Bøtesatsene er hevet

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Bøtesatsene er hevet

Legg inn av Haaka » 10 okt 2008, 17:42

Hev gjerne bøtesatsene til det sinnsyke..

Bare ikke for fartsovertredelser..
Det er noe gammeldags, nærmest steinaldersk over å diktere en felles grense for hvor fort en skal kjøre. Det er ikke bare en øvre grense en setter.. Sier man 'maks', har man gjennom et kollektiv også automatisk et minimum. Det blir feil!! Den ene personen har et virkeområde for bruk av hjernekapasitet, ulikt den andre, som gjør at enkelte kjører utrygt selv i 13kmt. Personlig føler jeg meg atskillig mer trygg om jeg får sette et tempo for meg selv, hvor jeg føler at jeg har oversikt.

Så godtar jeg at jeg i neste rekke må forsvare hvordan jeg kan kjøre trygt i 3.000kmt gjennom tungt trafikkert by-landskap.. Men det er en annen diskusjon.. Erstatningsvis kunne det innføres et kanskje mer moderne system, som f.eks personlig klassifisering i førerkortet, med integrert varslig i bilens elektronikk, om du motstrider den kjøreadferd du er klasset for, og direkte alarm til politiet om overtredelsen er av den grove art :roll: :wink:

Når det gjelder blinkelys.. 'For pyser', leser jeg.. Og føler en noe sarkastisk undertone, men..
Det er mange tullinger der ute, som bruke uanstendig mye tid på å sette seg inn i de gjeldende regelverk, praksis ved div. organ; politi, forsikringsselskap og rent juridisk.. Noe som gjør at DU, som ikke bruker blinkelys, får en av disse typene i den tynne bakdøra, der du har barnestol og femåring, i 80kmt... Og DU taper saken tvert. Ingen oppreisning, og bare tragedie. JEG har for tilfellet verken kjørt uaktsomt, eller lovstridig, får frem en ny bil og et MEGET viktig poeng: BRUK BLINKELYS!

Vess ikje, så får du 2.000 krona i bot...!
...å en rød saabturbo i passasjerdøra :twisted:

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 10 okt 2008, 18:22

bare for å forsvara meg litt her.
blinklys e for pyser. ja til mer spenning i trafikken
den setningen va ikkje seriøst meint. e stort sett enig at blinklys ska brugas.
men desverre så skjer det møye feil med bruk av blinklys og. oppleve så alt for ofta at folk kjøre med blinklys på i lange tider itte kryss/rk. kossen de får det te vett ikkje eg men det kan fort skapa farlige/forvirrande/unødvendige situasjona. burde ver et varslingssystem som sa i fra om sånt i form av f.eks. lyd.

du Rolfi seie med ska holda oss onna høyra siå di. dette forstår eg godt. men der det e 2 felt så har du ingenting i venstra filå å gjør. med mindre du ska forbi ein som kjøre treigt. men då ska du rett øve i høyrafilå igjen.
det og e ein ting som eg oppleve for mange ganga at trailer/lastebil ligge å okkupere venstrafilå på f.eks. motorveien.
det å ligga bak ein trailer kan jo ver både positivt og negativt. i dagslys og regn e det bare drid og då kjøre iallefall eg forbi med fyste anledning. når det e mørkt og på uskjente veiår så e det greit å konna følga baklyså te ein som mest sansynlig skjenne veien møye bedre enn meg.

ang lysbruk så burde yrkessjåførane prøvd å glana inn i 4+ 1000metera i nattkjøring. nærmare sveiseblink komme du nok ikkje . slå de av litt før.

men blei jo litt avsporing her nå.

ellårs møye bra poeng her. e stort sett enige =D>
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Legg inn av rolfi » 11 okt 2008, 09:47

selvfølgeligt så har vi fint lite og gjøre i venstrefila, men jeg kan ta noen eksempler, når du kommer fra tananger og skal til sola, så kommer du automatisk ut i venstrefil etter rundkjøringa, og må skifte til høyre, når man kommer ned bakken med flyplassen, så kikker man nesten utelukkende kun på det som kommer imot og skal inn til flyplassen, for disse er di eneste man må stoppe for, og dem er det mange av. er det ledig der, kjører man ut og må skifte felt iløped av 600M, bilene som kommer fra flyplassen kommer gjerne opp på siden av deg mens jeg kikker i speilet for og se om jeg får med meg hengeren gjennom rundkjøring og trafikkøyer, gir gass og hiver på blinklys og har egentlig ikke så mye mer og gjøre enn å begynne forsiktig og legge meg over... (akkuratt denne plassen er det noe vanvittig mange ulykker av denne arten og kjer ofte flere ganger i uka) en annen plass er i kr.sand hvor man kommer fra kr.sand og skal hjem, der kommer all trafikk fra sentrum ut av en tunell på høyresida og vi som skal til stavanger må og skifte, her skjer det og veldig ofte.

kikka inn i 1000metra gjør me og veldig ofte mange som ikke følger godt nok med, om det seg er og drikke kaffe, tenne en røyk eller sånne småting når man runder et hjørne, så er det nok til et par sek med full fjernlys mot en stakkar.

