Om tilgang til den lukkede delen. Og stenging av tråd.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Om tilgang til den lukkede delen. Og stenging av tråd.

Legg inn av Helge » 12 okt 2008, 15:17

Under "Saab Teknisk" ligger det en tråd der brukeren "Tuva" spør om råd om en bil som er trimmet.
Etter noen få svar blir tråden stengt med dette svaret fra en moderator:

" Ingvar N629 I går, 12:05
Hei!
Du spør om forsikring... det er en av grunnene til at vi har et lukket forum for slikt prat! Det følges med på nettet av forsikringsfolk og andre som dere ikke vil skal vite noe om hva dere har under panseret, så bruk trimforumet!
Om trådstarter ikke er medlem, så har du en grunn til å melde deg inn nå!
Låser tråden."

Jeg skjønner at dette er velment, men det er endel ting som skurrer her.
For det første kan ikke forsikringsfolk finne ut hvem brukeren "Tuva" er. De kan heller ikke kreve noe data utlevert fra databasen deres.
Og hvis de absolutt vil ha tilgang til den lukkede delen så kjøper de bare medlemskap.
Jeg har aldri hørt om at noen er blitt "tatt" av hverken politi eller forsikringsfolk fordi de har hatt prosjekttråder eller spørsmål om trimming på nettet.
For det andre så spør brukeren om en bil som kanskje skal kjøpes innen kort tid. Derfor trenger brukeren svar ganske fort.
Da kan det ikke ta flere mnd før en får tilgang. Jeg selv sendt en mail og bedt om giro. Har ennå ikke sett noe til den. Og når jeg leser at det kan ta opptil 2 mnd før du får tilgang så er det for dårlig.
Jada, jeg skjønner at alle jobber frivillig. Jeg har selv jobbet frivillig for div foto og bilklubber, og jeg vet hvor tidkrevende dette kan være. Men det må da gå ann å lage et bedre system på dette?

Når dere stenger en tråd på denne måten skremmer dere vekk potensielle medlemmer.
Jeg fikk ihvertfall en veldig dårlig følelse.
Men nå kommer jeg ifra LandRover forumet, der alt er gratis.
Jeg håper at dette ikke tas ille opp. Det er kun ment som konstruktiv kritikk.

Mvh
Helge Skou Dale
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Om tilgang til den lukkede delen. Og stenging av tråd.

Legg inn av EdHunter N815 » 12 okt 2008, 23:55

Dette er nok mest en ren prinsippsak, og alle må behandles likt uansett hva tilfellet er. Trim er trim, og det er bestemt at den praten skal skje på trimforumet. Begynner man å gjøre forskjell på folk så går det ikke mange timene før det blir høylydte protester, og da høres et argument som at "ja, men hun skulle jo kjøpe bil snart så da går det greit tenkte vi" ganske tynt ut. Av erfaring vet jeg at det viktigste delen av medlems/kundebehandling er å være rettferdig og bestemt. Begynner man å gi ut slakk går det ikke lang tid før man mister kontrollen totalt.

Vi vil ikke ha noe materiale på den åpne delen av forumet vårt som strider mot norsk lov, og da må det gjelde uansett hva, uansett hvor "uskyldig" det er. Hva om det kom oppslag i VG om at "STCN oppfordrer til ulovlig trim", med link til vårt vid åpne trimforum? Ikke noen god reklame i alle fall...

At brukernavn ikke kan spores er sprøyt. Kanskje ikke akkurat i dette tilfellet, men veldig mange av brukerene her på forumet finnes på bilder, i trefftråder osv osv, og kan spores ved å legge sammen 2 og 2. Husk at de som jobber i forsikringsselskap, politi og eventuelt andre etater ikke er dumme. Selvsagt blir ingen tatt bare på grunn av det, men hva om du kræsjer med din trimmede bil, og en kar i forsikringsselskapet har lest om deg og bilen din, være seg tilfeldig eller ikke. Så sørger han for at det blir tatt en effekttest av bilen din, og vips så sier de at "nei dette får du betale for selv, snakkes i retten!". Det finnes nok av tilfeller der folk har mistet både lapp og måttet spikre paller pga. videoer på Youtube, så hvorfor skal de ikke finne frem til trimsnakk på et åpent forum?

Når det gjelder det at forsikringsselskapene bare kan kjøpe medlemsskap så er jo det for så vidt riktig, men det er nå i alle fall en liten sperre, og ikke noe som ligger åpent for alle og enhver.

Dessuten er det jo noe som er vel så viktig; vi har et medlemsforum for de som betaler kontigent. Dette forumet er forbeholdt oss, og skal ikke kunne benyttes av andre. Hvis prat som hører til der kan holdes fritt og åpent alle steder forsvinner da hele poenget med å ha en lukket forumdel! At det er annerledes på andre forum får jo være deres sak, men jeg syns det er bare rett og rimelig i en bilklubb at medlemmer skal ha flere rettigheter enn alle andre. Hva ville ellers være vitsen med å melde seg inn? Husk også at det er forskjell på et frittstående interesseforum og et klubbforum som vi har her.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Helge
Overload!!!

Legg inn av Helge » 13 okt 2008, 16:51

Jeg klager overhodet ikke på at jeg må betale, eller at forumet kun er for betalende medlemmer. Det er helt greit. Skal man drive må man ha penger.
Poenget mitt er at moderator ber vedkommende kjøpe medlemskap, og da få tilgang om to mnd!
Og i dette tilfellet var det snakk om helt generelle spørsmål om trimming. Men jeg skjønner poenget ditt om å være konsekvent. Det skal være forskjell på betalende og ikke-betalende. Men da må dere få ordnet det slik at det tar mindre enn 2 mnd å få tilgang til den lukkede delen.

