9K går urent-fukt på plugg og stempel
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Ok, takk for god hjelp. Skal få prøvd meg litt frem litt senere idag. Må tenningen være på eller ikke, eller må jeg dra den på starteren eller hva skal jeg gjøre for å få signal når jeg måler?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
når jeg en gang fikk symptomer som kan virke NØYAKTIG like som dine på min 9000, var feilen forstyrra signaler fra veivakselgiver. jeg hadde bytta veivakselgiver og vært for sløv med å isolere ledningene med sånn asfaltstrømpe eller hva det het (det husker du ingvar, du som ga meg navnet på den)
så sjekk om isoleringa på lending fra veivakselgiver er i orden, sjekk om kontakta fra veivakselgiver til resten av ledningsnettet er skikkelig på (kontakta ligger under innsugsmanifolden din, og har samme type kontakt som tennkassetten din har)
ikke minst ville jeg sjekka om selve giveren sitter godt skrudd fast i blokka, så vidt jeg kan huske er den vel bare festa med en liten pinglete torx.
eller kanskje giveren faktisk begynner å bli dårlig. ofte opplever man at denne giveren fjusker mer og mer helt til den tar kvelden og bilen starter ikke i det hele tatt.
symptomene du beskriver minner merkverdig om de symptomene jeg hadde altså.. våte plugger, virker som den bare går på tre (eller kanskje to, hehe), ristinga ved tomgang OG pådrag. den går ujevnt på tomgang, men når du drar på går den "jevnt", altså ikke fusking, men RISTENDE pådrag?
så sjekk om isoleringa på lending fra veivakselgiver er i orden, sjekk om kontakta fra veivakselgiver til resten av ledningsnettet er skikkelig på (kontakta ligger under innsugsmanifolden din, og har samme type kontakt som tennkassetten din har)
ikke minst ville jeg sjekka om selve giveren sitter godt skrudd fast i blokka, så vidt jeg kan huske er den vel bare festa med en liten pinglete torx.
eller kanskje giveren faktisk begynner å bli dårlig. ofte opplever man at denne giveren fjusker mer og mer helt til den tar kvelden og bilen starter ikke i det hele tatt.
symptomene du beskriver minner merkverdig om de symptomene jeg hadde altså.. våte plugger, virker som den bare går på tre (eller kanskje to, hehe), ristinga ved tomgang OG pådrag. den går ujevnt på tomgang, men når du drar på går den "jevnt", altså ikke fusking, men RISTENDE pådrag?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Jo, men så lenge det skjer på samme sylinder så er ikke sansynligheten for at det er veivakselgiveren veldig høy..
Som Ingvar sa, sjekk dysene, du kan jo evt bytte plass på to av dem og se om problemet da flytter til en annen sylinder..
Om det da er samme sylinder som fjusker så ville jeg sjekka alle tilkoblingene mellom Ecu og DI
Som Ingvar sa, sjekk dysene, du kan jo evt bytte plass på to av dem og se om problemet da flytter til en annen sylinder..
Om det da er samme sylinder som fjusker så ville jeg sjekka alle tilkoblingene mellom Ecu og DI
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
tro det eller ei, ikke alle pluggene mine var våte heller 

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
OK, skal sjekke litt rundt. Hvor sitter veiakselsgiveren? Men tror ikke det er den som fusker, problemet er helt klart knyttet til sylinder nr 2. Menmen, man vet aldri, skal sjekke det også.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Hmmm, var nede og så litt rundt veldig kjapt. Så ingen tall hverken på kontakten på selve DIn (pinnene) eller kontakten som sitter der (pinnehullene). Så fikk jo ikke testa noe som helst egentlig.
Og er det egentlig noe poeng å skru ut dysene. Det eneste som jeg kanskje vil kunne se er at dyse 2 er åpen hele tiden, men jeg vil jo fortsatt ikke vite om det er dysen eller signalet som går til dysen. Og da er det kanskje ikke vits? Bare tenker litt høyt. Sitter dysene bare presse nedi der? Fant ingen skruer eller andre fester.
Og er det egentlig noe poeng å skru ut dysene. Det eneste som jeg kanskje vil kunne se er at dyse 2 er åpen hele tiden, men jeg vil jo fortsatt ikke vite om det er dysen eller signalet som går til dysen. Og da er det kanskje ikke vits? Bare tenker litt høyt. Sitter dysene bare presse nedi der? Fant ingen skruer eller andre fester.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Men om du bytter om på dysene vil du, som nevnt over få verdifull informasjon. For da vil du jo vite om det er dysa eller signalet som er feil 

- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Ikke dumt ikke dumt
Burde ha tenkt den tanken selv!
Men hvordan sitter dysene? Hvordan de er festet altså. Bare å nappe ut? Så som sagt ingen skruer.

