9000 CC Fjernlys/Nærlys virker ikke
Moderator: Moderatorer
9000 CC Fjernlys/Nærlys virker ikke
Hei, ny her på forumet.
Kjøpte meg igår en Saab 9000 CC 2.3l 1993
Tydeligvis like før jeg overtok bilen har lyset sluttet å fungere når lysbyteren står helt til høyre, der man kan aktivere fjernlys. Både nærlys og fjernlys er dødt i denne stillingen.
Når bryteren står helt til venstre (kjørelys) virker nærlyset.
Det går heller ikke å "blinke" med fjernlyset når bryteren står helt til venstre.
Instrumentlys fungerer når bryteren står i alle stillinger.
Har sjekket sikring i hanskerom og i motorom, men di er i orden.
Kan det være så enkelt som selve bryteren, eller et av relè'ene i motorom.
Ganske dyre deler, så jeg kan liksom ikke bare kjøpe en og en del og prøve meg fram.
Håper noen harhatt samme problem, og også har svaret.
Mvh
chAngES
Kjøpte meg igår en Saab 9000 CC 2.3l 1993
Tydeligvis like før jeg overtok bilen har lyset sluttet å fungere når lysbyteren står helt til høyre, der man kan aktivere fjernlys. Både nærlys og fjernlys er dødt i denne stillingen.
Når bryteren står helt til venstre (kjørelys) virker nærlyset.
Det går heller ikke å "blinke" med fjernlyset når bryteren står helt til venstre.
Instrumentlys fungerer når bryteren står i alle stillinger.
Har sjekket sikring i hanskerom og i motorom, men di er i orden.
Kan det være så enkelt som selve bryteren, eller et av relè'ene i motorom.
Ganske dyre deler, så jeg kan liksom ikke bare kjøpe en og en del og prøve meg fram.
Håper noen harhatt samme problem, og også har svaret.
Mvh
chAngES
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: 9000 CC Fjernlys/Nærlys virker ikke
Hmm, funker lyshornet i noen andre stillinger? Mitt fjernlys sluttet å virke en gang (nærlyset virket som normalt), og jeg spekulerte meg grå på hva det kunne være. Fant ut at det bare var kontakten under dekselet som hadde falt av.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
Nei, lyshornet virker ikke i noen av di tre stillingene.
Merk at når jeg vrir lysbryteren helt til høyre, lyser hverken nærlys eller fjernlys, men nærlyset virker når bryteren står helt til venstre..
Tenker jo kanskje at det er selve bryteren soer ødelagt. Den finnes sikkert å få tak i på et hoggeri, men hadde vært fint om noen som har hatt samme problem kunne tipse meg litt på veien
Merk at når jeg vrir lysbryteren helt til høyre, lyser hverken nærlys eller fjernlys, men nærlyset virker når bryteren står helt til venstre..
Tenker jo kanskje at det er selve bryteren soer ødelagt. Den finnes sikkert å få tak i på et hoggeri, men hadde vært fint om noen som har hatt samme problem kunne tipse meg litt på veien
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
Og du har sjekket selve pærene også?
Høres ut som bryteren kan være årsaken ja. Hvis du har et multimeter eller en prøvelampe kan du jo sjekke om bryteren sender ut strøm i stilling helt til høyre.
De fleste bilopphuggerne er såpass greie at du får sikkert prøvd en i bilen din hvis du spør. Er jo bare å si at du skal sjekke om den virker, og får du ikke lys så sier du at den ikke virket
Høres ut som bryteren kan være årsaken ja. Hvis du har et multimeter eller en prøvelampe kan du jo sjekke om bryteren sender ut strøm i stilling helt til høyre.
De fleste bilopphuggerne er såpass greie at du får sikkert prøvd en i bilen din hvis du spør. Er jo bare å si at du skal sjekke om den virker, og får du ikke lys så sier du at den ikke virket

Ja, det er kanskje ikke dumt nei.
Tror det er et hoggeri i Bø i Telemark, er for tiden i Ulefoss, og skulle absolutt fått det fikset før jeg legger ut på langtur igjen.
Takker for svar!!!
chAngES
Tror det er et hoggeri i Bø i Telemark, er for tiden i Ulefoss, og skulle absolutt fått det fikset før jeg legger ut på langtur igjen.
Takker for svar!!!
chAngES
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Den absolutt vanligste feilen er at hovedlysrele'et sm sitter i motorrommet ryker. Når bryteren står til venstre så går strømmen utenenom dette rele'et så jeg ville satset på å bytte det.
Om du kan litt elektro så er det også enkelt å måle om det rele'et virker, man kan t.o.m fjerne rele'et for så å erstatte det med kabler bare for å teste om rele'et er synderen.
Om du kan litt elektro så er det også enkelt å måle om det rele'et virker, man kan t.o.m fjerne rele'et for så å erstatte det med kabler bare for å teste om rele'et er synderen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Forslag til hvordan jeg skal måle?
Har jo tilgang på multimter.. Bare noe billig, men skulle vel gå?
chAngES
Har jo tilgang på multimter.. Bare noe billig, men skulle vel gå?
chAngES
Vel, har nå bestilt dette fra Speedparts, billigste stedet jeg fant relè'et:

Håper det er rett del jeg bestiller, hvis ikke er det jo penger ut av vinduet
Blir spennende å se.
chAngES

Håper det er rett del jeg bestiller, hvis ikke er det jo penger ut av vinduet

Blir spennende å se.
chAngES
Var på skroten og kjøpte nytt relè idag, der fikk jeg jo muligheten til å sjekke om det var det som var problemet.
Nytt relè 100nok og alt er nå i orden
Nytt relè 100nok og alt er nå i orden

- Gandulf N1535
- 2.0 bar
That's how we do it nigga! Lønner seg stort seg alltid å kjøpe bruktchAngES skrev:Var på skroten og kjøpte nytt relè idag, der fikk jeg jo muligheten til å sjekke om det var det som var problemet. Nytt relè 100nok og alt er nå i orden