Turbo fra huggern
Moderator: Moderatorer
- biggs
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 88
- Registrert: 16 mar 2008, 09:37
- Medlemsnummer: N1366
- Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
- Sted: Bergen for et år
Turbo fra huggern
Er 2500,- pluss moms stivt eller ok for en gt17 gått 88000km? Ny koster jo 5550,- hos SP...
Eller er det en bedre investering å kjøpe et slikt et turbo seal kit som jeg ikke finner noe link til nuh men som koster rundt 1200 såvidt jeg husker?
Eller er det en bedre investering å kjøpe et slikt et turbo seal kit som jeg ikke finner noe link til nuh men som koster rundt 1200 såvidt jeg husker?
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Turbo fra huggern
Siden GT17 ikke er noen knallturbo i utgangspunktet er det vel nok da. Men du kan kjenne på den. Det kan være litt slakke hvis du tar tak i akselen og trekker den opp og ned, det skal ikke være slakke hvis du trekker akselen inn og ut..
Skal du ha bilen ei stund framover ville jeg heller satset på utbytesturbo fra Speedparts, Maptun eller andre.
Eventuellt finne deg en Aeroturbo (Mitsu TD04)
Skal du ha bilen ei stund framover ville jeg heller satset på utbytesturbo fra Speedparts, Maptun eller andre.
Eventuellt finne deg en Aeroturbo (Mitsu TD04)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- biggs
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 88
- Registrert: 16 mar 2008, 09:37
- Medlemsnummer: N1366
- Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
- Sted: Bergen for et år
Re: Turbo fra huggern
Mulig jeg har funnet meg en billig td04. Men hvilken type er det jeg egentlig trenger? Er vel ikke bolt-on på alle biltyper, fyren som har den kjører ikke saab... Må jeg bytte eksosmanifold og downpipe også, eller er det bare noe flens-adapter type opplegg? Her snakker jeg over mitt eget hode altså.
9-3 2.0T -00
PIRI!
PIRI!
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Turbo fra huggern
Et tips, ikke begynn med å tilpasse noe som ikke passer. Er ikke verdt det etter min mening. Du kan importere en ny eller renovert td04 turbo fra ebay for 3-4000,- men husk å sjekk feedbacken til selgeren. Den turboen har bedre kvalitet (har jeg hørt) og har kapasitet for mye mer effekt. Viktig at den er til Saab's T7 motor ellers passer den ikke.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Turbo fra huggern
TD04 har bedre kvalitet enn Gt17! Helt riktig det, Timon!
Ville funnet en rimelig Td04, helt klart et bedre valg, og kjøp en som passer rett på, altså ikke noe som har stått på Volvo eller noe, det blir så mye ekstra strul...

Ville funnet en rimelig Td04, helt klart et bedre valg, og kjøp en som passer rett på, altså ikke noe som har stått på Volvo eller noe, det blir så mye ekstra strul...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Re: Turbo fra huggern
Hallo
På godt Norsk , kjøp deg en turbo som passer til SAAB
Brukt turbo er ikke å anbefale uansett
TD04 er nok tingen hvis du skal oppgradere med trim
Mvh
Bent
På godt Norsk , kjøp deg en turbo som passer til SAAB

Brukt turbo er ikke å anbefale uansett

TD04 er nok tingen hvis du skal oppgradere med trim

Mvh
Bent

Close to your saab,closer to you with Speedparts
- dagt
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 35
- Registrert: 31 des 2007, 20:55
- Medlemsnummer: N1244
- Bil: 9-5/2,0/04
- Sted: Bergen
Re: Turbo fra huggern
Låner tråden din Biggs
Som flere skriver her så er en brukt Gt17 lite smart å satse på. Min originale synger på siste verset - og det er ved 100.000.
I den forbindelse lurer jeg på hvilken Mitsu TD04 er "bolt-on" på en 95-04-2,0 ?
Ser at Biltema selger fabrikknye turboer til 3.900,- http://www.biltema.no/products/product. ... mId=130831" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan de virkelig være dårligere enn Garret sine originale som bare holder 80-100.000?
Er det noen som har erfaring med disse?

