Turbo fra huggern

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
biggs
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 88
Registrert: 16 mar 2008, 09:37
Medlemsnummer: N1366
Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
Sted: Bergen for et år

Turbo fra huggern

Legg inn av biggs » 30 aug 2008, 13:02

Er 2500,- pluss moms stivt eller ok for en gt17 gått 88000km? Ny koster jo 5550,- hos SP...
Eller er det en bedre investering å kjøpe et slikt et turbo seal kit som jeg ikke finner noe link til nuh men som koster rundt 1200 såvidt jeg husker?
9-3 2.0T -00
PIRI!

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av Morten N88 » 30 aug 2008, 13:09

Siden GT17 ikke er noen knallturbo i utgangspunktet er det vel nok da. Men du kan kjenne på den. Det kan være litt slakke hvis du tar tak i akselen og trekker den opp og ned, det skal ikke være slakke hvis du trekker akselen inn og ut..

Skal du ha bilen ei stund framover ville jeg heller satset på utbytesturbo fra Speedparts, Maptun eller andre.
Eventuellt finne deg en Aeroturbo (Mitsu TD04)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
biggs
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 88
Registrert: 16 mar 2008, 09:37
Medlemsnummer: N1366
Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
Sted: Bergen for et år

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av biggs » 04 sep 2008, 02:36

Mulig jeg har funnet meg en billig td04. Men hvilken type er det jeg egentlig trenger? Er vel ikke bolt-on på alle biltyper, fyren som har den kjører ikke saab... Må jeg bytte eksosmanifold og downpipe også, eller er det bare noe flens-adapter type opplegg? Her snakker jeg over mitt eget hode altså.
9-3 2.0T -00
PIRI!

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av Timon » 04 sep 2008, 09:35

Et tips, ikke begynn med å tilpasse noe som ikke passer. Er ikke verdt det etter min mening. Du kan importere en ny eller renovert td04 turbo fra ebay for 3-4000,- men husk å sjekk feedbacken til selgeren. Den turboen har bedre kvalitet (har jeg hørt) og har kapasitet for mye mer effekt. Viktig at den er til Saab's T7 motor ellers passer den ikke.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av Gunnar N326 » 04 sep 2008, 10:22

TD04 har bedre kvalitet enn Gt17! Helt riktig det, Timon! :D
Ville funnet en rimelig Td04, helt klart et bedre valg, og kjøp en som passer rett på, altså ikke noe som har stått på Volvo eller noe, det blir så mye ekstra strul...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av Bent N208 » 04 sep 2008, 10:32

Hallo

På godt Norsk , kjøp deg en turbo som passer til SAAB :lol:

Brukt turbo er ikke å anbefale uansett :wink:

TD04 er nok tingen hvis du skal oppgradere med trim :mrgreen:

Mvh
Bent 8)
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
biggs
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 88
Registrert: 16 mar 2008, 09:37
Medlemsnummer: N1366
Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
Sted: Bergen for et år

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av biggs » 04 sep 2008, 17:19

Ja, har du programvare til meg forbi steg 3 da Bent? =)
9-3 2.0T -00
PIRI!

Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 31 des 2007, 20:55
Medlemsnummer: N1244
Bil: 9-5/2,0/04
Sted: Bergen

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av dagt » 04 sep 2008, 20:13

Låner tråden din Biggs :oops:

Som flere skriver her så er en brukt Gt17 lite smart å satse på. Min originale synger på siste verset - og det er ved 100.000.
I den forbindelse lurer jeg på hvilken Mitsu TD04 er "bolt-on" på en 95-04-2,0 ?
Ser at Biltema selger fabrikknye turboer til 3.900,- http://www.biltema.no/products/product. ... mId=130831" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan de virkelig være dårligere enn Garret sine originale som bare holder 80-100.000?
Er det noen som har erfaring med disse?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av doo-kie » 04 sep 2008, 21:15

dagt skrev:Låner tråden din Biggs :oops:

