og900 T16 går tom for strøm
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
og900 T16 går tom for strøm
sliter noe vanvittig med at stakkars aeroen bare dævver for tida.. nå har vi endelig fått den til å starte og gå igjen, men selv med splitter nytt batteri varte moroa en knapp kilometer. dynamoen er bytta til en som funka sist den sto på en motor. uansett så skal jo ikke gåen dynamo gjøre så motoren slokner så fort... grrrr..
kan vi ha kobla noe feil? ser rett og slett ingen annen grunn til at den dævver på splitter nytt batteri.
kan vi ha kobla noe feil? ser rett og slett ingen annen grunn til at den dævver på splitter nytt batteri.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: og900 T16 går tom for strøm
Har du kobla til alle ledningene på dynamoen? Til meg så falt en veldig tynn ledning ut fra dynamoen når jeg tok en motorvask og den fikk ikke ladning. Mål med et Voltmeter før du starter bilen med et oppladet batteri, så måler du etter å ha startet den. Hvis den har lavere spenning etter å ha startet den så får ikke batteriet ladning ihvertfall.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: og900 T16 går tom for strøm
Spenninga over batteriet skal være 14,4V når motoren går, ellers lader den for dårlig/lader ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: og900 T16 går tom for strøm
greie ting å vite! men samme hvor dårlig dynamoen lader så skal vel batteriet holde mer enn et par hundre meter?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: og900 T16 går tom for strøm
var ute og starta bilen nå, 12.16V når den er i gang, og 12.65 når den ikke er i gang. spesielt... lurer på om jeg må bytte til en splitter ny dynamo? hvor mange ledninger skal egentlg inn på den? jeg har den tjukke plusskabelen som går fra dynamo til starter, så har jeg en bitteliten en som bare sitter fast på en hankjønn-sko på dynamoen, så har jeg en eller to relativt tynne ledninger til som er skrudd på med muttere på gjengestaga ut bak dynamoen. disse to sistnevnte ledningene, spiller det noen rolle hvor på dynamoen disse er skrudd på? har to steder bakpå dynamoen å skru dem fast..
Edit, ser på koblingsskjemaet nå at det bare skal være tre ledninger på den.. da er det nok bare tre.
Edit, ser på koblingsskjemaet nå at det bare skal være tre ledninger på den.. da er det nok bare tre.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: og900 T16 går tom for strøm
Hvertfall tydelig at dynamoen ikke lader
Den produserer mindre strøm enn den bruker selv. Hvordan det er på eldre dynamoer vet jeg ikke, men på 9k er det hvertfall bare den store+ og den tynne til ladelampa som skal innpå.

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: og900 T16 går tom for strøm
Grunnen til at den viser så lav Volt er et det trekkes mye strøm fra batteriet (og batteriet klarer dermed ikke å ha spenningen oppe pga. høy last, noe som er vanlig), og dynamoen lader ikke. Sjekk om du har god kontakt på alle ledningene frem til og med kontakter, til meg så var det ledningen til ladelampa som har sklidd ut fra en klemme etter motorvask som sagt, og dette var nok til at dynamoen ikke ladet. Da var det på med ny klemme på den ledningen og så funka det knall. 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: og900 T16 går tom for strøm
Prøv å bytt spenningsregulator.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: og900 T16 går tom for strøm
ja, da ser det ut til at dynamoen jeg bytta til var litt ute og kjørte da, dessverre. den har tross alt stått ute under vær og vind omtrent siden brodern kjøpte sin første og900.
MEN jeg ser nå at jeg har faktisk fire ledninger kobla til dynamoen... det er en liten mørkegrønn, som sitter med sånn sko.. denne er bare å dra av og på, og ja den sitter VELDIG løst, kan jo selvsagt feste denne bedre til å begynne med. denne ledningen kommer ut av samme strømpe som en grønn/hvit, som koblingsskjemaet sier skal til indikatoren i dashbordet.
til slutt er det jo pluss (skrudd på de tjukkeste gjengene) og minus. men jeg er dessverre ikke sikker på hvor på dynamoen disse skal festes, utenom plussen.. det bør da ha noe å si? hvis jeg ikke har kobla jordledninga på minus av dynamoen så vil den vel ikke funke?
Ingvar, laderegulatoren sitter inni dynamoen, gjør den ikke? er den like lett å få tak i som en ny dynamo?
MEN jeg ser nå at jeg har faktisk fire ledninger kobla til dynamoen... det er en liten mørkegrønn, som sitter med sånn sko.. denne er bare å dra av og på, og ja den sitter VELDIG løst, kan jo selvsagt feste denne bedre til å begynne med. denne ledningen kommer ut av samme strømpe som en grønn/hvit, som koblingsskjemaet sier skal til indikatoren i dashbordet.
til slutt er det jo pluss (skrudd på de tjukkeste gjengene) og minus. men jeg er dessverre ikke sikker på hvor på dynamoen disse skal festes, utenom plussen.. det bør da ha noe å si? hvis jeg ikke har kobla jordledninga på minus av dynamoen så vil den vel ikke funke?
Ingvar, laderegulatoren sitter inni dynamoen, gjør den ikke? er den like lett å få tak i som en ny dynamo?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: og900 T16 går tom for strøm
Laderegulatoren er en liten sak inni dynamoen ja. Kan byttes med dynamoen montert i bilen 
Den indikatorlampen inni bilen er faktisk ganske viktig i ladesammenheng. Om du ikke har riktig pære i denne pæreholderen, vil ikke bilen lade ordentlig
(akkurat denne pæreholderen skal ha en egen pæretype)

