Montering av åpen dump på OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Retardius » 04 jul 2008, 23:12

Lurer på hvordan det er med montering av dumpventil på og 900 T8.. Har lest at det ødelegger for luft-bensin forholdet pga luftmåleren.

Det jeg lurer på er om det er noen måte man kan få montert på en åpen dump uten og ødelegge for luftmengdemåleren?

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Johan N828 » 04 jul 2008, 23:22

Heisann. Det kommer garrantert 100 rare svar på denne tråden snart men det jeg vet er at åpen dump på T8 fungerer fint=) Vet om flere som har der og har selv brukt det da jeg hadde T8=) Kjør på med åpen ventil og ha det gøy =D

//Johan

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Retardius » 04 jul 2008, 23:25

Takk for svar :). Det gikk fort :)

Hm.. så det vil ikke føre til for fet blanding i motoren osv osv?.. det funker med åpen dump uten og modifisere noe? :) Det høres jo knall ut.. da skal jeg bestille en dump neste lønningsdag :D.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Johan N828 » 05 jul 2008, 00:13

Ja det funker. Noen hevder at du får litt fetere blanding men den "føleren" for luftmengde er så treg at det blir ikke akkuratt noe serlig:P

//Johan

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Retardius » 05 jul 2008, 00:51

ah, ok.. :) Takk takk.. Du har vel tilfeldigvis ikke peil på hvordan man går fram når man skal bytte shims også?. Har laget ett innlegg om det på teknisk, men ingen som svarer :(.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Frode N073 » 05 jul 2008, 06:44

på ein T8 kan du montera åpen dump uten problem pga mekanisk innsprut. ingenting som måler luft der.
hadde det vært T16 med el sprut og lmm så hadde det vært annerledes.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Retardius » 05 jul 2008, 22:47

Frode N073 skrev:på ein T8 kan du montera åpen dump uten problem pga mekanisk innsprut. ingenting som måler luft der.
hadde det vært T16 med el sprut og lmm så hadde det vært annerledes.
Hmm, har da lest på forum at disse har lmm. Men mulig jeg bare har misforstått eller noe da :). Men takk for ale svar :)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Frode N073 » 06 jul 2008, 01:32

t8 har ikkje lmm. huske ikkje i farten ka det kalles. men fungere iallefall ikkje som ein lmm.
t8 har mekanisk innsprut (k-jet tronic hette det vel) å e vakum/trykkstyrt. (arrester meg for feil)
dorr e ingen elektronikk som styre någe som helst utenom kaldstart. de siste årsmodellane hadde vel lambda hvis eg ikkje huske feil.
hvis du tar av slangen som går te luftfilterboksen (mellom turbo og luftfilerboks) så ser du et "spjell" som kan løftas opp/ner. dess mer detta spjellet går opp jo mer bensin. ska gå an å tweaka detta systemet med å legga inne brikker/chims for å få mer bensin ved trim. men har aldri gjort detta sjøl.
har hørt ein plass at dysene te t8 gir maks 45-50hk pr sylinder. så k-jet e ikkje någe å satsa på med tanke på trim.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Edward N812 » 07 jul 2008, 11:30

Retardius skrev:
Frode N073 skrev:på ein T8 kan du montera åpen dump uten problem pga mekanisk innsprut. ingenting som måler luft der.
hadde det vært T16 med el sprut og lmm så hadde det vært annerledes.
Hmm, har da lest på forum at disse har lmm. Men mulig jeg bare har misforstått eller noe da :). Men takk for ale svar :)
om du er usikker så kan du jo for eksempel åpne panseret og ta en lynrask titt selv? går vel fortere det enn å sitte her og veie svar opp mot hverandre, for så å ta en beslutning ;) I så fall, jeg sier også at det går bra, bilen din har inge LMM :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Retardius » 07 jul 2008, 11:44

Edward N812 skrev:
Retardius skrev:
Frode N073 skrev:på ein T8 kan du montera åpen dump uten problem pga mekanisk innsprut. ingenting som måler luft der.
hadde det vært T16 med el sprut og lmm så hadde det vært annerledes.
Hmm, har da lest på forum at disse har lmm. Men mulig jeg bare har misforstått eller noe da :). Men takk for ale svar :)
om du er usikker så kan du jo for eksempel åpne panseret og ta en lynrask titt selv? går vel fortere det enn å sitte her og veie svar opp mot hverandre, for så å ta en beslutning ;) I så fall, jeg sier også at det går bra, bilen din har inge LMM :)
Joda, kunne sikkert gjort det også.. men jeg vet da ikke åssen en LMM ser ut.. Har ikke så mye peil :P. Jeg er i læringsfasen enda :P

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av zero900t » 07 jul 2008, 12:22

Jeg har kjørt rundt på 8ven min med åpen dump funker kanon...

Mulig du kan få kjøpt dumpen min + monteringa på den ferdig sveiset bare å skru av to slangeklemmer og bytte rører.
Jeg vil ikke ha åpen dump på min når jeg får inn 16Ven.

De som har sitti på kan skrive under på at den bråker "nok" :twisted: (skremt minst halve Drammen og mjøndalen :rofl: )'

edit:
men det kan vi ta på PM, send meg en mld om du er interisert.
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Pål N526 » 07 jul 2008, 18:10

Also.. og900 t8 har luftmassemåler! Den er mekanisk og har i prinsippet samme funksjon som en elektronisk bare at lufta regulerer et spjeld via luftstrøm og spjeldet åpner da for mere fuel! Det GÅR ann å kjøre med åpen dump på og900 t8, man må bare justere slik at ikke fjørta står åpen på tomgang!

BASTA 8)

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Liebak » 07 jul 2008, 18:50

her sto det mye rare svar, som du selv kaller det johan.

ja mulig det fungerer såder men det er ikke riktig for hvordan motoren skal ha det!
det er ikke elektronisk lmm nei ,men k-jet som på denne bilen måler luften på sin måte ved at luften som turboen suger inn løfter en skål i mengdefordeleren og deretter gir den riktige mengde bensin til motor. det du gjør med å bruke åpen dump er at du slipper ut en del av den luften som innsprut tror motoren får. altså får den for mye bensin i forhold til luft.
en annen ting er at flere mener man har bedre respons og spol up med den orginale resirk.

vet mange sier det går men som sagt så er ikke det som er riktig for din motor. fakta!
så da er det opp til hver enkelt hvor riktig man vil at ting skal være... hvis man velger litt lyd frem for å ha ting i orden så er jo bare å sette på åpen ventil....
SAAB SPORT & RALLY

Retardius
Innlegg: 21
Registrert: 01 jun 2008, 03:06
Medlemsnummer: N1403
Bil: 1986 900Turbo 8V
Sted: Elverum

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Retardius » 08 jul 2008, 11:35

Datapaal N526 skrev:Also.. og900 t8 har luftmassemåler! Den er mekanisk og har i prinsippet samme funksjon som en elektronisk bare at lufta regulerer et spjeld via luftstrøm og spjeldet åpner da for mere fuel! Det GÅR ann å kjøre med åpen dump på og900 t8, man må bare justere slik at ikke fjørta står åpen på tomgang!

BASTA 8)

Mvh. Pål
Aha, hvordan justerer man det? :S

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Montering av åpen dump på OG900

Legg inn av Pål N526 » 08 jul 2008, 15:29

justerer slik at sylindera ikke står åpen på tomgang. justerer dette ved en skrue eller ved og klippe/shimse i på fjørda. dette er en "feeling" sak, så er du ikke vant til den bilen og slike justeringer, så ta kontakt med noen på forumet som kan hjelpe deg.. gjerne i nærheita 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar