På utkikk etter jobb, litt hjelp? =)

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: På utkikk etter jobb, litt hjelp? =)

Legg inn av Rambraut N1491 » 21 okt 2008, 23:03

Takk for mange gode svar folkens :D

Kommer til og følge så å si alle fremover, skal ringe rundt på de stedene der jeg aller mest kunne ha tenkt meg og jobbe i morgen.

Eventuelt ta meg en tur oppover og levere CV og få prata litt med sjefen sjøl 8)

Men som sagt, mange gode svar :mrgreen:

Edit: @ Ingvar: Nei, jeg skal ikke inn i militæret, var på sesjon, ble stemplet godkjent, men sa at det der det gidder jeg F*** ikke, har ikke noen ting der og gjøre.. Tassen på andre siden av bordet sa bare at hvis jeg i det heletatt kom inn så ble det ikke før 2010, men siden jeg har denne instillingen gidder de mest sannsynlig ikke og ta meg inn uansett :mrgreen:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 22 okt 2008, 09:41

Selv har jeg utallige bevis (fra venner og kjente) at forsvaret er en super referanse å gå videre med, både mens man er i forsvaret, og i ettertid. Det stiller jo visse krav der også da, men med godt humør, ståpå-vilje, evne til å tenke logisk og ta i et tak når det trengs gjør jobben for 99% av de som er der.

Samtidig med dette så er forsvaret en av de beste arbeidsgiverne du kan få i ettertid, og da er det kjekt å vise til tjenestebeviset f.eks. Selv hadde jeg tilbud på 450k i forsvaret, men lot tilbudet forbli åpent (ja jeg kjenner fyren) da jeg har en lukrativ overtidsavtale som rådgiver. Men konklusjonen her er at jeg skjønner meg ikke på folk som mener forsvaret ikke er et bra sted, særlig ikke nå som førstegangstjenesten er nede i 6 mnd. Alle burde etter mitt skjønn vært i grønt (evt blått) en periode!
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 okt 2008, 10:32

Joda, sant det du sier Andreas, men militæret er bare ikke noe for meg ;)
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 22 okt 2008, 10:37

Andreas N1194 skrev:Selv har jeg utallige bevis (fra venner og kjente) at forsvaret er en super referanse å gå videre med, både mens man er i forsvaret, og i ettertid. Det stiller jo visse krav der også da, men med godt humør, ståpå-vilje, evne til å tenke logisk og ta i et tak når det trengs gjør jobben for 99% av de som er der.
Må si meg enig. Jeg fikk en skamgod tjenesteuttalelse kontra hva det kosta meg av energi å være i militæret.
Det var mange bedritne dager, men det er de morsomme dagene jeg husker. Som da vi hoppa med feltvogna :D
Rambraut N1491 skrev:Joda, sant det du sier Andreas, men militæret er bare ikke noe for meg ;)
Det er noe for alle i militæret. Så lenge man ikke er imot å ha et våpen i klesskapet. :lol:
25 Year anniversary of Saab 9000

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 22 okt 2008, 11:07

Eirik skrev: Må si meg enig. Jeg fikk en skamgod tjenesteuttalelse kontra hva det kosta meg av energi å være i militæret.
Det var mange bedritne dager, men det er de morsomme dagene jeg husker. Som da vi hoppa med feltvogna :D
Haha, vi testet faktisk om NASA-planken mellom vognene var sånn at den ble i orden om bakvogna rullet rundt, det ble den faktisk :mrgreen: Var riktignok ikke meg da, men en annen 206-vogn ;)
Rambraut N1491 skrev:Joda, sant det du sier Andreas, men militæret er bare ikke noe for meg ;)
Eirik skrev:Det er noe for alle i militæret. Så lenge man ikke er imot å ha et våpen i klesskapet. :lol:
Kunne ikke sagt meg mer enig, der er det alt fra slappe stabsfolk som ikke gjorde noe, til gale Stormpansergutter som var hyperaktive og spiste sukker til frokost ;) Så jeg tror alle (inklusive trådstarter :P) kunne funnet seg et passende arbeid i forsvaret.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 22 okt 2008, 13:28

de som ikke vil i militæret, og ikke har noe problemer med å skaffe seg gode referanser fra andre steder, samt får seg en utdanning med sikra jobbmuligheter, har ingenting å gjøre i militæret. sløs av tid.