Norsk politi, og norske forsikringsselskaper har overhodet ikke ressusrser til å sitte å følge med på alle Saab, Audi, Merce, Opel, Alfa forumene som finnes på nettet. Selv er jeg medlem av flere som er åpne, og der snakkes det om trimming og div annet hele tiden. Uten at det har skjedd noe som helst.
At VG skal finne på å komme innom finner jeg også lite sannsynlig.
Ja, brukernavn kan spores. Men da må det foreligge en anmeldelse, og politiet og må henvende seg til webmaster her og evt Telenor eller annen levrandør for å få ut informasjonen. Men pga ressursbruk vil saken bli henlagt lenge før den tid.
Har du en trimmet bil som er nyere enn 10 år, og du har latt vær å opplyse om dette til myndighetene har du brutt norsk lov. Forårsaker du da en ulykke pga at bilen din er trimmet må du være forberedt på å ta straffen.

Trimming av bil strider ikke mot norsk lov. Det er helt lovlig. Å holde det skjult for myndighetene er derimot ulovlig. Forumet her kan umulig sjekke hvem som har betalt avgift for trimmingen sin.
Når du kjøper ny bil hos Saab får du tilbud om å trimme bilen din. Dette vet alle, også bilskribentene i VG. Men det er eiers plikt å opplyse om dette til statskassen. Saab får neppe oppslag i VG om at de oppfordrer til lovbrudd pga det.
Ettermonterte xenonlys er derimot ulovlig og disse trådene bør flyttes til den lukkede delen. :wink:

Mvh Helge som fikk giro i posten idag :D
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 13 okt 2008, 17:50

hsd skrev: Ja, brukernavn kan spores. Men da må det foreligge en anmeldelse, og politiet og må henvende seg til webmaster her og evt Telenor eller annen levrandør for å få ut informasjonen. Men pga ressursbruk vil saken bli henlagt lenge før den tid.
Har du en trimmet bil som er nyere enn 10 år, og du har latt vær å opplyse om dette til myndighetene har du brutt norsk lov. Forårsaker du da en ulykke pga at bilen din er trimmet må du være forberedt på å ta straffen.
Har ikke så mye å legge til, men tror at noe av grunnen til at vi har lukket forum der trimming og prosjekter diskuteres er for å kunne slippe sensurering av skiltnr og stednavn. Husker for noen år siden at noen på bilforumet hadde brutt seg inn i en garasje etter å ha sett prosjekttråden til brukeren. Og så lenge du har et regnr å knytte brukernavnet til trenger du ikke gå den lange veien om IP adresser :roll:
Som en ekstra opplysning så skal alle biler som får økt effekt raporteres til biltilsynet samme hvor gammel den er, du slipper riktignok å betale toll men :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 okt 2008, 19:02

Hei!

Brukeren "tuva" har ikke klaget, tvert imot. Jeg vil likevel svare deg på grunnen til at tråden er låst.

Dette er gjort for å behandle alle likt. Spørres det om trim under teknisk, så flyttes normalt tråden, men er ikke trådstarteren medlem, så hjelper det jo lite. Trimming skal diskuteres i lukket forum av flere grunner, som også nevnes av de som har svart her før meg. Det skal være et underforum som er forbeholdt medlemmer, m a o kan det være en grunn for folk til å melde seg inn. Å drifte forumet og klubben forøvrig er ikke gratis.
En langt viktigere grunn er nettopp hvem som har muligheten til å lese det som står der, jeg tror ingen blir "forfulgt" fordi de har spurt spørsmål om trimming på internett, men er det masse prat om trimming på et forum, så kan det være grunn til å følge mer med på akkurat dette forumet for enkelte. Vi trenger derfor ikke å vifte med rødt flagg. At politiet har interesse av å lese om trimming på nettet, tror jeg at jeg vet bedre enn de fleste :wink: Jeg vet også om en forsikringssak der takstmannen har fulgt med på nettet om bilen til en kunde som hadde vraket bilen sin, ingen grunn til å tro at det ikke er flere.

Låsing eller flytting av slike tråder gjøres derfor i beste mening.

Jeg håper du synes at du har fått et godt svar.

hilsen Ingvar
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!

Legg inn av Helge » 13 okt 2008, 19:41

Som sagt så har jeg full forståelse for at det er lukket. Og at det koster penger. Dette har jeg heller ikke argumentert mot.
Men 2 mnd er lang tid å vente når du vil ha tilgang helst igår! :D
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 13 okt 2008, 23:18

hsd skrev:Som sagt så har jeg full forståelse for at det er lukket. Og at det koster penger. Dette har jeg heller ikke argumentert mot.
Det er ikke 2 måneder behandlingstid, det kan variere, hvis jeg har skjønt dette riktig. :reading:
Fælt til masing på vegne av en annen bruker? :wierdface:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 okt 2008, 12:19

Jeg forstår selvsagt at det kan være litt frustrerende å vente på å bli medlem, selv ventet jeg i 3 måneder. Men jeg oppfordrer alle misfornøyde til å sende en mail til styret hvor de stiller sin fritid til disposisjon, så er jeg sikker på at de får lov til å hjelpe til i klubbarbeidet. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Helge
Overload!!!

Legg inn av Helge » 14 okt 2008, 22:24

Gunnar N326 skrev:
hsd skrev:Som sagt så har jeg full forståelse for at det er lukket. Og at det koster penger. Dette har jeg heller ikke argumentert mot.
Det er ikke 2 måneder behandlingstid, det kan variere, hvis jeg har skjønt dette riktig. :reading:
Fælt til masing på vegne av en annen bruker? :wierdface:
Som sagt så venter jeg selv også.
Så jeg maser faktisk på egne vegne også.
Trodde det gikk klart fram av det jeg har skrevet!
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar