Vifte / varmeapparat 9000
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Vifte / varmeapparat 9000
Hei..
Jeg fant nettopp ut at viften min bare fungerer på det 4 trinnet på bryteren. Dette er snakk om en 9000.. Det er vel staten som er gåen? Det jeg mener er den platen med motstander som styrer viften i forhold til bryteren. Er dette noe å reparere eller er det bare å skifte?
PS: Vet at det har vært skrevet om dette før, men klarer ikke finne noe om det nå..
MVH
Freshmaker
Jeg fant nettopp ut at viften min bare fungerer på det 4 trinnet på bryteren. Dette er snakk om en 9000.. Det er vel staten som er gåen? Det jeg mener er den platen med motstander som styrer viften i forhold til bryteren. Er dette noe å reparere eller er det bare å skifte?
PS: Vet at det har vært skrevet om dette før, men klarer ikke finne noe om det nå..
MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Hadde eksakt same problem med GM900-en som vi hadde (nei, ikkje AC på den), der var det formotstandane (trur eg det vart kalla) som hadde pajja. Ein grei måte å sjekke dette på er å ta ut, og måle motstandane, verdiane står på om eg ikkje huskar feil. Du kan då prøve å skifte ut dei defekte motstandane, men det enklaste er selfølgelig å kjøpe nytt, då veit en alt virkar... 
Kosta om eg ikkje huska feil rundt 4-500 på SAAB, var heller ikkje nokon heksekunst å skifte den plata.

Kosta om eg ikkje huska feil rundt 4-500 på SAAB, var heller ikkje nokon heksekunst å skifte den plata.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Hei Freshmaker. Der har vi enda et problem som jeg har hatt på min 9000 fra 88. Det er definitivt motstanden til viftemotoren som er gåen. Siden jeg hadde litt dårlig råd og dårlig tid da jeg skulle fikse viften min ( 15 minusgrader) tok jeg rett og slett en vifte-motstand fra en annen bil og koblet bryteren min deretter.
Senere så jeg at den motstanden ser veldig lett ut å skifte. Etter denne bekjennelsen blir jeg vel nektet medlemskap i saab-klubben på livstid.
Senere så jeg at den motstanden ser veldig lett ut å skifte. Etter denne bekjennelsen blir jeg vel nektet medlemskap i saab-klubben på livstid.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Vifte 9000
På samme plate som motstandene står, står også ei termosikring.. Når denne ryker virker kun 4. trinnet. dersom en motstand ryker vil alikevel en annen hasighet virke, feks 2 eller3. Det går fint an å gå på et elektroverksted og kjøpe en t.-sikring som tåler en 120-160 grader og lodde den inn selv
Det sparte jeg penger på!

-
- Navn: Per Asbjørn
- Bil: SAAB 9000 CSE 2,0t 1997
- Sted: Oslo
Re: Vifte / varmeapparat.
En stund siden denne tråden var aktiv, men jeg har samme problemet (og nå er det kaaaldt!):
Viften fungerer kun på 4. trinnet. Skjønner at det ikke er så vanskelig å skifte. Men hvor eksakt sitter den platen med motstander på, og hva heter den egentlig, hvis man skal søke etter brukte deler?
per
(min bil er cde9000 2,0t 97-mod)
Viften fungerer kun på 4. trinnet. Skjønner at det ikke er så vanskelig å skifte. Men hvor eksakt sitter den platen med motstander på, og hva heter den egentlig, hvis man skal søke etter brukte deler?
per
(min bil er cde9000 2,0t 97-mod)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Vifte / varmeapparat 9000
Den sitter på selve viftehuset og det finnes vel ingen andre navn på den enn Motstand. Delenummeret er i allefall 4634564
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Navn: Per Asbjørn
- Bil: SAAB 9000 CSE 2,0t 1997
- Sted: Oslo
Re: Vifte / varmeapparat 9000
Takker og bukker. På viftehuset inne fra motorrommet da regner jeg med... (og der avslørte han hvor ofte han har gravd inne i den delen av bilen.)
Har ellers funnet veldig mye bra originaldeler på den svenske bildelsbasen.se, hvis noen ikke har vært der. Sist nå en rimelig katalysator i veldig god stand.
God kveld!
PER
Har ellers funnet veldig mye bra originaldeler på den svenske bildelsbasen.se, hvis noen ikke har vært der. Sist nå en rimelig katalysator i veldig god stand.
God kveld!
PER