at førstegangstjenesten nå er på 6 måneder, mener jeg bare er negativt. du mister jo uanset et skoleår, da opptaket stort sett er en gang i året på de fleste skoler, plusss at de seks månedene du må vente, blir ofte bare dødtid hvor du blir nødt til å leve på "dimmepengene" eller hva dere kaller det.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

zero900t
Overload!!!
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 22 okt 2008, 14:08

Edward N812 skrev:de som ikke vil i militæret, og ikke har noe problemer med å skaffe seg gode referanser fra andre steder, samt får seg en utdanning med sikra jobbmuligheter, har ingenting å gjøre i militæret. sløs av tid.

at førstegangstjenesten nå er på 6 måneder, mener jeg bare er negativt. du mister jo uanset et skoleår, da opptaket stort sett er en gang i året på de fleste skoler, plusss at de seks månedene du må vente, blir ofte bare dødtid hvor du blir nødt til å leve på "dimmepengene" eller hva dere kaller det.
ENIG!

Militæret er fint for dem som VIL inn...
hadde det vært frivillig hadde man fått folka inn når dem er motivert for det + dem hadde sluppet alle de som prøver alt for å slippe...
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896

Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 22 okt 2008, 19:26

Jeg tipper på at så og si alle som snakker så stort om at militæret ikke er noe for dem, faktisk ikke har peiling på hva de snakker om. Hvordan kan man vite at militæret ikke er noe man vil like uten å ha vært der?
Slike meninger er bygget ene og alene på andres erfaringer, og det har absolutt ingen sammenheng med hva man selv vil syns hvis man er inne. Forsvaret er så vanvittig stort og som det blir sagt her så finnes det noe for alle, så det at kompisen ikke likte seg som potetskreller i sør-varanger betyr jo ikke at man selv ikke vil like seg som sonaroperatør på en av de nye fregattene. Det er jo som å si at "jeg liker ikke fisk" uten å ha smakt det, bare fordi naboen en gang sa at torsken han spiste i går smakte litt dårlig.

Å være i førstegangstjeneste er generelt noe som blir det man gjør det til. Gjør man litt innsats og følger ordre fra overordnede får man både god samvittighet og fornøyd befal. Da snakker vi aldeles ikke rævslikking og å strebe etter å bli best av alle, men ganske enkelt en normalt god innsats slik man ville gjort i en ny jobb for å bli likt av sjefen. Jeg kan vedde på at de aller fleste som ikke liker seg har skapt problemene selv, ved å ha dårlig innstilling og gjøre en laber innsats.
Det samme gjelder for hvilken videre tjeneste man får etter rekruttskolen. De som gjør det bra og klarer å oppføre seg havner øverst i bunken og får den tjenesten de selv ønsker. De som gir F*** havner nederst, og ender der forsvaret trenger dem uten at egne ønsker en gang blir lest.

En annen ting til de som mener det er et økonomisk tap; Jeg tok kurs for ca. 20 000,- gratis mens jeg var inne, og kom egentlig også inn på busslappen, men takket nei. Altså kunne jeg fått diverse kompetanser for langt over 50 000,- i løpet av året, legg til 20 000,- i dimmepenger, 70 000,- i gratis husleie siden jeg leide før jeg ble innkalt, og i tillegg dagpenger, gratis kost og losji, grisebillige reiser, osv osv osv, så er vi oppe i en veldig anstendig årsinntekt.

Alt i alt mener jeg at det å ikke ha lyst, ikke syns det passer, osv, ikke på noen måte er et argument for å ikke ta førstegangstjeneste. Alle har godt av å lære seg litt disiplin og få oppleve hvordan det er å gjøre som man får beskjed om, det er skummelt mange unge i dag som totalt mangler antenner når det gjelder autoriteter! Kom dere inn og få litt livserfaring sier nå jeg, så blir det nok folk av dere også. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 okt 2008, 19:56

Fint svar EdHunter =D>

Men som jeg sier, jeg har bare ikke lyst til og inn i militæret, sånn er det bare. Jeg vet også hvordan det foregår siden min far var en god stund inne, og et år i et land litt nedi der.. husker ikke hva det heter.. var der fra 89-90 i allefall :p