Men hvordan sitter dysene? Hvordan de er festet altså. Bare å nappe ut? Så som sagt ingen skruer.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Du løsner fuelrailen, og kontakten på dysene. Så er det bare å dra dem opp 

- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Sitter ikke fuelrailen bare fast i dysene da? Så som sagt ingen fester. Men jeg ser dem vel når jeg leter litt bedre...
Hvordan er railen festet til dysene? Må jeg regne meg mye bensinsøl el?
Hvordan er railen festet til dysene? Må jeg regne meg mye bensinsøl el?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Sitter to skruer med 10mm hode som holder fast fuelrailen, løsne disse og trekk railen rett ut, så kan du demontere dysene fra railen..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Tor N12 skrev:Sitter to skruer med 10mm hode som holder fast fuelrailen, løsne disse og trekk railen rett ut, så kan du demontere dysene fra railen..


- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Takker for svar! Da blir det dyseombytte i mårra.
Alternativ 1: problemet forflytter seg med dysen, altså er det dysen som er fucked, den byttes og sola skinner
Alternativ 2: problemet flytter seg ikke fra sylinder nr 2, altså er det en elektrisk feil, noe med signalet til dysen.
To be continued i mårra.
Takker for alle svar!
Alternativ 1: problemet forflytter seg med dysen, altså er det dysen som er fucked, den byttes og sola skinner
Alternativ 2: problemet flytter seg ikke fra sylinder nr 2, altså er det en elektrisk feil, noe med signalet til dysen.
To be continued i mårra.
Takker for alle svar!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
For å si det sånn, at 4 stk småttiser som de skulle redde dagen (evt kvelden, alt er relativt) min, var en utrolig herlig opplevelse! Krysser fingrene for at det er dysene dine som er problemet også!Saabfan skrev:Takker for svar! Da blir det dyseombytte i mårra.
Alternativ 1: problemet forflytter seg med dysen, altså er det dysen som er fucked, den byttes og sola skinner
Alternativ 2: problemet flytter seg ikke fra sylinder nr 2, altså er det en elektrisk feil, noe med signalet til dysen.
To be continued i mårra.
Takker for alle svar!

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel
Begynte feilsøkingen med å sjekke at det var gnist på alle pluggene. Satte DIn på ryggen med jordingskabel på gjengene og gikk over med en plugg av gangen. Var gnist på 1ern og ikke på toern som forventet. Prøvde så med en annen kassett, da var det plutselig gnist på 2ern også, satte sammen driten for å prøve og da gikk bilen rent igjen. Det er jo håpløst å drive og feilsøke når feilen kommer og går!
Så for øvrig at det var en liten skade/åpning på kappen på den tykkeste av de ledningene som går til DIn, den hvite med rød stripe på. Det må jo være kontakt der, men det er kanskje nok til å lage problemer allikevel? Er det bare å nappe denne ut, klippe litt inn og sette den inn igjen? Det så ikke sånn ut, så ut som den satt ganske godt nedi der. Tips? Kan det være noe med dette? Det har sikkert vært sånn en stund.

Benyttet anledningen til å kjøpe kompresjonstester på biltema. Hva er riktig antall bar?
Har ikke fått byttet om dysene siden problemet forsvant!
Så for øvrig at det var en liten skade/åpning på kappen på den tykkeste av de ledningene som går til DIn, den hvite med rød stripe på. Det må jo være kontakt der, men det er kanskje nok til å lage problemer allikevel? Er det bare å nappe denne ut, klippe litt inn og sette den inn igjen? Det så ikke sånn ut, så ut som den satt ganske godt nedi der. Tips? Kan det være noe med dette? Det har sikkert vært sånn en stund.

Benyttet anledningen til å kjøpe kompresjonstester på biltema. Hva er riktig antall bar?
Har ikke fått byttet om dysene siden problemet forsvant!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner