og900 T16 går tom for strøm

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Edward N812 » 07 jun 2008, 13:34

sliter noe vanvittig med at stakkars aeroen bare dævver for tida.. nå har vi endelig fått den til å starte og gå igjen, men selv med splitter nytt batteri varte moroa en knapp kilometer. dynamoen er bytta til en som funka sist den sto på en motor. uansett så skal jo ikke gåen dynamo gjøre så motoren slokner så fort... grrrr..
kan vi ha kobla noe feil? ser rett og slett ingen annen grunn til at den dævver på splitter nytt batteri.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av na_X » 07 jun 2008, 13:44

Har du kobla til alle ledningene på dynamoen? Til meg så falt en veldig tynn ledning ut fra dynamoen når jeg tok en motorvask og den fikk ikke ladning. Mål med et Voltmeter før du starter bilen med et oppladet batteri, så måler du etter å ha startet den. Hvis den har lavere spenning etter å ha startet den så får ikke batteriet ladning ihvertfall.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jun 2008, 13:53

Spenninga over batteriet skal være 14,4V når motoren går, ellers lader den for dårlig/lader ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Edward N812 » 08 jun 2008, 19:50

greie ting å vite! men samme hvor dårlig dynamoen lader så skal vel batteriet holde mer enn et par hundre meter?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Edward N812 » 08 jun 2008, 20:18

var ute og starta bilen nå, 12.16V når den er i gang, og 12.65 når den ikke er i gang. spesielt... lurer på om jeg må bytte til en splitter ny dynamo? hvor mange ledninger skal egentlg inn på den? jeg har den tjukke plusskabelen som går fra dynamo til starter, så har jeg en bitteliten en som bare sitter fast på en hankjønn-sko på dynamoen, så har jeg en eller to relativt tynne ledninger til som er skrudd på med muttere på gjengestaga ut bak dynamoen. disse to sistnevnte ledningene, spiller det noen rolle hvor på dynamoen disse er skrudd på? har to steder bakpå dynamoen å skru dem fast..

Edit, ser på koblingsskjemaet nå at det bare skal være tre ledninger på den.. da er det nok bare tre.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Morten N88 » 08 jun 2008, 20:23

Hvertfall tydelig at dynamoen ikke lader :) Den produserer mindre strøm enn den bruker selv. Hvordan det er på eldre dynamoer vet jeg ikke, men på 9k er det hvertfall bare den store+ og den tynne til ladelampa som skal innpå.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av na_X » 08 jun 2008, 21:59

Grunnen til at den viser så lav Volt er et det trekkes mye strøm fra batteriet (og batteriet klarer dermed ikke å ha spenningen oppe pga. høy last, noe som er vanlig), og dynamoen lader ikke. Sjekk om du har god kontakt på alle ledningene frem til og med kontakter, til meg så var det ledningen til ladelampa som har sklidd ut fra en klemme etter motorvask som sagt, og dette var nok til at dynamoen ikke ladet. Da var det på med ny klemme på den ledningen og så funka det knall. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2008, 22:15

Prøv å bytt spenningsregulator.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Edward N812 » 09 jun 2008, 10:09

ja, da ser det ut til at dynamoen jeg bytta til var litt ute og kjørte da, dessverre. den har tross alt stått ute under vær og vind omtrent siden brodern kjøpte sin første og900.

MEN jeg ser nå at jeg har faktisk fire ledninger kobla til dynamoen... det er en liten mørkegrønn, som sitter med sånn sko.. denne er bare å dra av og på, og ja den sitter VELDIG løst, kan jo selvsagt feste denne bedre til å begynne med. denne ledningen kommer ut av samme strømpe som en grønn/hvit, som koblingsskjemaet sier skal til indikatoren i dashbordet.
til slutt er det jo pluss (skrudd på de tjukkeste gjengene) og minus. men jeg er dessverre ikke sikker på hvor på dynamoen disse skal festes, utenom plussen.. det bør da ha noe å si? hvis jeg ikke har kobla jordledninga på minus av dynamoen så vil den vel ikke funke?

Ingvar, laderegulatoren sitter inni dynamoen, gjør den ikke? er den like lett å få tak i som en ny dynamo?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Eirik N396 » 09 jun 2008, 10:30

Laderegulatoren er en liten sak inni dynamoen ja. Kan byttes med dynamoen montert i bilen :)

Den indikatorlampen inni bilen er faktisk ganske viktig i ladesammenheng. Om du ikke har riktig pære i denne pæreholderen, vil ikke bilen lade ordentlig :shock: (akkurat denne pæreholderen skal ha en egen pæretype)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Edward N812 » 09 jun 2008, 10:54

hmm, får jeg kjøpt denne laderegulatoren på biltema? eller må jeg kjøpe original?

det siste alternativet du kommer med der kan jeg jo selvsagt ta på sikt, om ingenting annet funker, hehe.. kan ikke tenke meg at noen har vært der inne og bytta pære på den i det siste uten at jeg vet om det :D
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av zero900t » 09 jun 2008, 10:56

Edward N812 skrev:hmm, får jeg kjøpt denne laderegulatoren på biltema? eller må jeg kjøpe original?

det siste alternativet du kommer med der kan jeg jo selvsagt ta på sikt, om ingenting annet funker, hehe.. kan ikke tenke meg at noen har vært der inne og bytta pære på den i det siste uten at jeg vet om det :D
Mener jeg kjøpte den på biltema om jeg ikke husker helt feil, funker fint den :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Edward N812 » 09 jun 2008, 11:27

supert, da vet jeg det.. men first things first. her er bilder av hvordan ting er montert den dag i dag:

her ser der jord montert så langt opp på toppen som det går an, kobla til gods på dynamoen:
Bilde
på samme bilde ser dere hvor den grønne/hvite er montert, altså den til indikatorlampa i dashen.

på bildet under kan dere se hvor plussen er tilkobla (selve ledningen gjemmer seg bak en lapp som er blitt igjen etter motoren var ute..) dessuten kan vi her se den helt grønne ledningen som kommer ut av samme strømpe som indikatorledningen, og som for anledningen er kobla til helt på bånn av dynamoen.
edit: opps, glemte bildet under:

Bilde
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Edward N812 » 09 jun 2008, 11:43

men folkens. nye ting dukker stadig opp.. jeg sitter her og ser litt på dynamoen jeg bytta ut som jeg har liggende på rommet. der finner jeg enda en sånn hankjønn-sko til å sette ledning på. er det denne jeg kanskje skulle hatt ledningen til indikatorlampa på? har ikke vært ute og sjekka om den tappen finnes på dynamoen jeg satte inn fra en T8, men det går jeg da ut ifra.

Bilde
Bilde
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: og900 T16 går tom for strøm

Legg inn av Edward N812 » 09 jun 2008, 12:02

prøvde nå å koble ledningen til indikatorlampa til den nyoppdagede kontakta, uten hell. noen som kan bekrefte hvor denne ledningen skal stå?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar