dump

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
wicky.

dump

Legg inn av wicky. » 15 jul 2004, 11:12

passer en Forge dumpventil på saaben min?Skal tåle 1,5 bar, er åpen dump.

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 15 jul 2004, 12:47

viss du har et lukket system fra før vil jeg ikke anbefale en åpen dump for da kan du få feil og for fet blanding og har du en nyere SAAB så vil til og med motorvarsel lampen begynne å lyse, og du vil kunne miste hester også. Det er i alle fall min erfaring med 01 mod Aero. Kjøpte derfor en forge dump som er tilpasset et lukket system det funker utmerket og den ser tøff ut også, men den høres dessverre ikke....
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 15 jul 2004, 15:37

Hvis du skriver hva slags saab du har blir alt så mye enklere wicky.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

wicky.

Legg inn av wicky. » 15 jul 2004, 21:17

er en saab 9000 1985 model 16V Turbo på 2,0liters motor...bilen er trimma og slikt...skal være rundt 1,4bar lading og ca 250+hk..

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 15 jul 2004, 21:34

denne bilen har luftmassemåler som, slik navnet sier, måler hvor mye luft som passerer 8mellom luftfilter og turbo).. Ut fra dette beregner innsprutet hvor mye bensin som må til. Om du bruker en åpen dump til å slippe ut denne "oppmålte" lufta før den når fram til innsuget, vil du logisk nok få for mye bensin i forhold til luft, bilen vil gå fett, kanskje feiltenne, og ikke gå noe bedre iallefall.

dette gjelder 900 & 9000 med Bosch LH og Lucas-innsprut. altså alt av T16.

På 9000/NG900/OG9-3 med Trionic 5.2 & 5.5 (fom -93) brukes MAP-sensor (står for Manifold Absolute Pressure eller no slikt.) istedet for luftmassemåler, og på disse bilene går det fint å montere åpen dump.

Om det er lyden du er ute etter ville jeg gjort som frkristiansen sier, og satt på åpent luftfilter, blir lyd av slikt og.

Jada, jeg veit at det funker med åpen dump på og900 T16 om du har en som tetter på tomgang og bla bla, men bilen GÅR nok desverre fett, selv om en får lyden.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 15 jul 2004, 21:59

..... jeg har kjørt med dump ventil på t16 med bosch 2.4 innsprøytningssystem i flere år uten problemer.... det er jo ikke verre enn å prøve, og er du misfornøyd er det bare å plukke den av igjen. lyden fra pop-off er uten tvil verdt fornøyelsen, det er nå min mening (selv om jeg egentlig er for gammel for slikt).
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 16 jul 2004, 02:03

åpent luftfilter?har jo kn-filter...men åpentfilter vil jo trekke varmluft fra motoren vil den ikke?og luftmasse måleren er ødelagt..bilen bruker full tank på ca 220km ved pen kjøring..alltid en svart røyksky bak bilen..har skaffet ny massemåler..men den må justeres til ca 5 ohm..eller var det 500 ett eller annet..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 11 apr 2004, 01:00
Sted: Hurum

Lyden av dump

Legg inn av AarnesenN313 » 17 jul 2004, 00:46

Ville bare si at jeg akkurat har montert et KN filter av typen større på min 9-3 150hk med orginal dump og lyden ble helt rå :lol: Nå kan jeg slutte å deppe over manglen på lyd. Forresten så anbefaler alt fra Kollevold til Nordic at biler med luftmassemeter ikke skal ha åpen dump.

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Dump på t8

Legg inn av el_duch N323 » 17 jul 2004, 10:11

Kjører til vanlig med dumpventil på en turbo 8v, det er ingen problem.
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 17 jul 2004, 11:46

Kjører med KN filter på min. helt grei lyd med den.. me original ventil. :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

16v

Legg inn av 16v » 20 jul 2004, 17:58

Har lyst til å sette på dump på min 2.0 16V turbo til min og900.
Noen som har rør med ferdig høl? eller må jeg få et firma til å sveise det for meg?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 20 jul 2004, 18:49

el_duch: Det er fordi 8v har mekanisk innsprut, så der skal det funke!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar