![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
skal snart få en hirch omprogramering nå, og lurer på om det er noe jeg kan få gjort med det i samme slengen.
evt hva er det som må gjøres?
Moderator: Moderatorer
Synsing? I mitt innlegg tar jeg bare for meg noen enkle fakta omkring etanolkonvertering, for å gi trådstarter noe å tenke på. Innlegget du har sitert fra tråden jeg linken overfor vil jeg derimot kalle synsing, sterke synspunkt basert på spekulasjon. Dersom du leser SaabJohan sine innlegg i denne tråden, så ser du hvem som har kunnskap om etanol og motorer. Når det gjelder etanol og tæring på bensinssystemet og korroderende egenskaper:Morti skrev:Mye "synsing" som vanlig her ja..
Min erfaring hittil er:
1. Litt sprekere bensinpumpe
2. Litt større dyser
3. Bensinfilter som tåler e85 (altså IKKE temafilter)
4. Software\mapping som justerer fuel mengde og tenning riktig
5. Tut & kjør
At etanol tærer på bensintank og ALLE ledninger i bensinsystemet tror jeg er en "hype" som alle har hørt av "alle" .. vær så snill å komme med noen konkrete eksempler på tanker som smuldrer opp og slanger som sprekker!
Jeg tviler sterkt på at en bensintank går fortere i oppløsning ved å ha etanol på den. Kan være litt enig i at enkelte slanger kan bli dårligere med tiden, men da er det jo ikke værre en å bytte ut disse.
Tror heller ikke at etanolen "tærer" så voldsomt på ventilene.. hvis man legger en ventil i et bad med e85 så tror jeg det skal ta en god stund før den ruster istykker! Dette kan jeg forsåvidt teste selv i praksis, har ørten ventiler liggende
Jeg syntest følgende utspill fra en svenske i nevnte tråd er veldig bra:
"
Larzzon
Jag tror personligen att det inte är så värst stor skillnad på smörj egenskaperna på e85 eller bf95...ni som är insatta berätta för mig vad som exakt smörjer motorn i bf95?? Det smörjmedel jag kan komma på är blyet som fanns i gamla soppan men den är ju borta sedan länge.
Min idé är att bio power bilarna "byggs om" för att ex saab ska kunna hålla uppe priserna på bilarna och hävda att de måste modifieras så mycket. För att klara bränslet men egentligen är detta som de två komikerna säger BULLSHIT!!!
"
Men tilbake til bilen din, jeg ville tenkt meg om et par ganger før jeg går igang med noe "jallamekk" på en såpass ny bil. Ville nok vurdert å fått tak i et eller annet "e85 addon kit" eller noe i den duren. Noe som er testa og garantert skal fungere!
¨
Meen, nå var det kvelden!
Ja jøss... etanol har helt andre kjemiske egenskaper enn bensin. Det er fakta.Morti skrev: At etanol tærer på bensintank og ALLE ledninger i bensinsystemet tror jeg er en "hype" som alle har hørt av "alle" ..
Hva skjedde med slangen din da på forrige treff?Morti skrev:Vær så snill å komme med noen konkrete eksempler på tanker som smuldrer opp og slanger som sprekker!
Way to go buddy;)Morti skrev:Hehe, når det gjelder gutta i adressa avisa så sier det seg selv hvorfor slangen sprakk. De har jo montert en BTR for å øke bensintrykket, noe gamle citroe`n bensinslanger ikke takler, tviler på at det hadde noe med e85`n å gjøre i det hele tatt hehe..
Alt er jo relativt ang e85.. det skal jo såklart ikke fylles e85 på en 84 mod 900, men for meg har det fungert utmerket hittil. Og hvis det skulle ryke en bensinslange så er det ikke store saken å bytte, for meg så er det flere fordeler enn ulemper med å kjøre e85 på 900`n.
Men såklart, på en NY bil som er laget for e85 så er det ikke holdbart om slanger osv ryker.. så her trengs gjennomtestet hardware som kan gå mange tusen KM uten noe trøbbel
Racefuel er en annen sak, det har jeg ikke peil på, men hva er vitsen med å kjøre racefuel når man får mere futt på e85 som er myye billigere? =)
Har bestilt Autronic sm4 ++ til Audi`n , den skal også snart få smake det "skummle" stoffet e85