Jeg tipper på at så og si alle som snakker så stort om at militæret ikke er noe for dem, faktisk ikke har peiling på hva de snakker om. Hvordan kan man vite at militæret ikke er noe man vil like uten å ha vært der?
Slike meninger er bygget ene og alene på andres erfaringer, og det har absolutt ingen sammenheng med hva man selv vil syns hvis man er inne. Forsvaret er så vanvittig stort og som det blir sagt her så finnes det noe for alle, så det at kompisen ikke likte seg som potetskreller i sør-varanger betyr jo ikke at man selv ikke vil like seg som sonaroperatør på en av de nye fregattene. Det er jo som å si at "jeg liker ikke fisk" uten å ha smakt det, bare fordi naboen en gang sa at torsken han spiste i går smakte litt dårlig.
Å være i førstegangstjeneste er generelt noe som blir det man gjør det til. Gjør man litt innsats og følger ordre fra overordnede får man både god samvittighet og fornøyd befal. Da snakker vi aldeles ikke rævslikking og å strebe etter å bli best av alle, men ganske enkelt en normalt god innsats slik man ville gjort i en ny jobb for å bli likt av sjefen. Jeg kan vedde på at de aller fleste som ikke liker seg har skapt problemene selv, ved å ha dårlig innstilling og gjøre en laber innsats.
Det samme gjelder for hvilken videre tjeneste man får etter rekruttskolen. De som gjør det bra og klarer å oppføre seg havner øverst i bunken og får den tjenesten de selv ønsker. De som gir F*** havner nederst, og ender der forsvaret trenger dem uten at egne ønsker en gang blir lest.
En annen ting til de som mener det er et økonomisk tap; Jeg tok kurs for ca. 20 000,- gratis mens jeg var inne, og kom egentlig også inn på busslappen, men takket nei. Altså kunne jeg fått diverse kompetanser for langt over 50 000,- i løpet av året, legg til 20 000,- i dimmepenger, 70 000,- i gratis husleie siden jeg leide før jeg ble innkalt, og i tillegg dagpenger, gratis kost og losji, grisebillige reiser, osv osv osv, så er vi oppe i en veldig anstendig årsinntekt.
Alt i alt mener jeg at det å ikke ha lyst, ikke syns det passer, osv, ikke på noen måte er et argument for å ikke ta førstegangstjeneste. Alle har godt av å lære seg litt disiplin og få oppleve hvordan det er å gjøre som man får beskjed om, det er skummelt mange unge i dag som totalt mangler antenner når det gjelder autoriteter! Kom dere inn og få litt livserfaring sier nå jeg, så blir det nok folk av dere også.