Bilen min har vært på EU kontroll.... [M94 9000]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Bilen min har vært på EU kontroll.... [M94 9000]

Legg inn av Stian9k » 22 aug 2008, 17:02

Med det resultat at

Punkt - Verdi - Kommentar
1.1.9 - 2 - Slitasje på skiver foran
1.2.3 - 2 - Parkbrems for dårlig bremsevirkning
2.3 - 2 - Stor slitasje i ytre endeledd, begge foran.
4.8 - 2 - Stopplys - defekter
4.9 - 1 - Skiltlys - defekter
4.10 - 1 - Ryggelys - defekt
5.4 - 2 - Stor slakk i foringer bak - bak, nede.

Alt i alt ikke så ille på en bil fra 94 som har passer 213'

Men altså...
For at jeg ikke skal handle meg på viddene så tenkte jeg å høre med ekspertene her om en par ting.
(jeg linker til speedparts.se sine sider her for enkelthetens skyld.... håper det er greit.)
1. Er ytre endeledd det samme som "ytre styrled" på svensk ?
2. Er det noe annet som bør skiftes samtidig med at jeg er under hjulbuene og herjer? Foringer ,mansjetter... annet?
3. Er del nr 7 på denne tegningen "foringer bak, nede" som det henvises til i punkt 5.4 ?

De elektriske feilene er nok en kombinasjon av døde pærer og jordingsfeil....
Håndbrekks justering mener jeg at jeg har sett en link til et sted. skal se om jeg finner den igjen.
Trengs det noe spesialverktøy i forbindelse med bytting av bremseskiver framme på denne bilen ?

Håper noen kan svare på dette så jeg kan få bestillt deler og begynt å skru..... :)

edit: Endret på beskrivelsen for å gjøre det enklere å lese den.
Fungerer ikke BBcode tag'en [table] ??
Sist redigert av Stian9k den 27 aug 2008, 20:55, redigert 3 ganger totalt.
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av Eirik N396 » 22 aug 2008, 20:58

Jeg er da rimelig sikker på at ytre endeledd ER det samme som "ytre styrled"!

EDIT: Jeg skrev det innlegget før det ble fjernet et innlegg som sa det motsatte ;)

Doof
Innlegg: 28
Registrert: 14 apr 2004, 01:00
Medlemsnummer: 296
Navn: Christoffer N296
Bil: og 9-3, ng900, V4
Sted: Os

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av Doof » 22 aug 2008, 21:22

Spindelled 8972135 85.629 195 kr D
skal du ha, det er samme som endeledd,
det du ser på er til styringen!
9-3 SE 02 mod
900S 97 mod
900S 95 mod Spiker
V4 76 mod
N296

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av Tor N12 » 23 aug 2008, 16:54

Jeg vil jo også tro at det er yttre styreledd du skal ha... Normal betegnelse i norge på spindelled er jo opphengskule og da ville jeg tro at det hadde stått det på kontrollskjemaet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av Stian9k » 23 aug 2008, 20:31

Wohoo! Full forvirring :) (ja min altså!)

Kan ringe på mandag til verkstedet som utførte kontrollen og få utfyllende info kanskje.
Men for å eliminere litt:

Hvordan kjennes bilen ut på veien med "stor slitasje" på styreledd kontra spindelledd?
Jeg har følt at bilen har sporet endel de sistemånedene, men jeg tenkte det bare var sommerdekkene som var synderen.
Det gjør at jeg heller mot styreledd... Men for all del, jeg er langt fra noen ekspert på disse tingene.

Jeg har bare hatt bilen siden mars/april, så alt er fremdeles litt nytt. :xd:
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av Tor N12 » 23 aug 2008, 20:38

Står det ikke noe mere tekst på skjemaet hva punkt 2.3.2 er da??

