Tatt i betraktning at jeg har pratet meg ut av to parkeringsbøter og kjørt litt over fartsgrensene i Norges land den siste tiden, så betaler jeg avlatet mitt med et ikke så veldig tungt hjerte...
Moderator: Moderatorer
Sant sant, og vanligvis burde man bruke handsfree, så jeg tar boten med rimelig lett hjerte. Tekstmeldinger er jo en annen sak, og folk som skal gjøre alt mulig med radioen sin, det tilsvarer en i promille ca mente jeg å ha lest i illustrert vitenskap. Akkurat som at når man ligger i 20 over fartsgrensa til vanlig så kan man ikke bli sint når man blir stoppetEirik skrev:Synes ikke det gjør noe om satsene er hevet. Det er faktisk alt for mange som gjør mye rart bak rattet, som egentlig skulle brukt all sin mentale kapasitet på å føre motorvognen sin.
Nei snakke i telefonen mens jeg kjører har jeg slutta med![]()
De burde forresten øke boten for å ikke ha på belte når man kjører.
Da burde de komme til Stavanger. Her er det faktisk ikke èn kjeft som kan bruke blinklyset. Helt Texas. Tror vi snakker i milliardinntekt i løpet av et par uker.Andreas N1194 skrev:Men når man snakker om hevede bøtesatser og er enige om at mange bøter er ok, så vil jeg si at 2000 kr for å ikke blinke ut av en rundkjøring er helt hinsides da! Særlig når 90% av norges befolkning gir f*** i dette. Trodde først det var en spøk, men neida, det er folk som har blitt tatt for det.
Så da vil bilister fra venstre få vikeplikt for deg, hvis du sniker deg sakte men sikkert inn i rundkjøringa, slik at du i realiteten har passert vikelinjen når bilen kommer mot rundkjøringa. _DET_ er det ikke mange i Stavangerområdet som er klar over. Men jeg er flittig bruker av dette, da jeg også mener det er nødvendig for å få flyten i trafikken. Rushen i Stavanger er faktisk helt håpløs.Frode N073 skrev:blinklys e for pyser. ja til mer spenning i trafikken![]()
seriøst: e enig i at det e lite blinklysbruk her i stavanger området. og eg e ein av de sjøl. spesielt i rundkjøringer. men opplæring om skikk og bruk i rundkjøringer e jo sprikande ellår totalt fraværende. når eg tok lappen lerte eg at eg sko blinka ut av rundkjøringen ellår ved filskifte i større smultringa. i tillegg så e rundkjøring einaste plassen du har vikeplikt fra venstre.
andre har lert de ska blinka både inn/ut og det meine eg e feil.
[/quote="Vegvesen.no"]
Å blinke ut av rundkjøringer er vel riktig praksis. Selv blinker jeg ut (tidvis også inn) av rundkjøringer. Nå er det vel ikke helt rett at du har vikeplikt fra venstre i rundkjøringer, det er vel strengt tatt vikeplikt for de i rundkjøringa du har vikeplikt for.Skiltet vikeplikt i rundkjøringer, jf. trafikkreglene § 7 og skiltforskriftene § 6
"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.
Det er viktig å poengtere at trafikk i rundkjøringen ikke må hindres eller forstyrres og at den som har vikeplikten tydelig viser dette ved i god tid sette ned farten eller stanse. På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring. Alle er derfor pålagt å redusere farten inn mot en rundkjøring.
Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av betydning.
Jo takk, slike er det flere av i Stavenger, og det er minst en i Ålesund også, det er helt hisides!! Plutselig har man vikeplikt fra "feil" side, og merkinga er lik null, bare en liten flekk hvitmaling midt i krysset. Hva har de tenkt på??Frode N073 skrev: ein aen ting e jo at det e blitt så populært å setta opp rundkjøringa øve alt. sjøl om det egentlig ikkje e plass.
ta deg ein tur opp på Åsen i Stavanger (hvis du vett kor det e) så ska du se sikkert verdens minste rk. ser ut som de bare har mista ei klatt med sånn gugge de lage stripene i veien av.
Haha, du og jeg. Eirik og Eirik. Stavangers hemmelige blinkebande.Eirik N396 skrev:Da jeg spurte min kjøreskole for ca 5år siden, fikk jeg ihvertfall beskjed om at det ikke var påbudt å blinke ut av rundkjøring! (Men jeg gjør det allikevel. Så Eirik, om du ser en som blinker ut av rundkjøring i Stavangerområdet er det nok meg)
For utenbys folk, så kan jeg godt skjønne at de rundkjøringene i Ålesund oppleves som forvirrende. Men jeg tør ikke tenke på hvordan situasjonen hadde vært med et vanlig kryss der. Det er ikke rent få biler som skal gjennom der i rushtiden.Ingvar N629 skrev:Jo takk, slike er det flere av i Stavenger, og det er minst en i Ålesund også, det er helt hisides!! Plutselig har man vikeplikt fra "feil" side, og merkinga er lik null, bare en liten flekk hvitmaling midt i krysset. Hva har de tenkt på??
Frode N073 skrev:blinklys e for pyser. ja til mer spenning i trafikken![]()
seriøst: e enig i at det e lite blinklysbruk her i stavanger området. og eg e ein av de sjøl. spesielt i rundkjøringer. men opplæring om skikk og bruk i rundkjøringer e jo sprikande ellår totalt fraværende. når eg tok lappen lerte eg at eg sko blinka ut av rundkjøringen ellår ved filskifte i større smultringa. i tillegg så e rundkjøring einaste plassen du har vikeplikt fra venstre.
andre har lert de ska blinka både inn/ut og det meine eg e feil.