Men ellers så er det jo f.eks heller ikke uvanlig med ei bensinpumpe som begynner å bli litt sliten
et plagsomt problem!
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: et plagsomt problem!
Slappe wg'er er ikke akkurat ukjent på Garrettene, de blir gjerne slappe med årene..
Men ellers så er det jo f.eks heller ikke uvanlig med ei bensinpumpe som begynner å bli litt sliten
Men ellers så er det jo f.eks heller ikke uvanlig med ei bensinpumpe som begynner å bli litt sliten
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: et plagsomt problem!
Plugger å slakke reimer er heller ikke et uvanlig problem når slikt skjer.
Edit: Noen gang prøvd og kjørt bilen på 98 oktan bensin?
Kan være tenningsbank, funka fjell og fylle 98 på 240'n jeg kjørte i helga, ikke tenningsbank i det hele tatt i løpet av 9 timer med heftig kjøring. Når vi kjørt med 95 oktan banka den ofte.
Edit: Noen gang prøvd og kjørt bilen på 98 oktan bensin?
Kan være tenningsbank, funka fjell og fylle 98 på 240'n jeg kjørte i helga, ikke tenningsbank i det hele tatt i løpet av 9 timer med heftig kjøring. Når vi kjørt med 95 oktan banka den ofte.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: et plagsomt problem!
Det er vel ikke ladetrykksvakta som slår inn da?
Lader opp til max innstilt trykk på trykkvakt så "poff" kutter vakta bensinpumpa en kort tid, så lades det igjen opp til max - så "poff" igjen osv osv...
Lader opp til max innstilt trykk på trykkvakt så "poff" kutter vakta bensinpumpa en kort tid, så lades det igjen opp til max - så "poff" igjen osv osv...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: et plagsomt problem!
Hva er ladetrykksvakta, og er det normalt/ufarlig at denne slår inn? Slik du beskriver det er akkurat slik jeg har det på min bil.Macgeier skrev:Det er vel ikke ladetrykksvakta som slår inn da?
Lader opp til max innstilt trykk på trykkvakt så "poff" kutter vakta bensinpumpa en kort tid, så lades det igjen opp til max - så "poff" igjen osv osv...
Vil dette forsvinne med ny WG-fjær?
Og hvordan vet jeg om plugger og reim(er) bør skiftes?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: et plagsomt problem!
Gandulf skrev:Noe lignende skjer også på min bil ('86 9000 T16). Lader opp til nesten 1.3, før det blir et lite "poff" og den detter ned på rett under 1.0 bar. Hender den så fortsetter å stige for så å dette ned igjen. Hva skyldes dette?
Er heller ikke bestandig turboen greier å lade det den skal; ganske ofte (kanskje 30% av gangene) lader den kun 0.7 ca, og nekter å stige noe mer![]()
Noen formening om dette?
er dette som skjer ja. kødda med å beskrive hva som egentlig skjedde hehe.
Men uansett så skjer dette sånn ca halvparten av gangene jeg kjører bilen
Re: et plagsomt problem!
Ehhhhhh,du trør den ikke så langt opp at det er turtallsperra som lurer deg......Bare ett skudd i natten 
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: et plagsomt problem!
Ikke bland inn reimer i dette, nye reimer er jo kjekt, men hjelper nok lite mot ladetrykksproblemer
Sannsynligvis er tenningsbank problemet til Gandulf, legg opp en diode som blinker nå APC registrerer tenningsbank. Framgangsmåte ligger i FAQ.
Sannsynligvis er tenningsbank problemet til Gandulf, legg opp en diode som blinker nå APC registrerer tenningsbank. Framgangsmåte ligger i FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: et plagsomt problem!
Nå er jo ikke jeg medlem da, og har forstått det slik at registrering kan ta rimelig lang tid. Litt plagsomt at jeg må bli medlem for å lese denne FAQ..Ingvar N629 skrev:Sannsynligvis er tenningsbank problemet til Gandulf, legg opp en diode som blinker nå APC registrerer tenningsbank. Framgangsmåte ligger i FAQ.
Har spurt før men fikk ikke noe svar så jeg prøver igjen; hvor sitter denne bankesensoren? Noen som har et bilde av den?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: et plagsomt problem!
I blokka, under innsuget.Gandulf skrev:Har spurt før men fikk ikke noe svar så jeg prøver igjen; hvor sitter denne bankesensoren? Noen som har et bilde av den?
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: et plagsomt problem!
Blir du medlem så slipper du tigge om opplysninger som allerede er postet i FAQ... Sparer fort inn igjen medlemskapet, og såå lang tid tar det nå ikke da...Gandulf skrev: Nå er jo ikke jeg medlem da, og har forstått det slik at registrering kan ta rimelig lang tid. Litt plagsomt at jeg må bli medlem for å lese denne FAQ..![]()
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: et plagsomt problem!
Har du vakumstyrt gasspjeld og TCS? Kan jo være den som senser feil og åpner dumpen fordi den tror den spinner... :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: et plagsomt problem!
gunnar, du har nok et helt annet problem.
trimmede bokser får justert opp fuelcut-grenseverdien til 1,54 bar. grunnen til at bilen din lader 1,5bar og ikke lenger er fordi det er der "trykkvakta" (ingen mekanisk trykkvakt på våre biler såvidt meg bekjent) slår inn og du får et skikkelig dunk i ryggen. (til nå har du vel kun fått vite ting du vet fra før)
Men så: har du ohma pinnene til drivstega i boksen din? sannsynligheten for at disse er kortslutta, eller har meget feil resistans i forhold til hverandre er stor. når disse transistorene er ødelagt, kortslutter magnetventilen din, og det fører som regel til at turboen din lader som bare F. helt til det sier stopp ved 1.54bar.
har en haug av disse transistorene liggende, så kan sende deg de tre du trenger, om du finner noe galt ved dem
alt du trenger for å bytte dem er en tinnsuger og en relativt stødig loddehånd.
(kanskje alt jeg forteller deg er old news?)
trimmede bokser får justert opp fuelcut-grenseverdien til 1,54 bar. grunnen til at bilen din lader 1,5bar og ikke lenger er fordi det er der "trykkvakta" (ingen mekanisk trykkvakt på våre biler såvidt meg bekjent) slår inn og du får et skikkelig dunk i ryggen. (til nå har du vel kun fått vite ting du vet fra før)
Men så: har du ohma pinnene til drivstega i boksen din? sannsynligheten for at disse er kortslutta, eller har meget feil resistans i forhold til hverandre er stor. når disse transistorene er ødelagt, kortslutter magnetventilen din, og det fører som regel til at turboen din lader som bare F. helt til det sier stopp ved 1.54bar.
har en haug av disse transistorene liggende, så kan sende deg de tre du trenger, om du finner noe galt ved dem
(kanskje alt jeg forteller deg er old news?)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: et plagsomt problem!
er vel noe sånt som skjer ja, at motoren kutter.hva er det størst mulige årsaken til problemet mitt da. siden det kommer å går litt etter som heheh


