Er dette RIKTIG foring?! Krengningshemmer 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Er dette RIKTIG foring?! Krengningshemmer 9000

Legg inn av Saabfan » 07 jul 2008, 22:25

Hei!

Jeg skal bytte dempere bak på min 9k, greit nok. BEstiller alle deler (monteringssett, dempere og foringer) fra SP. Så går det alt for lang tid og jeg får alt unntatt foringer. Hjelper jævlig lite. Men i det monteringssettet er det med to foringer som ikke er på det bildet som viser monteringssettet på SPs nettsider. Så ringer jeg SP og spør om disse er til krengningshemmerne og han sier NEI DET ER DE IKKE.

Han mente de var til selve demperne, men i mine dempere sitter det allerede foringer (det gjør det ikke på alle sa han).

Så ser jeg på bildet av art.nr 85.2011 og det likner mistenkelig på det jeg har. Det som er pussig er at boltene og foringene lå i en forseglet pose. Jeg tok en titt på krengningshemmerne og prøvde å se på foringene, de ser ganske like ut.

I og med at SP sier at jeg ikke kan bruke de på krengningshemmerne spør jeg dere godtfolk! ER DETTE RIKTIG FORING TIL KRENGNINGSHEMMERNE, altså de som sitter i endene. Virket som om han på SP var litt usikker på hva jeg hadde fått.
Bilen er en 9k cs fra 95. Kan noen si med 100% sikkerhet om det er riktig eller galt?

Og må jeg helt ut med krengningshemmeren og presse foringene inn med presse?

Bilde

Bilde
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Er dette RIKTIG foring?! Krengningshemmer 9000

Legg inn av Tor N12 » 08 jul 2008, 00:04

Ser mistenkelig ut som foringa til kregningshammeren ja ;)
Presse som gjelder men har vel også brukt skiver og bolt en gang jeg ikke hadde presse..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Er dette RIKTIG foring?! Krengningshemmer 9000

Legg inn av Edward N812 » 08 jul 2008, 00:09

det er foringa til krengningshemmeren ja. jeg bytta den for bare en uke sida, så den kjenner jeg faktisk igjen. det går an å jukse litt og skjære bort litt av den aller ytterste gummien på foringa, så den glir liettere på. men du må fortsatt bruke en del kraft og plass, så jeg ville demontert staget. det sitter tross alt ikke i mer enn de ytterste ledda (der foringen er) pluss to foringer til lenger bak på staget som er de letteste skruene å få ut på hele bilen :D
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
tomay.
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 apr 2007, 21:33
Medlemsnummer: 1030
Navn: Tommy Dørmænen
Bil: SAAB 9.3SS
Sted: enebakk
Kontakt:

Re: Er dette RIKTIG foring?! Krengningshemmer 9000

Legg inn av tomay. » 08 jul 2008, 00:12

Hei
Det er foringene som sitter i enden av stabstaget.100% sikker :D
Du må ta ut hele stabstaget og presse inn foringene, er en drittjobb men går :shock:
Kan tenke meg grunnen til at dem følger med er fordi som regel sitter bolten som går gjennom støtdemper/stabstag sitter rustet fast, og du må kappe i filler bolten.
Vil vel si at det er ett bra sett du har fått når disse deler følger med, slik er det ikke orginalt :D
Ta stabstaget løs så skjønner du med en gang hva delene er til
Tommy Dørmænen
SAAB 9.3 sport sedan
SAAB 99 turbo 78Mod.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Er dette RIKTIG foring?! Krengningshemmer 9000

Legg inn av Saabfan » 08 jul 2008, 01:15

Takk for raske og gode svar!
Det ante meg at det måtte være de ja, men ble usikker da SP sa det bare ble trøbbel om jeg monterte dem!

Da blir det bytte i morgen håper jeg. Noen feller jeg bør vite om? Har lite lyst til å få fjæra rett i trynet for eksempel..

Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Er dette RIKTIG foring?! Krengningshemmer 9000

Legg inn av Edward N812 » 08 jul 2008, 12:17

når du har jekka opp bilen og hjulet henger i lufta, så er det så lite spenn i fjæra at jeg faktisk ikke anser det som skummelt å bare løsne den bolten som holder bærearmen og dermed også fjæra sammen. i alle fall ikke når man har senkefjærer. med originale fjærer spretter det kanskje enda litt mer. men om du setter på en fjærklemme på hver side av fjæra før du begynner med dette, så er du jo trygg. (det er ganske trangt å få på fjærklemmer på bakfjærene så vidt jeg kan huske, men det bør da gå)

apropos de foringene, ha en vinkelsliper for hånd. som tommy sier så har disse skruene som går gjennom hylsa til foringen OFTE rusta fast, og jeg og kamraten min fikk det kun løs ved å kappe av bolten.

med andre ord kommer du til å måtte ta en tur ned på Jernia etter ny bolt også :D
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
TIr
Innlegg: 17
Registrert: 21 mai 2006, 10:50
Sted: Sandefjord

Re: Er dette RIKTIG foring?! Krengningshemmer 9000

Legg inn av TIr » 08 jul 2008, 17:26

Jeg har ett par av dem selv som jeg skulle montert på 9000 selv.. da kommer biltema pressa på 2 ton godt til nytte :P
Frustrasjon over SP kan jeg godt skjønne.. jeg har vel igrun opplevd samme tilfelle opptil flere ganger. Ikke noe stygt om SP allså, (siden jeg handler endel derfra selv) men servicen kunne vært en smule kvassere til tider :P
Saab 9000 2.3T 91mod
Saab 9000 2.3i 90mod

WARNING!
This SAAB is Powered with a Turbo Engine

Svar