Turbokonverteringa 900i -> 900T8 (NB!,det er en del bilde

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Turbokonverteringa 900i -> 900T8 (NB!,det er en del bilde

Legg inn av Lars_N289 » 25 mai 2004, 21:47

Hei folkens! Tenkte å legge ut nokon bilder av det eg har drive med den siste månaden. Eg har då gjort følgande: Overhalt ei b201 blokk. Alle lager er skifta, opphona sylinderar, og nye stempelringar. Montert intercooler(orginal og900 :cry: ) 9000 oljekjølar og adapter til filter. Monter komplett k-jetronic frå T8. Lakka litt delar her og der. Skal montere inn bypass-ventil. Tatt litt smårust i motorom, og lakka det opp igjen. Er vel litt meir, men ikkje som eg kjem på i farta.

Kjøpte ein T8 motor for å fa alle delar til turbomotoren. Den blokka eg har overhalt er eigentleg ei forgassarblokk, og no med turbostempel. Det meste av tilbehør til motor er på plass, så nær som turboen(kjem snart i posten :) ) Og retur-røret frå turbo. Så til helga reknar eg med å ta ein prøvestart.

Etter innkjøringsperioden reknar eg med å få justert opp ladetrykket, 3" eksosanlegg og batteribøy, tilleggsinnsprøytning og kanskje litt til.

Er det nokon spørsmål som kanskje eg kan svare på etter ein månad i garasjen, så er det berre å spørre :)

FØR:
Bilde
Bilde
Bilde

ETTER:


Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
[/img]
Saab 9-5 Vector Sport M05

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 04 jun 2004, 14:12

Har no fått start i greiene. Den starta tvert, men gjekk veldig dårlig på tomgang. Men det kom seg med ein gong eg stillte tenninga. Turboen laddar som den skal, og eg gler meg til å kunne prøve den skikkelig ut :D

Så no er det berre innkjøringsperioden igjen før alt er klart. :)
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 04 jun 2004, 20:57

Var det mye pes å montere intercooler?
Jeg har en T8 som sårt hadde trengt litt kaldere luft... 8)
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 04 jun 2004, 23:32

Intercooleren er ikkje noko problem å montere. Skaffar du deg ein orginal og900 IC, med fester, so er det berre å montere. Du treng også nødvendig vis nye rør, frå og til turbo. Men har du planar om å trimme litt, ville vel ein 9000ic vore det ideelle.
Saab 9-5 Vector Sport M05

Gjest

Legg inn av Gjest » 06 jun 2004, 09:27

lassis70 skrev:Men har du planar om å trimme litt, ville vel ein 9000ic vore det ideelle.
Er den også "bolt on", eller må radiatoren flyttes?

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 06 jun 2004, 09:31

*Huske å logge inn* :!:
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 06 jun 2004, 14:54

Eg har ikkje gjort det før, så eg er ikkje heilt sikker på kva endringar du må gjere. Men eg tvilar på at du må¨flytte radiator. Trur det er ein ganske grei opprasjon. Men du kan sjekke sida til Popeye. http://popeye.rty.ny Det står alt om korleis ein skal montere 9000ic i og900. Til og med dobbelsviesa 9000ic!
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 jun 2004, 15:42

Anonymous skrev:
lassis70 skrev:Men har du planar om å trimme litt, ville vel ein 9000ic vore det ideelle.
Er den også "bolt on", eller må radiatoren flyttes?
Nei, som Lassis70 seier, sjekk sida til Popeye.
Men du må nok kappe slepeaugene framme, og skaffe passelige rør til IC-en, for det går so akkurat som du ser av bilda.

sondfor
Innlegg: 5
Registrert: 16 aug 2010, 18:51

Re: Turbokonverteringa 900i -> 900T8 (NB!,det er en del bild

Legg inn av sondfor » 03 mar 2012, 10:36

Hei vurderer å gjøre det samme med min 84 saab 99 b201 H med forgasser, jeg har kanskje snart en B201 H med innsprut for hånden, denne tenker jeg å overhale, bygge om til turbo og sansynlighvis trimme litt. som jeg har forstått så kan det maksimalt være 185 hk hvis bilen skal godkjennes, planen er å godkjenne, men vil prøve å presse ut litt mere effekt en originalt. derfor så lurer jeg på et par ting:

