avlastnings ventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
gjest

avlastnings ventil

Legg inn av gjest » 09 jul 2004, 18:37

Er det noen som har bilde av hvor dem har satt dumpen hen? på Saab 900 Turbo 8v, så jeg kan få noen ideer..

og en ting til.. bilen min er vist orginalt senka, noen som evt vet hvor mye den er senka?

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 09 jul 2004, 19:11

Hvis den er orginalt senket, har du vel en slik Saab Vägholdningsats.
Jeg mener den senker 3cm, dere får rette meg hvis jeg tar feil.
Glenn N101

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 09 jul 2004, 19:20

Har du intercooler så setter du dumpen på det røret fra ic'n til innsuget, bare å sveise på en avgreiner der. eller så gjør du det samme på røret mellom turbo og innsug.. Men sett den nærmere innsuget enn turboen!
For dumplyd-kåte folk fins det jo fordeler ved K-jet! :wink:

husk å plugge hølet til org avlastn. ventil...noen 8v har ikke slik originalt, men min hadde fått ettermontert på Saab rett etter levering..var en -85:a.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 09 jul 2004, 21:26

Kva er eigentlig forskjellen på den resirkulerande ventilen til saab, og ein dumåventil som går ut i det frie? Den orginale sug vel inn når motoren går på tomgang også, eller? Tenkte å la min orginale ventil gå ut i det "frie", men då sug den jo falsk luft. Mulig eg må ha ein einvegsventil. Nokon som har gjort dette?
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 jul 2004, 09:57

Orginal senk er vel 15mm, om ikkje det er fleire versjonar ute og går. Min 900 hadde visstnok sportsunderstell, og der stemde 15mm bra når eg kontrollmålte før og etter eg konterte Lesjöfors. Bilen vart ca. 10mm lavare med Lesjöfors, sidan dei skal senke rundt 25mm frå ein standard 900 får eg på min reknemåte det til at dei fjørene som var på bilen orginalt senka 15mm.

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 12 jul 2004, 20:12

sjekk hjemmesida mi for å se hvordan jeg har montert dumpen på min t8 :wink:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Justice
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 05 jul 2004, 01:00
Kontakt:

Legg inn av Justice » 12 jul 2004, 21:35

På min er det aluminiums rør der, noen som sveiser aluminium for en billig penge :) ? som ikke bor så langt unna Oslo...

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 13 jul 2004, 13:57

Hjelle, N6 skrev:Orginal senk er vel 15mm, om ikkje det er fleire versjonar ute og går. Min 900 hadde visstnok sportsunderstell, og der stemde 15mm bra når eg kontrollmålte før og etter eg konterte Lesjöfors. Bilen vart ca. 10mm lavare med Lesjöfors, sidan dei skal senke rundt 25mm frå ein standard 900 får eg på min reknemåte det til at dei fjørene som var på bilen orginalt senka 15mm.
Ok da tok jeg nok feil :oops:
Glenn N101

Svar