9K går urent-fukt på plugg og stempel

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 30 mai 2008, 22:50

Bilen går fortsatt rent men nå med CHECK ENGINE melding. Skulle kompresjonsteste alle sylindrene og bytte pakninger mellom eksosrøret og eksosmanifoilen (hadde litt frieksos). Bytta pakningene, testet kompresjon på alle sylindre og fikk rimelig nøyaktig 14 bar over hele linja. Men så da jeg kjører en tur etterpå har følgende oppstått:

1. CHECK ENGINE lyser - why?

2. Ved pådrag (spesielt ved tomgang) har jeg fått et brumlende, garglende lyd et eller annet sted i bakre del av eksosanlegget. Kan det være ekoslekkasje et sted som følge av at da jeg tok ned (bare litt) fremre del av eksosrøret? At jeg har "vrikket" opp en eller annen skjøt?

What to do?!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2008, 23:06

Saabfan skrev: Så for øvrig at det var en liten skade/åpning på kappen på den tykkeste av de ledningene som går til DIn, den hvite med rød stripe på.
Den kablen gir konstant spenning til DI. Har neppe noe med problemet ditt å gjøre.
Saabfan skrev: 1. CHECK ENGINE lyser - why?
Hvor mange blink får du?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel: nå med CHECK ENGINE!

Legg inn av Saabfan » 30 mai 2008, 23:08

Igen blink den er på hele tiden! Er det bra eller dårlig? :roll:
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel: nå med CHECK ENGINE!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2008, 23:09

Les ut blink-koder, sett tenninga på men ikke start motoren. Se FAQ.

EDIT: viewtopic.php?f=29&t=11392" onclick="window.open(this.href);return false;
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel: nå med CHECK ENGINE!

Legg inn av Saabfan » 30 mai 2008, 23:22

3 raske blink etterfulgt av CHECK ENGINE som lyser noen sek og gjentar det seg. Lufttempfeil står det, og visstnok meget sjelden. Skjønner mindre og mindre av dette... #-o

hvilken tempgiver og kabel er det som er nevnt i linken?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel: nå med CHECK ENGINE!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2008, 23:40

Det er snakk om kablene i ledningsnettet, som går mellom trionicboksen og giveren. Mål at det ikke er brudd ved å ohme med multimeter. Sjekk også at det ikke er irr i kontaktstykket. Giveren det er snakk om sitter på alurøret før gasspjeldet ditt, og brukes sammen med MAP-sensoren til å beregne luftmassen som går inn i motoren. Når lampa lyser så settes det erstatningsfunksjon for denne, luftmasseberegninga gjøres da med grunnlag i vinkel på gasspjeldet om jeg husker rett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel: nå med CHECK ENGINE!

Legg inn av Saabfan » 30 mai 2008, 23:44

Allright. Skal prøve på det i mårra. Men er dette pga trykktesting eller pakingsbytte? Og er garglelyd i eksosen = hull?

Må vel ha tech2 for å få vekk meldingen eller forsvinner den om jeg rett feilen?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel: nå med CHECK ENGINE!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2008, 23:47

Du kan slette feilkoden ved å løsne minuspolen på batteriet, etter å ha rettet feilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel: nå med CHECK ENGINE!

Legg inn av Andreas N1194 » 31 mai 2008, 09:10

Saabfan skrev: Så for øvrig at det var en liten skade/åpning på kappen på den tykkeste av de ledningene som går til DIn, den hvite med rød stripe på.
Som elektroingeniør ville jeg nå uansett ha fått bort det der, det skaper hodebry når det korroderer, og du vil ikke ha kobber lysende på den måten ;) MEN, jeg vet ikke hvordan det ser ut på forsiden av kontakten din, vanligvis er slike kontakter satt opp på den måten at hver og en av pinnene har sine egne mothaker, og dersom du bruker et bittelite skrujern (flatt) og meget forsiktig trykker disse inn mot selve pinnen, så kan du ta den ut med letthet. Problemet er at jeg ikke vet hvor slitne de der er, og evt om det i det hele tatt er en sånn type kontakt. Men uansett om ulykken er ute og det skjer noe, så kan jeg ta meg en tur opp på elektronikkverkstedet på gløs (Omega Verksted, har jo fortsatt nøkkelkort vet du :mrgreen: ) og se litt. Jeg vet vi har endel slike sokler og pinner der, men ikke om vi har akkurat din type...