Jeg er nå fortsatt sikker på at det må være yttre styreledd det er snakk om.
Om nå slakken er så stor så kan du da lett finne det ut selv ved å jekke opp bilen og sjekke tilstanden på både styreleddene og opphengskulene ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av Ingvar N629 » 24 aug 2008, 09:59

Enig med Tor og Eirik. Ytre endeledd=ytre styreledd. Om det skulle være spindelledd, hvor er indre og ytre??? Er da bare en opphengskule på hver side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av EdHunter N815 » 25 aug 2008, 00:19

Copy that, endeledd er det samme som ytre styreledd. har hatt dette punktet på mang en PKK og byttet ytre styreledd, har hjulpet hver gang for meg i alle fall, så hvis det er feil må de som har tatt etterkontroll ha vært bæsje full. ;)

Få sjekket opp i det med foringer med verkstedet, bak, fram, opp og ned er ofte lett å misforstå på slike skjema. Av erfaring vet jeg at det kan bety både bak på bilen, bak på forstillingen, osv...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av Stian9k » 25 aug 2008, 00:55

Tor N12 skrev:Står det ikke noe mere tekst på skjemaet hva punkt 2.3.2 er da??
Nei dessverre.
Jeg har kopiert over all informasjonen som sto på skjemaet.
Men det er snakk om punkt 3.2 da. Den har fått verdi 2.
Jeg har endret litt på første post for at dette skal blir tydeligere.

Hmm. :reading: jeg ser nå at hovedpunkt 2 er "styring" og underpunkt 2.3 er "ledd". #-o :oops:
Ehm ja.. Det blir vel styreledd det da....

Note til self : Det lønner seg å lese hele skjemaet, og ikke bare oppsummeringen....
Skal ringe i morgen og få klarhet i hvilke foringer (i punkt 5.4) det er snakk om.
Beklager dette folkens!!!

Men mitt spørsmål 2,
Er det noe annet jeg bør ordne samtidig med at jeg bytter "ytre styrledd"? :)
Hvis det er noe under der som stadig ryker, så er det jo greit å få ordnet det samtidig.
Her er det jo erfaringen som gjelder da.
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av Tor N12 » 25 aug 2008, 01:02

Bytt opphengskulene og lagerstøttene til fremre bærebruforing når du holder på (dette koster lite penger), aller helst kost på deg powerflexforing på den bakre foringa også, da slipper du å tenke på forstilling på leeeenge. Desuten så må du jo ta forstillingskontroll uansett etter å ha byttet styreleddene så da er det greit å ta med det andre med det samme.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Bilen min har vært på EU kontroll....

Legg inn av Stian9k » 27 aug 2008, 15:45

Tor N12 skrev:powerflexforing på den bakre foringa også,
Nå har jeg identifisert foringen det er snakk om.
Det er delen markert som nr 2 her
Jeg ble for sen til å få tak i speedparts i dag, så jeg har ikke fått spurt hva den tilsvarende foringen i powerflexutgave heter.
Er det noen som vet hvilket SP delenr det er snakk om på den powerflexforingen?
Kan det være PF.8992 :?: :?:

Jeg driver å setter sammen handleliste, så da er det greit å ha fakta... :reading:


edit: tyrkleif
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Bilen min har vært på EU kontroll.... [M94 9000]

Legg inn av Timon » 28 aug 2008, 09:40

Hey, når du skal bytte skive foran: http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ntpads.php" onclick="window.open(this.href);return false;
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen min har vært på EU kontroll.... [M94 9000]

Legg inn av Tor N12 » 28 aug 2008, 09:48

Foring nummer to finnes ikke som powerflex.... den jeg tenkte på var den bakre foringa på bærebrua framme.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Bilen min har vært på EU kontroll.... [M94 9000]

Legg inn av Stian9k » 28 aug 2008, 15:44

Timon skrev:Hey, når du skal bytte skive foran: http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ntpads.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Takker for den!! :)
Tor N12 skrev:Foring nummer to finnes ikke som powerflex.... den jeg tenkte på var den bakre foringa på bærebrua framme.
:? er det del 7 du tenker på da ?? :?

Usj da.. Jaja. Det blir vel alltids en senere "anledning" til å putte powerflex foringer i bilen. :P

Takkfor svar og innspill folkens!!
God knall dette forumet her! =D>
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen min har vært på EU kontroll.... [M94 9000]

Legg inn av Tor N12 » 28 aug 2008, 19:07

http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_ch_bus_9000.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Framme på bilen ;) Nummer 1 på denne sia
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar