, slik jeg har skjønt det, er ikke gel-batteriene så glad i å bli lada helt ut.

Mvh Runar
takk for råd, bilen står fortsat, har vert syk forje uke og denna uka har gått med til hus kjøp så har ikke fått feil søkt noe mer.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av KongerudN344 » 16 mai 2008, 08:40

Runar N403 skrev:Hadde samme problem på min bil. det viste seg å være "diodebrua" på dynamoen som var gåen.
Bra poeng, driver og sliter med et par dynamoer i et par russebiler om dagen og der var det diodebrua som dro strømmen! Ellers virka alt normalt.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Re: batteriet tapper seg i løpe av natta

Legg inn av be_foto N710 » 18 mai 2008, 12:59

i dag har jeg feilsøkt litt igjen. skrun av plus polen på både starter og dynamo uten att det hjalp noe. Trekker fortsat strøm. Så jeg prøvde å nappe ut alle sikringer igjen, og da hjalp det å nappe ut noen av de inne i bilen

NR: 2 4 23 25 28 35
Bilde

Bilde


Det er det jeg har funnet ut så lagt så da trenger jeg vel et koblings sjema for å finne ut hvor de går hen for regner med feilen ligger enten med skade på kablene til de sikringene eller en enhet som kablene går in til, ser flere av tingene kan ha noe med alarmen å gjøre. noen inspil?
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Svar