EDIT: Når jeg leste side 3 i tråden din, så ser jeg at det ikke nødvendigvis er dette som er problemet ditt, men om du vil, så kan vi prøve å få bort kobberen der likevel da, evt "the lazy way" ved å bruke elektrikertape 8)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel: nå med CHECK ENGINE!

Legg inn av Saabfan » 29 jun 2008, 19:07

Status per idag:

Veiakselgiver byttet og ingen forandring.

Har sprayet massevis av kontakter med elektrospray, den på hjernen, på DI, på dysene etc.

Da bilen begynte å kødde, sjekket jeg pluggene igjen. ALLE var fine. Men bilen hostet og brumlet. Kan bensinen på pluggen ha rukket å fordunstre i den varme motoren før jeg skrudde den ut?

Noen som har et 5.5 ledningsnett liggende? Begynner å gå tom for komponenter det kan være!

Alle tips tas imot med stor takk.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 30 jun 2008, 01:17

Sjekket pluggene for andre gang idag, da var plugg og stempel i sylinder nummer 2 fuktig! Luktet ikke bensin nå som forrige gang. Vet ikke helt om det er kjølevann eller uforbrent bensin... Luktet ikke noe særlig i det hele tatt egentlig.

(CE-lampa er slukket og ordnet opp i, har ikke noe med dette problemet å gjøre)

Har fylt kjølevannt til litt over et visst punkt i kjølevannsbeholderen for å se om det forsvinner noe. Det er ikke mye manko på kjølevann i beholderen, den er fortsatt litt over min-punktet. Blir spennende å se hva som skjer!

Oljen er fin, lysebrun og blank. Kjølevæsken ser grei ut, men det kan virke som det er litt avleiringer på innsiden av beholderen av gammel og skitten kjølevæske. Likner ikke ferske olje men.. Kan det være toppen som tar kvelden?! Men det er jo lite kompatibelt med at det er en periodisk feil. Kommer og går med et napp og et rykk. Enten så er det lekkasje eller ikke. Og for de av dere som tenker "ja, men når motoren blir varm så utvider metallet seg osv" så rimer ikke det helt med når feilen oppstår. Den like gjerne komme når jeg starter om morgenen som når jeg har kjørt en halvtime.

Kan det være en føler eller giver eller bensinpumpe som kødder?

Men det er fukt på plugg og stempel, det er sikkert, og det er enten bensin eller kjølevæske.

Det begynner å haste med å få utbedret feilen! Derfor (gitt at det er toppen, noe som ikke er sikkert):

1. hvor lang tid bruker jeg på å skru av toppen? Da må jeg vel av med kamakslene og hele driten?
2. MÅ toppen planes? Hvor gjør jeg dette og hva koster det?

Hva tror dere? Jeg begynner å miste håpet på kjerra som er så fin og god! :heartbreaker:

MVh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 30 jun 2008, 19:38

Var innom din bil idag og snakket med Harley Gausen. Han snakket om sot og ferniss og anbefalte en rens som het FORTÉ. Helte røra på tanken og hostet videre. Har kjørt fra Samfundet til Lade og tilbake pluss litt til, men merker ingen forandring. Hadde lite bensin på tanken (lampen lyste) og det var bra mente Gausen. Mulig jeg må kjøre litt lenger men har ikke helt troa...

Bilen går nå dårlig hele tiden. Risting ved pådrag, særlig ved lave turtall. Og dårlig gange på tomgang.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jun 2008, 20:33

Jaså ja...

Når den nå går så dritt, så kan du jo benytte det til å finne ut om det er syl 2 ved å se om den oppfører seg annerledes om du napper kontakta til dyse nr 2.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel

Legg inn av LeonLatex » 30 jun 2008, 20:50

Nå har ikke jeg lest alle innleggene i tråden, men at det er fukt i forbrenningskammer tyder jo på toppakningen din, eller sprekk i topp eller sylinderforing. Bilen går jo urent også ikke sant? Så lenge det ikke lukter direkte bensin som du skriver så holder jeg en knapp på noen av disse.

Som sagt så har jeg ikke lest hele tråden så jeg vet ikke hvor langt feilsøking og diagnose har gått, eller hva som har blitt foreslått.

Så jeg spør deg like ut jeg.... har du sjekket noe av dette.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jun 2008, 21:36

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=227832" onclick="window.open(this.href);return false;
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar