9K går urent-fukt på plugg og stempel

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 12:02

Ok, takk for god hjelp. Skal få prøvd meg litt frem litt senere idag. Må tenningen være på eller ikke, eller må jeg dra den på starteren eller hva skal jeg gjøre for å få signal når jeg måler?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Edward N812 » 29 mai 2008, 12:07

når jeg en gang fikk symptomer som kan virke NØYAKTIG like som dine på min 9000, var feilen forstyrra signaler fra veivakselgiver. jeg hadde bytta veivakselgiver og vært for sløv med å isolere ledningene med sånn asfaltstrømpe eller hva det het (det husker du ingvar, du som ga meg navnet på den)

så sjekk om isoleringa på lending fra veivakselgiver er i orden, sjekk om kontakta fra veivakselgiver til resten av ledningsnettet er skikkelig på (kontakta ligger under innsugsmanifolden din, og har samme type kontakt som tennkassetten din har)

ikke minst ville jeg sjekka om selve giveren sitter godt skrudd fast i blokka, så vidt jeg kan huske er den vel bare festa med en liten pinglete torx.

eller kanskje giveren faktisk begynner å bli dårlig. ofte opplever man at denne giveren fjusker mer og mer helt til den tar kvelden og bilen starter ikke i det hele tatt.

symptomene du beskriver minner merkverdig om de symptomene jeg hadde altså.. våte plugger, virker som den bare går på tre (eller kanskje to, hehe), ristinga ved tomgang OG pådrag. den går ujevnt på tomgang, men når du drar på går den "jevnt", altså ikke fusking, men RISTENDE pådrag?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Tor N12 » 29 mai 2008, 12:25

Jo, men så lenge det skjer på samme sylinder så er ikke sansynligheten for at det er veivakselgiveren veldig høy..

Som Ingvar sa, sjekk dysene, du kan jo evt bytte plass på to av dem og se om problemet da flytter til en annen sylinder..
Om det da er samme sylinder som fjusker så ville jeg sjekka alle tilkoblingene mellom Ecu og DI
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Edward N812 » 29 mai 2008, 12:41

tro det eller ei, ikke alle pluggene mine var våte heller :P
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 13:22

OK, skal sjekke litt rundt. Hvor sitter veiakselsgiveren? Men tror ikke det er den som fusker, problemet er helt klart knyttet til sylinder nr 2. Menmen, man vet aldri, skal sjekke det også.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 23:03

Hmmm, var nede og så litt rundt veldig kjapt. Så ingen tall hverken på kontakten på selve DIn (pinnene) eller kontakten som sitter der (pinnehullene). Så fikk jo ikke testa noe som helst egentlig.

Og er det egentlig noe poeng å skru ut dysene. Det eneste som jeg kanskje vil kunne se er at dyse 2 er åpen hele tiden, men jeg vil jo fortsatt ikke vite om det er dysen eller signalet som går til dysen. Og da er det kanskje ikke vits? Bare tenker litt høyt. Sitter dysene bare presse nedi der? Fant ingen skruer eller andre fester.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Eirik N396 » 29 mai 2008, 23:09

Men om du bytter om på dysene vil du, som nevnt over få verdifull informasjon. For da vil du jo vite om det er dysa eller signalet som er feil :)

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 23:18

Ikke dumt ikke dumt :lol: Burde ha tenkt den tanken selv!

Men hvordan sitter dysene? Hvordan de er festet altså. Bare å nappe ut? Så som sagt ingen skruer.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Eirik N396 » 29 mai 2008, 23:23

Du løsner fuelrailen, og kontakten på dysene. Så er det bare å dra dem opp ;)

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 23:28

Sitter ikke fuelrailen bare fast i dysene da? Så som sagt ingen fester. Men jeg ser dem vel når jeg leter litt bedre...

Hvordan er railen festet til dysene? Må jeg regne meg mye bensinsøl el?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Tor N12 » 29 mai 2008, 23:30

Sitter to skruer med 10mm hode som holder fast fuelrailen, løsne disse og trekk railen rett ut, så kan du demontere dysene fra railen..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Eirik N396 » 29 mai 2008, 23:35

Tor N12 skrev:Sitter to skruer med 10mm hode som holder fast fuelrailen, løsne disse og trekk railen rett ut, så kan du demontere dysene fra railen..
:above: Kan legge til at dysene er festet med noen klips til railen, så du må løsne disse før du prøver å trekke dysene løs fra railen :)

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 23:43

Takker for svar! Da blir det dyseombytte i mårra.

Alternativ 1: problemet forflytter seg med dysen, altså er det dysen som er fucked, den byttes og sola skinner

Alternativ 2: problemet flytter seg ikke fra sylinder nr 2, altså er det en elektrisk feil, noe med signalet til dysen.

To be continued i mårra.

Takker for alle svar!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Andreas N1194 » 30 mai 2008, 12:46

Saabfan skrev:Takker for svar! Da blir det dyseombytte i mårra.

Alternativ 1: problemet forflytter seg med dysen, altså er det dysen som er fucked, den byttes og sola skinner

Alternativ 2: problemet flytter seg ikke fra sylinder nr 2, altså er det en elektrisk feil, noe med signalet til dysen.

To be continued i mårra.

Takker for alle svar!
For å si det sånn, at 4 stk småttiser som de skulle redde dagen (evt kvelden, alt er relativt) min, var en utrolig herlig opplevelse! Krysser fingrene for at det er dysene dine som er problemet også! [-o<
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 30 mai 2008, 16:24

Begynte feilsøkingen med å sjekke at det var gnist på alle pluggene. Satte DIn på ryggen med jordingskabel på gjengene og gikk over med en plugg av gangen. Var gnist på 1ern og ikke på toern som forventet. Prøvde så med en annen kassett, da var det plutselig gnist på 2ern også, satte sammen driten for å prøve og da gikk bilen rent igjen. Det er jo håpløst å drive og feilsøke når feilen kommer og går!

Så for øvrig at det var en liten skade/åpning på kappen på den tykkeste av de ledningene som går til DIn, den hvite med rød stripe på. Det må jo være kontakt der, men det er kanskje nok til å lage problemer allikevel? Er det bare å nappe denne ut, klippe litt inn og sette den inn igjen? Det så ikke sånn ut, så ut som den satt ganske godt nedi der. Tips? Kan det være noe med dette? Det har sikkert vært sånn en stund.

Bilde

Benyttet anledningen til å kjøpe kompresjonstester på biltema. Hva er riktig antall bar?

Har ikke fått byttet om dysene siden problemet forsvant!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar