Check engine lampe lyser når bilen spinner. 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Magnusm
Navn: Magnus
Bil: Saab 900 '95
Sted: Hønefoss/ Hokksund

Check engine lampe lyser når bilen spinner. 900

Legg inn av Magnusm » 29 okt 2008, 21:32

Heisann... (Saab 900 95)

I dag kom snøen på østlandet... Jeg timet det godt med å legge om til vinterdekk i går.

Men over til "problemet" Der jeg bor har vi en seig bakke før vi kommer til hovedveien. Det hadde jeg store problemer med å komme opp, derfor ble det litt spinning. Da jeg kom meg opp på flaten begynte "check engine" lampen å lyse. Men så forsvant den etter fem minutter. På vei hjemover kom den frem på nytt, men forsvant, akuratt som på vei frem. Noen som har vært borti noe. Ingen ulyder fra motor eller lignenede som jeg kunne høre. Noen som har vært bort i lignende? Regner med jeg får ta meg en tur på Saab verksted for å lese av feilkoden snart...

BTW; på vei frem, oppover en seig bakke måtte jeg dra forbi en "tøffing" med Volvo 240, og to stykker som sto bak å dytta. Heheh.. :) Den hadde seriøse problemer med å komme opp bakken.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Chek engiene lampe lyser når bilen spinner. 900

Legg inn av EdHunter N815 » 29 okt 2008, 22:18

Med mindre du har en alvorlig elektrisk feil skal ikke spinning ha noe med CE-lampen å gjøre, tipper du har en feil som slår ut ved høy belastning, eksempelvis når du spinner og herjer for å komme deg oppover. Få lest ut feilkoder hos Saab så finner du ut hva som forårsaket at lampen lyste.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Magnusm

Legg inn av Magnusm » 30 okt 2008, 10:49

"Der var det ABS-sensoren på venstre side fremme som fusket når det passet den. Etter bytte var bilen god som ny igjen. Har du muligheter for å få sjekket disse på noen måte?"

Faren min skla ha med seg bilen min hjemover til helga. Så han får sjekke litt rundt.
Kjedelig med Chek enigen lampen lyser når den vil, da det ikke var lenge siden "SRS" lampen også begynte å lyse.. :S Kanksje det bare er el- feil :P

Magnusm

Legg inn av Magnusm » 31 okt 2008, 14:20

Var ute å kjørte en tur å 2 mil i dag.
Da begynte ikke "check engiene" lampen å lyse. Så kan nok hende det var fordi jeg hadde belastet ganske hardt da jeg spant løs....
men før ta meg en tur til Saab å høre, en vakker dag..

Magnusm

Legg inn av Magnusm » 05 nov 2008, 20:29

Da kan jeg jo si at jeg har hatt bilen på avlesning og det viste seg å være tempraturmåler pluss en annen dings jeg ikke husker navnet på :)

Så ikke noe alvorlig.

Svar