en annen ting er bakketopper ol. vi kan ikke se over bakketoppene og som mange kansje har fått med seg, så henger disse 1000`meterne en halv til en meter over hodene på sjåføren ;)

jeg er ikke ute etter og ta noen som helst her, for det hjelper så lite, men prøver bare og sette andre inn i vår arbeidsdag.
om noen har lyst og være med meg en tur i lastvagnen, så skrik ut, jeg tar med meg folk med samme interesse (saab å di) så meg :mrgreen:
så om noen skal til kr.sand arendal, tom tvedestrand og hjem igjen, det vil kansje være bedre enn buss (hos meg er det god rockemusikk og lov og røyke så mye enn vil, det gjør jeg ;) )
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 11 okt 2008, 10:16

Rolfi skrev:selvfølgeligt så har vi fint lite og gjøre i venstrefila, men jeg kan ta noen eksempler, når du kommer fra tananger og skal til sola, så kommer du automatisk ut i venstrefil etter rundkjøringa, og må skifte til høyre, når man kommer ned bakken med flyplassen, så kikker man nesten utelukkende kun på det som kommer imot og skal inn til flyplassen, for disse er di eneste man må stoppe for, og dem er det mange av. er det ledig der, kjører man ut og må skifte felt iløped av 600M, bilene som kommer fra flyplassen kommer gjerne opp på siden av deg mens jeg kikker i speilet for og se om jeg får med meg hengeren gjennom rundkjøring og trafikkøyer, gir gass og hiver på blinklys og har egentlig ikke så mye mer og gjøre enn å begynne forsiktig og legge meg over... (akkuratt denne plassen er det noe vanvittig mange ulykker av denne arten og kjer ofte flere ganger i uka) en annen plass er i kr.sand hvor man kommer fra kr.sand og skal hjem, der kommer all trafikk fra sentrum ut av en tunell på høyresida og vi som skal til stavanger må og skifte, her skjer det og veldig ofte.

kikka inn i 1000metra gjør me og veldig ofte mange som ikke følger godt nok med, om det seg er og drikke kaffe, tenne en røyk eller sånne småting når man runder et hjørne, så er det nok til et par sek med full fjernlys mot en stakkar.

en annen ting er bakketopper ol. vi kan ikke se over bakketoppene og som mange kansje har fått med seg, så henger disse 1000`meterne en halv til en meter over hodene på sjåføren ;)

jeg er ikke ute etter og ta noen som helst her, for det hjelper så lite, men prøver bare og sette andre inn i vår arbeidsdag.
om noen har lyst og være med meg en tur i lastvagnen, så skrik ut, jeg tar med meg folk med samme interesse (saab å di) så meg :mrgreen:
så om noen skal til kr.sand arendal, tom tvedestrand og hjem igjen, det vil kansje være bedre enn buss (hos meg er det god rockemusikk og lov og røyke så mye enn vil, det gjør jeg ;) )
Kanskje du gir meg skyss når jeg må ned å ta glattkjøringa til lastebil? :D
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Legg inn av rolfi » 11 okt 2008, 11:29

det må jo gå greit ;) taper ikke noe på og kjøre gjennom parken en tur, har vært der selv, gled deg :D
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 12 okt 2008, 14:53

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=517099
- «En som gruer seg veldig til oppkjøring» spurte Arve om det egentlig er så viktig å blinke når man skal ut av en rundkjøring.

Du skal alltid blinke til høyre ut av rundkjøringer, var det entydige svaret fra VG Netts ekspert.
- Av og til vil det være fornuftig å blinke til venstre når du skal til venstre, men da må du bytte om slik at du blinker til høyre når du skal ut, svarte Arve under nettmøtet.
Men vi er vel alle enige om dette, eller?
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Skavold » 12 okt 2008, 23:23

<-- blinker alltid ut av rundkjøringer ...

Høyere bøter for å kjøre uten bilbelte har jeg overhodet ingenting i mot, det er noe jeg alltid bruker uansett. :)
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Jørgen 900
1.2 bar
1.2 bar
Bil: '95 900SE og '83 99GL
Sted: Hamar

Legg inn av Jørgen 900 » 17 okt 2008, 21:14

Skavold skrev: Høyere bøter for å kjøre uten bilbelte har jeg overhodet ingenting i mot, det er noe jeg alltid bruker uansett. :)

Helt enig:) Er så rart å kjøre uten.. er noe som mangler da gitt !
Jørgen !
'95 900SE
'83 99GL
http://www.garaget.org/Jorg1

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 17 okt 2008, 22:11

Eirik skrev:http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=517099
- «En som gruer seg veldig til oppkjøring» spurte Arve om det egentlig er så viktig å blinke når man skal ut av en rundkjøring.

Du skal alltid blinke til høyre ut av rundkjøringer, var det entydige svaret fra VG Netts ekspert.
- Av og til vil det være fornuftig å blinke til venstre når du skal til venstre, men da må du bytte om slik at du blinker til høyre når du skal ut, svarte Arve under nettmøtet.
Men vi er vel alle enige om dette, eller?

enig
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar