Montering av åpen dump på OG900
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 01 jun 2008, 03:06
- Medlemsnummer: N1403
- Bil: 1986 900Turbo 8V
- Sted: Elverum
Montering av åpen dump på OG900
Lurer på hvordan det er med montering av dumpventil på og 900 T8.. Har lest at det ødelegger for luft-bensin forholdet pga luftmåleren.
Det jeg lurer på er om det er noen måte man kan få montert på en åpen dump uten og ødelegge for luftmengdemåleren?
Det jeg lurer på er om det er noen måte man kan få montert på en åpen dump uten og ødelegge for luftmengdemåleren?
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Montering av åpen dump på OG900
Heisann. Det kommer garrantert 100 rare svar på denne tråden snart men det jeg vet er at åpen dump på T8 fungerer fint=) Vet om flere som har der og har selv brukt det da jeg hadde T8=) Kjør på med åpen ventil og ha det gøy =D
//Johan
//Johan
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 01 jun 2008, 03:06
- Medlemsnummer: N1403
- Bil: 1986 900Turbo 8V
- Sted: Elverum
Re: Montering av åpen dump på OG900
Takk for svar
. Det gikk fort 
Hm.. så det vil ikke føre til for fet blanding i motoren osv osv?.. det funker med åpen dump uten og modifisere noe?
Det høres jo knall ut.. da skal jeg bestille en dump neste lønningsdag
.


Hm.. så det vil ikke føre til for fet blanding i motoren osv osv?.. det funker med åpen dump uten og modifisere noe?


- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Montering av åpen dump på OG900
Ja det funker. Noen hevder at du får litt fetere blanding men den "føleren" for luftmengde er så treg at det blir ikke akkuratt noe serlig:P
//Johan
//Johan
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 01 jun 2008, 03:06
- Medlemsnummer: N1403
- Bil: 1986 900Turbo 8V
- Sted: Elverum
Re: Montering av åpen dump på OG900
ah, ok..
Takk takk.. Du har vel tilfeldigvis ikke peil på hvordan man går fram når man skal bytte shims også?. Har laget ett innlegg om det på teknisk, men ingen som svarer
.


- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Montering av åpen dump på OG900
på ein T8 kan du montera åpen dump uten problem pga mekanisk innsprut. ingenting som måler luft der.
hadde det vært T16 med el sprut og lmm så hadde det vært annerledes.
hadde det vært T16 med el sprut og lmm så hadde det vært annerledes.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 01 jun 2008, 03:06
- Medlemsnummer: N1403
- Bil: 1986 900Turbo 8V
- Sted: Elverum
Re: Montering av åpen dump på OG900
Hmm, har da lest på forum at disse har lmm. Men mulig jeg bare har misforstått eller noe daFrode N073 skrev:på ein T8 kan du montera åpen dump uten problem pga mekanisk innsprut. ingenting som måler luft der.
hadde det vært T16 med el sprut og lmm så hadde det vært annerledes.


- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Montering av åpen dump på OG900
t8 har ikkje lmm. huske ikkje i farten ka det kalles. men fungere iallefall ikkje som ein lmm.
t8 har mekanisk innsprut (k-jet tronic hette det vel) å e vakum/trykkstyrt. (arrester meg for feil)
dorr e ingen elektronikk som styre någe som helst utenom kaldstart. de siste årsmodellane hadde vel lambda hvis eg ikkje huske feil.
hvis du tar av slangen som går te luftfilterboksen (mellom turbo og luftfilerboks) så ser du et "spjell" som kan løftas opp/ner. dess mer detta spjellet går opp jo mer bensin. ska gå an å tweaka detta systemet med å legga inne brikker/chims for å få mer bensin ved trim. men har aldri gjort detta sjøl.
har hørt ein plass at dysene te t8 gir maks 45-50hk pr sylinder. så k-jet e ikkje någe å satsa på med tanke på trim.
t8 har mekanisk innsprut (k-jet tronic hette det vel) å e vakum/trykkstyrt. (arrester meg for feil)
dorr e ingen elektronikk som styre någe som helst utenom kaldstart. de siste årsmodellane hadde vel lambda hvis eg ikkje huske feil.
hvis du tar av slangen som går te luftfilterboksen (mellom turbo og luftfilerboks) så ser du et "spjell" som kan løftas opp/ner. dess mer detta spjellet går opp jo mer bensin. ska gå an å tweaka detta systemet med å legga inne brikker/chims for å få mer bensin ved trim. men har aldri gjort detta sjøl.
har hørt ein plass at dysene te t8 gir maks 45-50hk pr sylinder. så k-jet e ikkje någe å satsa på med tanke på trim.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Montering av åpen dump på OG900
om du er usikker så kan du jo for eksempel åpne panseret og ta en lynrask titt selv? går vel fortere det enn å sitte her og veie svar opp mot hverandre, for så å ta en beslutningRetardius skrev:Hmm, har da lest på forum at disse har lmm. Men mulig jeg bare har misforstått eller noe daFrode N073 skrev:på ein T8 kan du montera åpen dump uten problem pga mekanisk innsprut. ingenting som måler luft der.
hadde det vært T16 med el sprut og lmm så hadde det vært annerledes.. Men takk for ale svar


