xenon 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 07 sep 2008, 12:37
- Medlemsnummer: N1515
- Navn: marius
- Bil: `03 9-5 aero
- Sted: nyborg, bergen
xenon 9-5
opplever at når eg slår av kjøre lysene er det voldsom blinking i pærene.
opptil 6-8 sekunder. er dette normal??
opptil 6-8 sekunder. er dette normal??
`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.
`05 hiace, do bilen.
- Birger N372
- 1,5 bar
- Innlegg: 360
- Registrert: 30 nov 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Re: xenon 9-5
mine også blinker innimellom, tror det betyr at de tar kvelden snart...
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: xenon 9-5
Dem av nifemmene som går som drosjer i Bodø leker diskotek nesten hver eneste gang dem går på parklys fra nærlys. Tror det er temmelig tilnærmet normal drift (medmindre byens samlede "nifem med xenon"-stand kjører med pærer som er på tur til å gå?).
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: xenon 9-5
Xenon lyset dannes ved gnistoverslag mellom 2 elektroder. Så om disse begynner og bli dårlige, vil pæra blaffe før den klarer og tenne fullstendig.
Ka også være spenningsfall som også gjør dette. meget vanlig problem på en del biler. Xenon krever veldig jevn spenning, som må være over 12v. Men rart om du har Xenon org. Dette bruker å være problem på biler som ettermonterer.
Ka også være spenningsfall som også gjør dette. meget vanlig problem på en del biler. Xenon krever veldig jevn spenning, som må være over 12v. Men rart om du har Xenon org. Dette bruker å være problem på biler som ettermonterer.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: xenon 9-5
fattern sin 9-5 er også sånn..doo-kie skrev:Xenon lyset dannes ved gnistoverslag mellom 2 elektroder. Så om disse begynner og bli dårlige, vil pæra blaffe før den klarer og tenne fullstendig.
Ka også være spenningsfall som også gjør dette. meget vanlig problem på en del biler. Xenon krever veldig jevn spenning, som må være over 12v. Men rart om du har Xenon org. Dette bruker å være problem på biler som ettermonterer.
Tøft å lage hjerteinfarkt på noen når du ligger bak og vrir over bryter...



og neeeei jeg har aldri gjort det om kvelden/natta før

08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: xenon 9-5
Det med blinking når du skrur av er nogenlunde normalt...
Jeg sliter med at pærene blinker under kjøring, og går på halv effekt noen sekunder for så å blinke til igjen... men tror det har med at de begynner å bli gåen...
Jeg sliter med at pærene blinker under kjøring, og går på halv effekt noen sekunder for så å blinke til igjen... men tror det har med at de begynner å bli gåen...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: xenon 9-5
Blir det ikke annerledes farge på pærene når de er iferd med å gå sin vei?
Ser av og til biler med rødskjær i den ene og normalt lys i den andre.

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: xenon 9-5
kan være... jeg har fortsatt den samme xenon-fargen i hvertfall... ser at speedparts ikke har så gal pris, må vel kanskje invistere snart...Gandulf skrev:Blir det ikke annerledes farge på pærene når de er iferd med å gå sin vei?Ser av og til biler med rødskjær i den ene og normalt lys i den andre.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: xenon 9-5
doo-kie skrev:Xenon lyset dannes ved gnistoverslag mellom 2 elektroder. Så om disse begynner og bli dårlige, vil pæra blaffe før den klarer og tenne fullstendig.
Ka også være spenningsfall som også gjør dette. meget vanlig problem på en del biler. Xenon krever veldig jevn spenning, som må være over 12v. Men rart om du har Xenon org. Dette bruker å være problem på biler som ettermonterer.
Jo, men her var det snakk om blaffing når man slår av lysene

Jeg har originalmontert Xenon, og de blafrer på den måten når man slår av lysene, og har gjort det i de 2 årene jeg har hatt bilen.
"Alt" fra totakt til turbo
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Re: xenon 9-5
Jeg fikk byttet mine pærer på garanti, har vært en kampanje på disse.
Husker ikke helt hvilke årstall som gjelder men min 2005 falt innunder dette iallefall.
De blinket under kjøring.
Husker ikke helt hvilke årstall som gjelder men min 2005 falt innunder dette iallefall.
De blinket under kjøring.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 07 sep 2008, 12:37
- Medlemsnummer: N1515
- Navn: marius
- Bil: `03 9-5 aero
- Sted: nyborg, bergen
Re: xenon 9-5
har ikkje merket farge endring.
men dei "blafrer" litt når eg ser etter, på tomgang.
er det stress å skifte dei? antar det ikkje er h4 pære metoden.
men dei "blafrer" litt når eg ser etter, på tomgang.
er det stress å skifte dei? antar det ikkje er h4 pære metoden.
`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.
`05 hiace, do bilen.
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: xenon 9-5
Er ikke så vanskelig nei, men du må ta noen forhåndsregler... ikke skifte de rett etter de har vært på, mens de fortsatt er varm, er en viss risiko for at de kan eksplodere såvidt jeg har hørt...Mt@stcn_ skrev:har ikkje merket farge endring.
men dei "blafrer" litt når eg ser etter, på tomgang.
er det stress å skifte dei? antar det ikkje er h4 pære metoden.
Pærene sitter fast med klips, så løsne denne, og koble fra ledningene, og ut med den

Husk også at det man helst ikke skal ta på pærene med fingrene, dette etterlater fettflekker som kan få pæra til å eksplodere(sammme som på halogen basicly, men viktigere her).. bruker vanligvis bare noen enkle hansker jeg, men D1S pærene har jo såpass stor sokkel at du skal være flink om du på ta på selve glasset

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 57
- Registrert: 07 sep 2008, 12:37
- Medlemsnummer: N1515
- Navn: marius
- Bil: `03 9-5 aero
- Sted: nyborg, bergen
Re: xenon 9-5
eksplodere faktisk. det var jo betryggende.
hehe.
ser det ligger d1s 6000k på speedparts men har hørt det er 4300k orginalt.
eller er dette bare bøff???

ser det ligger d1s 6000k på speedparts men har hørt det er 4300k orginalt.
eller er dette bare bøff???
`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.
`05 hiace, do bilen.
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: xenon 9-5
Hva som er originalt vet jeg ikke(men "ser ut" som 4300K), men 6000K skal visst gi det beste lyset, får også mer blå-hvit lys i selve pærene... Dette er jo kun fargen i lyset, så har ikke så mye å si ellers...Mt@stcn_ skrev:eksplodere faktisk. det var jo betryggende.hehe.
ser det ligger d1s 6000k på speedparts men har hørt det er 4300k orginalt.
eller er dette bare bøff???
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: xenon 9-5
Normalt sett gir vel 4300 det beste lyset..Andrew N1328 skrev:Hva som er originalt vet jeg ikke(men "ser ut" som 4300K), men 6000K skal visst gi det beste lyset, får også mer blå-hvit lys i selve pærene... Dette er jo kun fargen i lyset, så har ikke så mye å si ellers...Mt@stcn_ skrev:eksplodere faktisk. det var jo betryggende.hehe.
ser det ligger d1s 6000k på speedparts men har hørt det er 4300k orginalt.
eller er dette bare bøff???
Styrer med DAB og AUX