Glem det, aero kom i 94, og da var det kun kortmotor, som ikke passer på kassa. Det er jo mulig å tverrstille en sånn motor i en 900, men det er endel karosserijobb...Dj_Saab skrev:nei ikkje 2,3... men er 2,0 16v... er ikke det 9000? forrige eiger sa han satt en 9000 aero motor i den...så tenkte det var det jeg...Tor N12 skrev:Hmm, sikker? Har du 2.3t altså? med balanseaksler og det hele???Høres merkelig ut for da må du også ha hull i panseret ettersom den motoren er høyere enn de gamle turbomotorene.Dj_Saab skrev:jeg har 9000 aero motor i min 900.. den går fint
Ny motor i OG 900i
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ny motor i OG 900i
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Ny motor i OG 900i
vet dere om drivaksling fra en 89`900 i passer på en 87`900 turbo?
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ny motor i OG 900i
Jeg vil anta at nye indre drivakselknuter kom samtidig med byttet av bremser som ble innført på 88-modellene. Men hvis den turbobilen orginalt har ventilerte frembremser og håndbrekket på bakhjulene skal også drivakslingene passe. Hvis ikke trenger du også å flytte over medbringerene som sitter på girkassa for å komme i mål. Antagelig enklere å flytte hele girkassa da, hvis du har den også.
Jeg kan ikke garantere at dette stemmer, så det sikreste er å måle bredden på sporene i medbringerene for å fastslå om det er gammel eller ny type drivaksel du har på bilen.
Jeg kan ikke garantere at dette stemmer, så det sikreste er å måle bredden på sporene i medbringerene for å fastslå om det er gammel eller ny type drivaksel du har på bilen.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Ny motor i OG 900i
Da jeg bytta girkasse på min 87-modell T8, så var det de store drivakslene fra før på den (uvisst om de var der opprinnelig eller om forrige eier har bytta de), den jeg fikk girkassen fra var også en 87-modell men der var det de små drivakslene. Så om det byttet kom før det nye understellet kan jo være mulig. Som sagt ovenfor, mål du så er du sikker.
Ellers så er det ikke så vanskelig jobb å bytte ut de drivklokkene heller da, får du ut girkassen (med motor) fra en OG900 så regner jeg med at du kan skru noen skruer til for å få bytta disse til rett dimensjon (husk å ha bare ta ut en om gangen slik at du ikke gjør at noen ting flytter på seg og blir skjevt inne i kasse-huset om du skal bytte klokker, da får du det vanskelig å få inn klokkene igjen i den kassa du tar ut begge klokkene fra).
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ny motor i OG 900i
Det er ikke så lett gitt, det går på girkassenummer. Etterhvert som gamle nr ble faset ut så fikk alle modellene av 900 ne nye medbringerne og drivakslingene. De eneste måtene å finne ut av dette på er rett og slett å måle, eller å sjekke girkassenr opp mot EPC. Om du ikke har EPC så kan sikkert noen som har finne det ut for deg om du legger ut girkassenumrene her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Ny motor i OG 900i
Ingvar N629 skrev:Det er ikke så lett gitt, det går på girkassenummer. Etterhvert som gamle nr ble faset ut så fikk alle modellene av 900 ne nye medbringerne og drivakslingene. De eneste måtene å finne ut av dette på er rett og slett å måle, eller å sjekke girkassenr opp mot EPC. Om du ikke har EPC så kan sikkert noen som har finne det ut for deg om du legger ut girkassenumrene her.
Skulle du trenge "den gamle sorten" medbringere for at de skal passe til den kassa, så har jeg et par mer eller mindre ubrukte sådan etter kassa jeg har i bilen min nå
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3