1 er innsprutsystemet på sugemotoren og turbomotoren likt?
2 hvordan justerer jeg mengden? er det bare å bytte dyser eller er det justering på pumpa?
3 hvor får jeg tak i eksosmanifold evt. grenrør hvilket bør jeg bruke? hvilken turbo bør jeg bruke?
4 hvor får jeg tak i turbostempler? disse har vel kompressjonsforhold 1:7,5. er det mulig å kjøpe disse nye?
5 er veiva på sugemotor og turbomotor lik?
6 er det forskjeller på el-systemet på sugemotor og turbomotor, har jeg tilstrekkelig ledningsnett i min 99?

på forhånd takk for svar :wink:
84 SAAB 99 GL 5-speed 100hk - prosjektbilen, skal bli T8
93 SAAB 9000 cse 2.3 200hk - bruksbilen

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Turbokonverteringa 900i -> 900T8 (NB!,det er en del bild

Legg inn av Andreas N1194 » 03 mar 2012, 18:35

sondfor skrev:Hei vurderer å gjøre det samme med min 84 saab 99 b201 H med forgasser, jeg har kanskje snart en B201 H med innsprut for hånden, denne tenker jeg å overhale, bygge om til turbo og sansynlighvis trimme litt. som jeg har forstått så kan det maksimalt være 185 hk hvis bilen skal godkjennes, planen er å godkjenne, men vil prøve å presse ut litt mere effekt en originalt. derfor så lurer jeg på et par ting:

1 er innsprutsystemet på sugemotoren og turbomotoren likt?
2 hvordan justerer jeg mengden? er det bare å bytte dyser eller er det justering på pumpa?
3 hvor får jeg tak i eksosmanifold evt. grenrør hvilket bør jeg bruke? hvilken turbo bør jeg bruke?
4 hvor får jeg tak i turbostempler? disse har vel kompressjonsforhold 1:7,5. er det mulig å kjøpe disse nye?
5 er veiva på sugemotor og turbomotor lik?
6 er det forskjeller på el-systemet på sugemotor og turbomotor, har jeg tilstrekkelig ledningsnett i min 99?

på forhånd takk for svar :wink:
Hei!

Dersom du melder deg inn i klubben, så får du ta del i prosjekt-trådene til medlemmene hvor vi inviterer andre til å komme med innspill på ting vi gjør med egne biler. Jeg har blant annet bygd om en og900 fra 16i til t16, og da ser du bilder på jobben, samt andres kommentarer og innspill. Prisen er også meget overkommelig, det er bare å spare inn 5 halvlitere neste gang du er ute på byen ;)

Så kan jeg kort svare på dine spørsmål her:
1: Nei, du må ha turbosprut (tar fra delebil)
2: Dyser tar du fra delebil hvis du vet tilstanden/kjøper fra noen som har (pumpe må du også ha antar jeg)
3: og900 er det beste svaret her (tror jeg)
4: delebil
5: tror de er ulike...(delebil?)
6: se svar på nr 5

Det er spesialister på 99 t16 her inne, så om jeg var deg ville jeg lagt av penger til kontingent i dag!
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

sondfor
Innlegg: 5
Registrert: 16 aug 2010, 18:51

Re: Turbokonverteringa 900i -> 900T8 (NB!,det er en del bild

Legg inn av sondfor » 04 mar 2012, 16:48

Andreas N1194 skrev:Det er spesialister på 99 t16 her inne, så om jeg var deg ville jeg lagt av penger til kontingent i dag!
kontigent er betalt, men har ikke fått tilgang :?:
84 SAAB 99 GL 5-speed 100hk - prosjektbilen, skal bli T8
93 SAAB 9000 cse 2.3 200hk - bruksbilen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbokonverteringa 900i -> 900T8 (NB!,det er en del bild

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2012, 09:49

sondfor skrev:
Andreas N1194 skrev:Det er spesialister på 99 t16 her inne, så om jeg var deg ville jeg lagt av penger til kontingent i dag!
kontigent er betalt, men har ikke fått tilgang :?:
Det skjer ikke automatisk, send pm til en admin (Hjelle eller Daniel) så ordner de det for deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Turbokonverteringa 900i -> 900T8 (NB!,det er en del bild

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 mar 2012, 11:36

sondfor skrev:
Andreas N1194 skrev:Det er spesialister på 99 t16 her inne, så om jeg var deg ville jeg lagt av penger til kontingent i dag!
kontigent er betalt, men har ikke fått tilgang :?:
How-to: viewtopic.php?f=14&t=24210

Svar