Men keep it on topic fra nå av da :)
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 22 okt 2008, 22:47

EdHunter N815 skrev:Jeg tipper på at så og si alle som snakker så stort om at militæret ikke er noe for dem, faktisk ikke har peiling på hva de snakker om. Hvordan kan man vite at militæret ikke er noe man vil like uten å ha vært der?
Slike meninger er bygget ene og alene på andres erfaringer, og det har absolutt ingen sammenheng med hva man selv vil syns hvis man er inne.
du har nok misforstått litt. hva jeg legger i det at militæret er ikke noe for meg, er ikke basert på hvor gøy jeg tror jeg hadde hatt det, eller hvor godt jeg hadde likt meg. jeg sier det fordi at UANSETT hva jeg får ut av militæret (tatt i betraktning av hva militæret har å by på) kan det ikke kompensere for at jeg mister 6 til 12 måneder av ungdomstida mi som jeg kan bruke til så utrolig mange fler og mer givende ting. (utdanning, jobb, kjæresten min, skru bil, frihet til å kunne dra hvor jeg vil når jeg har tid og lyst osv. osv).

derfor er ikke militæret noe for meg. og det kan jeg med andre ord med sikkerhet si, uansett hvor lite førstehåndserfaring jeg har derfra
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 okt 2008, 22:55

Edward N812 skrev:
EdHunter N815 skrev:Jeg tipper på at så og si alle som snakker så stort om at militæret ikke er noe for dem, faktisk ikke har peiling på hva de snakker om. Hvordan kan man vite at militæret ikke er noe man vil like uten å ha vært der?
Slike meninger er bygget ene og alene på andres erfaringer, og det har absolutt ingen sammenheng med hva man selv vil syns hvis man er inne.
du har nok misforstått litt. hva jeg legger i det at militæret er ikke noe for meg, er ikke basert på hvor gøy jeg tror jeg hadde hatt det, eller hvor godt jeg hadde likt meg. jeg sier det fordi at UANSETT hva jeg får ut av militæret (tatt i betraktning av hva militæret har å by på) kan det ikke kompensere for at jeg mister 6 til 12 måneder av ungdomstida mi som jeg kan bruke til så utrolig mange fler og mer givende ting. (utdanning, jobb, kjæresten min, skru bil, frihet til å kunne dra hvor jeg vil når jeg har tid og lyst osv. osv).

derfor er ikke militæret noe for meg. og det kan jeg med andre ord med sikkerhet si, uansett hvor lite førstehåndserfaring jeg har derfra
=D> for Edward!
Enda en som tenker slik som meg :worship:
2007 BMW 525da LCI

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 23 okt 2008, 08:27

Edward N812 skrev:

Må jo si meg helt enig med Edhunter her, og vil ikke si annet enn at dere er veldig flink til å fokusere på hva forsvaret tar fra dere, og dropper det som forsvaret faktisk kan by på, men føler at jeg har sagt mitt. De som ikke ønsker det året på å bli selvstendig og "vokse opp" skal få lov til å ikke stille, var bare som Edhunter også påpekte at man ikke skal snakke dritt om noe man ikke har prøvd!

Uansett tilbake til det med jobb, så ser jeg ikke problemet, har aldri hatt noen problemer med å skaffe jobb selv, så tror at det er mest hva du gjør det til. Personlig oppmøte er viktig, så kjør den finta litt til, gjerne se pen ut i klesveien også og ha en cv som fokuserer på alt det positive om deg som person. Da skal du se det ordner seg ;)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST

Legg inn av Rambraut N1491 » 23 okt 2008, 10:59

Yepp!

De gangene jeg var ute og leverte cv så var jeg nydusjet og mer enn bra nok kledd :)
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 24 okt 2008, 15:46

Kan trygt anbefale rekruteringsbyråer. Var sånn jeg fikk jobben jeg har nå. La inn CV'en min på Manpower. no. Deretter var jeg på et par intervjuer på forskjellige plasser i manpowersystemet før jeg ble tilbudt fast jobb på Møller i fra 1. juni. For mitt vedkommende tok det over et halvt år, men de holdt kontakten med meg hele tiden. Siden jeg hadde en jobb i fra før av var jo det viktigste for meg å få en jobb jeg hadde lyst på.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar