Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Jeg har en en 1999 9-3 med lavtrykksturbo (125' km, T5, 154 hk), ingen modifiseringer er gjort på bilen. Har hatt bilen i omlag halvannet år nå, og er egentlig godt fornøyd, selv om det nok er på tide å oppgradere chassiset.
Men ... Jeg synes bilen er daff. Sett i forhold til min gode gamle og900 2,1 16V, må jeg jobbe mer med girspaken nå enn før. Var f.eks. ute og kjørte i de undersjøiske tunnelene på Trøndelagskysten i helgen, og da måtte jeg slite for å holde følge med en sur Mitsubishi Charisma.
Er disse lavtrykksturboene så daffe originalt?
Men ... Jeg synes bilen er daff. Sett i forhold til min gode gamle og900 2,1 16V, må jeg jobbe mer med girspaken nå enn før. Var f.eks. ute og kjørte i de undersjøiske tunnelene på Trøndelagskysten i helgen, og da måtte jeg slite for å holde følge med en sur Mitsubishi Charisma.
Er disse lavtrykksturboene så daffe originalt?
1999 SAAB 9-3 2.0t
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Kan jeg umulig tro! Ikke engang en 9-5 2,0t er så dau som det du beskriver her!Erik N823 skrev:Jeg har en en 1999 9-3 med lavtrykksturbo (125' km, T5, 154 hk), ingen modifiseringer er gjort på bilen. ...........
Er disse lavtrykksturboene så daffe originalt?
Har du full kontroll på vedlikeholdet? Plugger, luftfilter, vakuumslanger er i orden? Bensinfilter skiftet? Er vel rundt 100 000 - 120 000km det skal skiftes, er 110 000km på 9-5'en min iallfall.. Sjekk også om eksosanlegget er tett! Kan rase innvendig, selv om det er helt og fint utvendig! Skjedde på min 9000 2,3ltt, den var alvorlig dau, til jeg fikk bytta bakre potte, da kom det seg ja..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Bilen er normalt vedlikeholdt. Har riktignok ikke sjekket eksosanlegg eller bensinfilter, men har hatt bilen på 110' km service for ikke så alt for lenge siden.
Får vel gå over bilen snart, ja ...
Mulig det bare er jeg som er rar også. Godt mulig faktisk.
Får vel gå over bilen snart, ja ...
Mulig det bare er jeg som er rar også. Godt mulig faktisk.
1999 SAAB 9-3 2.0t
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Utover det er det helt utrolig hva en 4-5000 kr. og en tur til Speedparts kan gjøre
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Kan jo sjekke noe så enkelt som at wg-staget ikke har hoppet av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Har sjekket wastegatestaget, det sitter der det skal. For å se om det var noen forskjell kjørte jeg en liten strekning med staget av, da gikk det hvertfall trått.Ingvar N629 skrev:Kan jo sjekke noe så enkelt som at wg-staget ikke har hoppet av.
1999 SAAB 9-3 2.0t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Og wg åpner ved korrekt trykk?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Det vites desverre ikke, har ikke turbotrykkmåler.Ingvar N629 skrev:Og wg åpner ved korrekt trykk?
Du tenker her på om wg åpner for tidlig? Er dette sannsynlig for min bil som bare går på grunnladetrykk?
1999 SAAB 9-3 2.0t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Poenget er at uansett så må wg-stanga være rett innstilt, er jo kun det som bestemmer ladetrykket på bilen din.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Var på Biltema og kjøpte en ladetrykksmåler, slik at jeg kunne få sjekket ladetrykket. Ved fullgassakselerasjon på tredje gir ladet den ca 0,3 bar, og såvidt over 0,3 bar ved fullgassakselerasjon i femte gir. Vakumet på tomgang var ca 0,6 bar.
Hvordan stemmer disse tallene? Er GLT lav, eller spiller dette avviket liten rolle?
Var innom Tor her en dag og fikk sjekket opp vakumslanger wg-stag o.l. (takk for hjelpen, Tor). Fikk høre at høy utveksling også bidrar til at bilen virker ''dau''
Hvordan stemmer disse tallene? Er GLT lav, eller spiller dette avviket liten rolle?
Var innom Tor her en dag og fikk sjekket opp vakumslanger wg-stag o.l. (takk for hjelpen, Tor). Fikk høre at høy utveksling også bidrar til at bilen virker ''dau''
1999 SAAB 9-3 2.0t
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig den måleren er men du skal vel normalt ha ca 0.4-0.45 i GLT på den der.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Jeg ville ikke stolt blindt på biltema måleren.. Hørt om folk som har kjøpt dyre turbotrykksmålere og disse viste 0,1-0,3 bar feil... Så tror du skulle ha testet trykket i måleren og sett at det var rett! hvis den viser 0,3 og den skal lade 0,4 kan de jo hjende alt er som det skal bare biltema måleren som har litt dårlig tolleranse..
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Hehe, det var det med nøyaktigheten da. Byggekvaliteten på den ser OK ut, men vet aldri. Hva er egentlig å anbefale av ladetrykksmålere? Er det f.eks. mulig å bruke manometere fra Tess e.l.?
1999 SAAB 9-3 2.0t
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
De fra Tess er som oftest dyre (og absolutt mest nøyaktig?), men de fra maptun, speedparts og de kara der er mer enn nøyaktige nok
Om du ikke velger fra nederste hylle da
Om du ikke velger fra nederste hylle da
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Begynner ikke å stille på noe på bakgrunn av Biltema-måleren. Skal ha bilen på service snart, så de får sjekke det opp da...Tor N12 skrev:Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig den måleren er men du skal vel normalt ha ca 0.4-0.45 i GLT på den der.
Men dette eventuelle avviket på omlag 1 bar, vil det merkes noe nevneverdig?
1999 SAAB 9-3 2.0t