(ULØST) Varm luft en side, kald på den andre.

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
ruuper#907
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 78
Registrert: 18 jan 2008, 11:30
Medlemsnummer: 907
Bil: 9-3 SC LIneAR
Sted: Oslo 6
Kontakt:

(ULØST) Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av ruuper#907 » 05 sep 2008, 21:19

Har akkurat oppdaget dette. Prøvd å sette temp i alle mulig varianer , men fortsatt kald på førerside og varm på passasjer side. Følger en tråd på stcs, men ikke sett noe svar ennå. Noen som kjenner til dette ? Har sett noen tråder på 9-5, men ikke på 9-3. Bra det ikke er sol og sommer ute..
Sist redigert av ruuper#907 den 31 okt 2008, 18:37, redigert 2 ganger totalt.
Per Vidar
06 9-3 SC 1.8t
Maptun Performance

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Gunnar N326 » 05 sep 2008, 21:43

Har du prøvd å kalibrere anlegget? Vet ikke hvodan det er på 9-3 SC og SS, men på eldre konstruksjoner går det.. Da vil du event. få opp antall feil i displayet. Se i håndboka om det står noe der om kalibrering, eller resetting.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
ruuper#907
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 78
Registrert: 18 jan 2008, 11:30
Medlemsnummer: 907
Bil: 9-3 SC LIneAR
Sted: Oslo 6
Kontakt:

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av ruuper#907 » 05 sep 2008, 22:45

den gjør visst det automatisk hver 5. Oppstart
Per Vidar
06 9-3 SC 1.8t
Maptun Performance

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Andrew N1328 » 06 sep 2008, 09:28

Men hvorfor? har også dette problemet på min 9-5
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Stalfa » 06 sep 2008, 11:21

ruuper#907 skrev:den gjør visst det automatisk hver 5. Oppstart
Jeg kalibrerte på 9-5, og det bråkte og ståkte i tillegg tok det mye tid. Virker som et mulig irritasjonsmoment at det skal skje hver 5. oppstart.
Test å starte en kalibrering manuelt dersom det er mulig. Koster ikke noe.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Børre N17 » 06 sep 2008, 12:01

På 9-5 er det et kjent problem, kan være en servomotor som tuller.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Stalfa » 06 sep 2008, 12:24

Børre N17 skrev:På 9-5 er det et kjent problem, kan være en servomotor som tuller.
Litt OT, men gir det feilmelding på tech2'en?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Børre N17 » 06 sep 2008, 18:50

Det gjør det på min, samt feilmelding 1-11 på ACC unit etter kalibrering.

Men tilbake til Ruuper: du har en 06 modell, da er den fortsatt innenfor garanti evt reklamasjon!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
ruuper#907
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 78
Registrert: 18 jan 2008, 11:30
Medlemsnummer: 907
Bil: 9-3 SC LIneAR
Sted: Oslo 6
Kontakt:

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av ruuper#907 » 06 sep 2008, 20:05

Børre N17 skrev:Det gjør det på min, samt feilmelding 1-11 på ACC unit etter kalibrering.

Men tilbake til Ruuper: du har en 06 modell, da er den fortsatt innenfor garanti evt reklamasjon!
Den er svensk importert, er vel bare 2 år da. Men skal sjekke med auto-huset.
Per Vidar
06 9-3 SC 1.8t
Maptun Performance

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Ingvar N629 » 07 sep 2008, 10:26

Stalfa skrev:
Børre N17 skrev:På 9-5 er det et kjent problem, kan være en servomotor som tuller.
Litt OT, men gir det feilmelding på tech2'en?
Ikke nødvendigvis. Om selve motoren er gåen så skal det settes feilkode, men om det er tannhjulsoverføringa fra motoren og ut til spjeldet som er gåen (fortsatt samme enhet) så vil motoren gå men spjeldet stå i ro. Da settes det ingen feilkode, og man må fysisk sjekke motorene. Dette har jeg måttet forklare for Din Bil også, virker som om ingen feilkoder = alt i orden for en del mekanikere.

Uansett, problemer med varme/klimaanlegg på 9-5 og 9-3 er ofte pga en eller flere spjeldmotorer som har takket for seg. Men prøv en kalibrering først! Det skal også gjøres om bilen har vært strømløs (på 9-5 iallfall).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ruuper#907
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 78
Registrert: 18 jan 2008, 11:30
Medlemsnummer: 907
Bil: 9-3 SC LIneAR
Sted: Oslo 6
Kontakt:

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av ruuper#907 » 07 sep 2008, 13:58

Står ikke i boka hvordan man kalibrerer 9-3. Står bare at den kalibrerer automatisk hver 5. oppstart. Noen som vet hvordan dette gjøres manuelt ?
Per Vidar
06 9-3 SC 1.8t
Maptun Performance

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 sep 2008, 18:52

På 9-3 SS/SC blir det som sagt før her kalibrert kvar femte oppstart (1 oppstart= at tenninga har vore av i minst 2 timar), om batteriet har vore fråkopla, eller om ACC-enheita har vore straumlaus på anna sett.
Det er heller ikkje mulig å kalibrere manuellt via panelet, en må inn med Tech2, ved hjelp av den kan det visstnok kalibrerast manuellt.

Brukeravatar
ruuper#907
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 78
Registrert: 18 jan 2008, 11:30
Medlemsnummer: 907
Bil: 9-3 SC LIneAR
Sted: Oslo 6
Kontakt:

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av ruuper#907 » 09 sep 2008, 20:50

Fikk bekreftet av auto-huset at det ikke var noen kampanje på problemet og at jeg bare hadde 2 års garanti..
En kuriositet var at den varme og kalde lufta i dag hadde byttet side... Artig greie dette her..
Per Vidar
06 9-3 SC 1.8t
Maptun Performance

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Eirik » 09 sep 2008, 21:18

Ser det er en 06mod du har, har din 2 års garanti gått ut? Du har jo uansett 5år reklamasjon på bilen. Hva som er kriteriene for at det dekkes på reklamasjon husker jeg dog ikke. Men det står sikkert her.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Varm luft en side, kald på den andre.

Legg inn av Jørgen N237 » 09 sep 2008, 22:42

Eirik skrev:Ser det er en 06mod du har, har din 2 års garanti gått ut? Du har jo uansett 5år reklamasjon på bilen. Hva som er kriteriene for at det dekkes på reklamasjon husker jeg dog ikke. Men det står sikkert her.
Dette til det firma som har imporert bilen, hvis det er privatperson som har importert bortfaller dette med reklamasjon og man må gå til forhandleren man kjøpte bilen av i utlandet..
Styrer med DAB og AUX

Svar