Hei dere.
De siste dagene har det skjedd merkelige ting med bilen min ( 93 2003 2.2 TID SS ).
Det begynte med at jeg fikk opp feil i SID : "TCS/antispinn er utkoblet, kontakt saab verksted".
Da jeg startet bilen på nytt var denne borte. Neste dag kom den tilbake, nå også med Check engine lampen, da jeg stoppet og skulle starte igjenn, ville ikke bilen starte og fikk opp feilmeldingen med en gang, la også merke til at rattlåsen ikke klikket når jeg skrudde av og på tenningen som den normalt gjør. Etter en stund startet den men feilmeldingene var fortsatt der, senere på dagen var de borte igjenn. I tillegg har speedometeret begynt og "fuske", enten ved å gå ned til null, eller fryse ved en hastighet jeg ligger i, plutselig så virker den igjenn. Sånn har det nå pågått i 2-3 dager hvor feilen kommer og går. Ser også at lampen til cruise controllen (når denne står på) blinker og slukker når jeg har feilen.
Pådraget mitt er akkuratt som før både når feilen er der og uten, så den har vell ikke gått i limp mode som jeg har lest om rundt omkring.
Ettersom jeg har forstått bruker TCS'n ABS følerene, og etter å ha gått gjennom en del andre tråder her frykter jeg at det kan være ABS styringsenheten som har konka. På en annen side har ikke varsellampen for ABS tent (lyser selvfølgelig en liten stund når jeg starter bilen, men slukker igjenn), skulle ikke denne lyst om det var feil på systemet? Og skal en feil på ABS styringsenheten/TCS nekte meg og starte bilen? Kanskje jeg rett og slett er så heldig at det er hoved computeren som begynner og ta kvelden?
Ble langt det her, men har iallefall prøvd og forklare så godt jeg kan. Om noen har noen innspill/tips, mottas disse med stor takk før jeg evt må krype til korset og ringe Saab.
Feil på TCS +++.
Moderator: Moderatorer
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Feil på TCS +++.
på problemet med speedometer og TCS høres det jo ut som en feil på følerne på ene NAVet bak, hadde et problem med de på en NG900 jeg hadde, men igjen så skal ikke dette forårsake at bilen ikke starter, høres jo nesten ut som feil i dashbordet/hjernen... men er utpå tynn is her, så skal la noen andre få svare mer konkret
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kjenner ikke 9-3SS, men er det omtrent samme oppbygning på elsystemene som på 9-5, så høres det ut som ABS/TCS-enhet, feil på busskommunikasjon eller hovedinstrument. Om det er slik på 9-3SS som på 9-5, så kan feil på powertrainbuss (da enten hovedinstrument eller kontaktfeil) forårsake både trøbbel med TCS, speedometer og startvansker. Men det der er nok en verkstedjobb for de fleste, krever feilsøking for å finne ut av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Kommer med en liten oppdatering jeg da.
Senere på dagen som jeg skrev inn her, slo bilen seg helt vrang og det var ikke snakk om å starte, i tillegg fikk jeg en ny melding i SID: fel på rattlås, parker på ett sikkert ställe og kontakt saab.
Ringte saab assistanse som man til informasjon har avtale med så lenge man kjører service på merkeverksted, selv utover de 2 første årene.
De skulle sende en bil, og etter ett par timer kom det en naf bil ,trodde de hadde egne folk jeg, så tenkte at her tar de nok bare med seg bilen til nærmeste saab verksted. Men han hadde diagnoseverktøy og litt peil, Fant 3 feil med den:
- Feil på bus.
- Feil på ABS styringsenhet.
- Feil på speedometer.
Han resatte alle feilene, og vi tok en liten tur, da feilen som regel har kommet ganske kjapt i det siste.
Men dog ikke nå, alt funket fint, og har nå gjort det i 2 dager (krysser fingrene for at det holder).
konklusjonen hans var at mest sannsynlig var det busfeilen som hadde kommet først og blitt hengende, som igjenn hadde ført til kommunikasjons feil mot alt det andre. Satser iallefall på at alt er ok nå, og at det holder seg.
Takker for innspill jeg har fått.
Senere på dagen som jeg skrev inn her, slo bilen seg helt vrang og det var ikke snakk om å starte, i tillegg fikk jeg en ny melding i SID: fel på rattlås, parker på ett sikkert ställe og kontakt saab.
Ringte saab assistanse som man til informasjon har avtale med så lenge man kjører service på merkeverksted, selv utover de 2 første årene.
De skulle sende en bil, og etter ett par timer kom det en naf bil ,trodde de hadde egne folk jeg, så tenkte at her tar de nok bare med seg bilen til nærmeste saab verksted. Men han hadde diagnoseverktøy og litt peil, Fant 3 feil med den:
- Feil på bus.
- Feil på ABS styringsenhet.
- Feil på speedometer.
Han resatte alle feilene, og vi tok en liten tur, da feilen som regel har kommet ganske kjapt i det siste.
Men dog ikke nå, alt funket fint, og har nå gjort det i 2 dager (krysser fingrene for at det holder).
konklusjonen hans var at mest sannsynlig var det busfeilen som hadde kommet først og blitt hengende, som igjenn hadde ført til kommunikasjons feil mot alt det andre. Satser iallefall på at alt er ok nå, og at det holder seg.
Takker for innspill jeg har fått.
2003 9-3 SS 2.2 TID.