Andrew N1328 skrev:
På papiret så kan MP3 se bedre ut en *.cda, men du må ikke glemme at MP3 er komprimert audio, og kilden er faktisk CD... Jeg har et album på PCen, en versjon i MP3 256Kb/s, og en i *.FLAC(dette er i bunn og grunn ren CD kopi, kan være litt komprimert), og du hører godt forskjell når du skrur opp volumet, ved lavt volum er det ikke så nøye, men noen hører visst forskjell da også.
For den som ikke visste det, så er det en liknende diskusjon i film-verden, altså ukomprimert vs komprimert, og dette er altså henholdsvis DTS og Dolby Digital, der sistnevnte er komprimert...
Siden jeg har et hovedfag innen dette emnet, så holder jeg fortsatt en knapp på kompimert media

Men, det skal sies at mp3 er snart 15 år gammel teknologi (mpeg1 layer 3) derfor har det dukket opp formater som har langt færre variabler som kan virke inn på resultatet. Men hele poenget med koding av type lossy entropikoding er jo å fjerne det man ikke hører, for å si det litt teit
At et mp3-resultat kan bli dårlig skjer ofte, men det har som regel noe å gjøre med hvordan det har blitt gjort under selve komprimeringsprosessen. Men for all del, ukomprimerte filer har alltid større sjans for å være feilfrie, da disse ikke har blitt gjort noe med, men som et kompromiss er mp3 (rippet på en bra måte, seff) udiskutabel vinner mener jeg. Men som det sises: noen liker mora, og andre liker dattera! (selv liker jeg begge, dersom mora er under 40 og dattera over 20, men men

)
Skulle det være noe annet er det bare å hyle, jeg synes det er knall at slike diskusjoner kommer opp!
PS: Du skriver over at CD faktisk er kilden, da må jeg presisere at en Cd er et utrolig dårlig medium å lagre lyd på, vinyl er langt bedre, men cd-plata ble et fantastisk kompromiss, da du får 100 slike i en sekk, mens 100 vinylplater gir deg skiveutglidning i ryggen

Er selv en gammel-dj som sverger til god lyd, men bruker cder av den enkle grunn nevnt overfor..
EDIT: Kom på at jeg slang om meg med noen fremmedord som burde forklares:
Entropikoding: Dette er koding uten tap. Det beste man kan gjøre her er ca en halvering av størrelsen på en fil (ex: cdfil eller annen lydfil som ikke har blitt komprimert), dvs man går ned til kildens entropirate (for mer utfyllelse er wikipedia knall)
Lossy/lossless koding: enkelt fortalt er dette når man går forbi kildens entropi, og gjør et kompromiss på lydkvalitet kontra størrelse. Her bruker man ofte mp3 som eksempel, mens format som AAC (advanced audio coding) er langt bedre enn det gamle mp3-formatet. Dette blir som man skjønner et tap, ergo koding med tap. Poenget med tapet er å legge dette til et sted man ikke oppfatter det likevel (les: det menneskelige øret kan oppfatte noe, men ikke så veldig mye

)
FLAC: et annet format enn mp3, AAC etc. FLAC og OGG er da open-source-versjoner av mp3, da mpeg er en patentert teknologi, så ergo er "egentlig" mp3 ulovelig. Dette har blitt nokså utvannet, og brukes nå veldig sjelden, da det har kommet løsninger som gjør at man kan kjøpe "sin egen" mp3-fil, som da er lovlig.
Når det kommer til filmverdenen, så er DTS kontra Dolby Digital en
helt ny og annen diskusjon, som etter min mening burde få en helt egen tråd