Som flere skriver her så er en brukt Gt17 lite smart å satse på. Min originale synger på siste verset - og det er ved 100.000.
I den forbindelse lurer jeg på hvilken Mitsu TD04 er "bolt-on" på en 95-04-2,0 ?
Ser at Biltema selger fabrikknye turboer til 3.900,- http://www.biltema.no/products/product. ... mId=130831" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan de virkelig være dårligere enn Garret sine originale som bare holder 80-100.000?
Er det noen som har erfaring med disse?
Biltema turbo temaet har vært oppe en del før.
Søk på biltema turbo. Er vistnok en billig kina kopi ellerno sånt!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av Gunnar N326 » 05 sep 2008, 09:32

Jaja.. i år så har dem iallfall oppgradert i katalogen, fra 18000rpm, som de har hatt de siste 2- 3åra, til 180000rpm.. :lol:

Hvis man må støtte 'tema så kan man jo ta en sjangse, men på min bil blir det bare turbo av anerkjent merke!

Edit: Dagt, På din bil passer alle Mitsu turbo TD04 som er på Aero opptil og med 2005. Fra 2006 og opp så må du også bytte "cobra", altså innsug røret som er montert på turbo'n.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av oddi N108 » 05 sep 2008, 12:24

dagt skrev:Låner tråden din Biggs :oops:

Som flere skriver her så er en brukt Gt17 lite smart å satse på. Min originale synger på siste verset - og det er ved 100.000.
I den forbindelse lurer jeg på hvilken Mitsu TD04 er "bolt-on" på en 95-04-2,0 ?
Ser at Biltema selger fabrikknye turboer til 3.900,- http://www.biltema.no/products/product. ... mId=130831" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan de virkelig være dårligere enn Garret sine originale som bare holder 80-100.000?
Er det noen som har erfaring med disse?
så bolt on at du trenger et kit med noen nye slanger/skruer/muttere for å få satt den på. kitet fåes kjøpt blant annet hos speedparts og maptun. Har selv vært med å konvertere fra gt17 til td04, tok vel 4-5 timer tilsammen:) har riktignok en 2.3t fra 98, men motoren er vel fremdeles lik din:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av Gunnar N326 » 05 sep 2008, 12:36

oddi N108 skrev:
så bolt on at du trenger et kit med noen nye slanger/skruer/muttere for å få satt den på. kitet fåes kjøpt blant annet hos speedparts og maptun. Har selv vært med å konvertere fra gt17 til td04, tok vel 4-5 timer tilsammen:) har riktignok en 2.3t fra 98, men motoren er vel fremdeles lik din:)

mvh oddi
Tidsforbruket stemmer med mitt. Ingen vanskelig jobb, men godt å være 2 av og til, jeg gjorde det alene. Turboen er "bolt on" i den forstand at det stemmer med eksosflens, innsug, eksos, og olje, trenger bare slangekitet fra SP(som jeg fikk beskjed på at de ikke hadde :? ) eller originale vannrør til Aero. Veldig lite forskjell, altså. :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 31 des 2007, 20:55
Medlemsnummer: N1244
Bil: 9-5/2,0/04
Sted: Bergen

Re: Turbo fra huggern

Legg inn av dagt » 05 sep 2008, 20:55

Blir neppe BiltemaTurbo på meg heller, men det skulle ikke forundre meg om den holder like lenge som den originale. Det er utrolig at Garret som er så stor på turbosiden - både til personbiler og tyngre kjøretøy, ikke klarer å levere et produkt som har bedre holdbarhet enn det GT17 har. Mener å huske at en skrev at på et verksted byttet de 10 Garret for hver Mitsu TD04. Når vi også vet at ingen andre bytter så hyppig olje som Saab-eierne gjør, så blir det ikke bedre.

Ellers takk for gode svar fra oddi N108 og Gunnar N326 :D

Svar