Den indikatorlampen inni bilen er faktisk ganske viktig i ladesammenheng. Om du ikke har riktig pære i denne pæreholderen, vil ikke bilen lade ordentlig

- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: og900 T16 går tom for strøm
hmm, får jeg kjøpt denne laderegulatoren på biltema? eller må jeg kjøpe original?
det siste alternativet du kommer med der kan jeg jo selvsagt ta på sikt, om ingenting annet funker, hehe.. kan ikke tenke meg at noen har vært der inne og bytta pære på den i det siste uten at jeg vet om det
det siste alternativet du kommer med der kan jeg jo selvsagt ta på sikt, om ingenting annet funker, hehe.. kan ikke tenke meg at noen har vært der inne og bytta pære på den i det siste uten at jeg vet om det

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: og900 T16 går tom for strøm
Mener jeg kjøpte den på biltema om jeg ikke husker helt feil, funker fint denEdward N812 skrev:hmm, får jeg kjøpt denne laderegulatoren på biltema? eller må jeg kjøpe original?
det siste alternativet du kommer med der kan jeg jo selvsagt ta på sikt, om ingenting annet funker, hehe.. kan ikke tenke meg at noen har vært der inne og bytta pære på den i det siste uten at jeg vet om det

08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: og900 T16 går tom for strøm
supert, da vet jeg det.. men first things first. her er bilder av hvordan ting er montert den dag i dag:
her ser der jord montert så langt opp på toppen som det går an, kobla til gods på dynamoen:

på samme bilde ser dere hvor den grønne/hvite er montert, altså den til indikatorlampa i dashen.
på bildet under kan dere se hvor plussen er tilkobla (selve ledningen gjemmer seg bak en lapp som er blitt igjen etter motoren var ute..) dessuten kan vi her se den helt grønne ledningen som kommer ut av samme strømpe som indikatorledningen, og som for anledningen er kobla til helt på bånn av dynamoen.
edit: opps, glemte bildet under:

her ser der jord montert så langt opp på toppen som det går an, kobla til gods på dynamoen:

på samme bilde ser dere hvor den grønne/hvite er montert, altså den til indikatorlampa i dashen.
på bildet under kan dere se hvor plussen er tilkobla (selve ledningen gjemmer seg bak en lapp som er blitt igjen etter motoren var ute..) dessuten kan vi her se den helt grønne ledningen som kommer ut av samme strømpe som indikatorledningen, og som for anledningen er kobla til helt på bånn av dynamoen.
edit: opps, glemte bildet under:

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: og900 T16 går tom for strøm
men folkens. nye ting dukker stadig opp.. jeg sitter her og ser litt på dynamoen jeg bytta ut som jeg har liggende på rommet. der finner jeg enda en sånn hankjønn-sko til å sette ledning på. er det denne jeg kanskje skulle hatt ledningen til indikatorlampa på? har ikke vært ute og sjekka om den tappen finnes på dynamoen jeg satte inn fra en T8, men det går jeg da ut ifra.




1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: og900 T16 går tom for strøm
prøvde nå å koble ledningen til indikatorlampa til den nyoppdagede kontakta, uten hell. noen som kan bekrefte hvor denne ledningen skal stå?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s