1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 01 jun 2008, 03:06
- Medlemsnummer: N1403
- Bil: 1986 900Turbo 8V
- Sted: Elverum
Re: Montering av åpen dump på OG900
Joda, kunne sikkert gjort det også.. men jeg vet da ikke åssen en LMM ser ut.. Har ikke så mye peilEdward N812 skrev:om du er usikker så kan du jo for eksempel åpne panseret og ta en lynrask titt selv? går vel fortere det enn å sitte her og veie svar opp mot hverandre, for så å ta en beslutningRetardius skrev:Hmm, har da lest på forum at disse har lmm. Men mulig jeg bare har misforstått eller noe daFrode N073 skrev:på ein T8 kan du montera åpen dump uten problem pga mekanisk innsprut. ingenting som måler luft der.
hadde det vært T16 med el sprut og lmm så hadde det vært annerledes.. Men takk for ale svar
I så fall, jeg sier også at det går bra, bilen din har inge LMM


-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: Montering av åpen dump på OG900
Jeg har kjørt rundt på 8ven min med åpen dump funker kanon...
Mulig du kan få kjøpt dumpen min + monteringa på den ferdig sveiset bare å skru av to slangeklemmer og bytte rører.
Jeg vil ikke ha åpen dump på min når jeg får inn 16Ven.
De som har sitti på kan skrive under på at den bråker "nok"
(skremt minst halve Drammen og mjøndalen
)'
edit:
men det kan vi ta på PM, send meg en mld om du er interisert.
Mulig du kan få kjøpt dumpen min + monteringa på den ferdig sveiset bare å skru av to slangeklemmer og bytte rører.
Jeg vil ikke ha åpen dump på min når jeg får inn 16Ven.
De som har sitti på kan skrive under på at den bråker "nok"


edit:
men det kan vi ta på PM, send meg en mld om du er interisert.
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

Re: Montering av åpen dump på OG900
Also.. og900 t8 har luftmassemåler! Den er mekanisk og har i prinsippet samme funksjon som en elektronisk bare at lufta regulerer et spjeld via luftstrøm og spjeldet åpner da for mere fuel! Det GÅR ann å kjøre med åpen dump på og900 t8, man må bare justere slik at ikke fjørta står åpen på tomgang!
BASTA
Mvh. Pål
BASTA

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Re: Montering av åpen dump på OG900
her sto det mye rare svar, som du selv kaller det johan.
ja mulig det fungerer såder men det er ikke riktig for hvordan motoren skal ha det!
det er ikke elektronisk lmm nei ,men k-jet som på denne bilen måler luften på sin måte ved at luften som turboen suger inn løfter en skål i mengdefordeleren og deretter gir den riktige mengde bensin til motor. det du gjør med å bruke åpen dump er at du slipper ut en del av den luften som innsprut tror motoren får. altså får den for mye bensin i forhold til luft.
en annen ting er at flere mener man har bedre respons og spol up med den orginale resirk.
vet mange sier det går men som sagt så er ikke det som er riktig for din motor. fakta!
så da er det opp til hver enkelt hvor riktig man vil at ting skal være... hvis man velger litt lyd frem for å ha ting i orden så er jo bare å sette på åpen ventil....
ja mulig det fungerer såder men det er ikke riktig for hvordan motoren skal ha det!
det er ikke elektronisk lmm nei ,men k-jet som på denne bilen måler luften på sin måte ved at luften som turboen suger inn løfter en skål i mengdefordeleren og deretter gir den riktige mengde bensin til motor. det du gjør med å bruke åpen dump er at du slipper ut en del av den luften som innsprut tror motoren får. altså får den for mye bensin i forhold til luft.
en annen ting er at flere mener man har bedre respons og spol up med den orginale resirk.
vet mange sier det går men som sagt så er ikke det som er riktig for din motor. fakta!
så da er det opp til hver enkelt hvor riktig man vil at ting skal være... hvis man velger litt lyd frem for å ha ting i orden så er jo bare å sette på åpen ventil....
SAAB SPORT & RALLY
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 01 jun 2008, 03:06
- Medlemsnummer: N1403
- Bil: 1986 900Turbo 8V
- Sted: Elverum
Re: Montering av åpen dump på OG900
Aha, hvordan justerer man det? :SDatapaal N526 skrev:Also.. og900 t8 har luftmassemåler! Den er mekanisk og har i prinsippet samme funksjon som en elektronisk bare at lufta regulerer et spjeld via luftstrøm og spjeldet åpner da for mere fuel! Det GÅR ann å kjøre med åpen dump på og900 t8, man må bare justere slik at ikke fjørta står åpen på tomgang!
BASTA![]()
Mvh. Pål
Re: Montering av åpen dump på OG900
justerer slik at sylindera ikke står åpen på tomgang. justerer dette ved en skrue eller ved og klippe/shimse i på fjørda. dette er en "feeling" sak, så er du ikke vant til den bilen og slike justeringer, så ta kontakt med noen på forumet som kan hjelpe deg.. gjerne i nærheita 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]