Som flere skriver her så er en brukt Gt17 lite smart å satse på. Min originale synger på siste verset - og det er ved 100.000.
I den forbindelse lurer jeg på hvilken Mitsu TD04 er "bolt-on" på en 95-04-2,0 ?
Ser at Biltema selger fabrikknye turboer til 3.900,- http://www.biltema.no/products/product. ... mId=130831" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan de virkelig være dårligere enn Garret sine originale som bare holder 80-100.000?
Er det noen som har erfaring med disse?
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Turbo fra huggern
Biltema turbo temaet har vært oppe en del før.dagt skrev:Låner tråden din Biggs![]()
Som flere skriver her så er en brukt Gt17 lite smart å satse på. Min originale synger på siste verset - og det er ved 100.000.
I den forbindelse lurer jeg på hvilken Mitsu TD04 er "bolt-on" på en 95-04-2,0 ?
Ser at Biltema selger fabrikknye turboer til 3.900,- http://www.biltema.no/products/product. ... mId=130831" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan de virkelig være dårligere enn Garret sine originale som bare holder 80-100.000?
Er det noen som har erfaring med disse?
Søk på biltema turbo. Er vistnok en billig kina kopi ellerno sånt!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Turbo fra huggern
Jaja.. i år så har dem iallfall oppgradert i katalogen, fra 18000rpm, som de har hatt de siste 2- 3åra, til 180000rpm..
Hvis man må støtte 'tema så kan man jo ta en sjangse, men på min bil blir det bare turbo av anerkjent merke!
Edit: Dagt, På din bil passer alle Mitsu turbo TD04 som er på Aero opptil og med 2005. Fra 2006 og opp så må du også bytte "cobra", altså innsug røret som er montert på turbo'n.

Hvis man må støtte 'tema så kan man jo ta en sjangse, men på min bil blir det bare turbo av anerkjent merke!
Edit: Dagt, På din bil passer alle Mitsu turbo TD04 som er på Aero opptil og med 2005. Fra 2006 og opp så må du også bytte "cobra", altså innsug røret som er montert på turbo'n.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: Turbo fra huggern
så bolt on at du trenger et kit med noen nye slanger/skruer/muttere for å få satt den på. kitet fåes kjøpt blant annet hos speedparts og maptun. Har selv vært med å konvertere fra gt17 til td04, tok vel 4-5 timer tilsammen:) har riktignok en 2.3t fra 98, men motoren er vel fremdeles lik din:)dagt skrev:Låner tråden din Biggs![]()
Som flere skriver her så er en brukt Gt17 lite smart å satse på. Min originale synger på siste verset - og det er ved 100.000.
I den forbindelse lurer jeg på hvilken Mitsu TD04 er "bolt-on" på en 95-04-2,0 ?
Ser at Biltema selger fabrikknye turboer til 3.900,- http://www.biltema.no/products/product. ... mId=130831" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan de virkelig være dårligere enn Garret sine originale som bare holder 80-100.000?
Er det noen som har erfaring med disse?
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Turbo fra huggern
Tidsforbruket stemmer med mitt. Ingen vanskelig jobb, men godt å være 2 av og til, jeg gjorde det alene. Turboen er "bolt on" i den forstand at det stemmer med eksosflens, innsug, eksos, og olje, trenger bare slangekitet fra SP(som jeg fikk beskjed på at de ikke haddeoddi N108 skrev:
så bolt on at du trenger et kit med noen nye slanger/skruer/muttere for å få satt den på. kitet fåes kjøpt blant annet hos speedparts og maptun. Har selv vært med å konvertere fra gt17 til td04, tok vel 4-5 timer tilsammen:) har riktignok en 2.3t fra 98, men motoren er vel fremdeles lik din:)
mvh oddi


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- dagt
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 35
- Registrert: 31 des 2007, 20:55
- Medlemsnummer: N1244
- Bil: 9-5/2,0/04
- Sted: Bergen
Re: Turbo fra huggern
Blir neppe BiltemaTurbo på meg heller, men det skulle ikke forundre meg om den holder like lenge som den originale. Det er utrolig at Garret som er så stor på turbosiden - både til personbiler og tyngre kjøretøy, ikke klarer å levere et produkt som har bedre holdbarhet enn det GT17 har. Mener å huske at en skrev at på et verksted byttet de 10 Garret for hver Mitsu TD04. Når vi også vet at ingen andre bytter så hyppig olje som Saab-eierne gjør, så blir det ikke bedre.
Ellers takk for gode svar fra oddi N108 og Gunnar N326
Ellers takk for gode svar fra oddi N108 og Gunnar N326
