Gnistgap

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Gnistgap

Legg inn av Paradigm N558 » 28 nov 2008, 13:54

Så, jeg leste noe spennenede her på nettet om at "ingen" tennplugger har rett gnistgap, kanskje i ett helt vilt tilfeldig tilfelle, så vil det stemme helt korrekt.
Det skal vist nok finnes en "gnistgap-måler" for dette, og man skal kunne justere pluggene selv.

Vel....

Som sikkert 80% av forumet gjør, så kjører jeg på NGK BCPR7ES-11 plugger, og da kan det jo tenkes at disse kan optimaliseres?

Noen innspill?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Gnistgap

Legg inn av doo-kie » 28 nov 2008, 14:00

Irridium plugger skal jo ha MYE mindre gnisttap enn vanlige pulgger. Elektroden er jo syl tynn!
En på jobb som driver på med road race med sykkel, sier det er merkbar forskjell på hvor rapp sykkelen blir på gassen når man bytter fra gammel plugg til irridium plugger.
Disse fåes til saab.

http://ngk.com/results_app.asp?AAIA=1423123
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Gnistgap

Legg inn av doo-kie » 28 nov 2008, 14:01

Iridium

Iridium is a precious metal that is 6 times harder and 8 times stronger than platinum, it has a 1,200(=F) higher melting point than platinum and conducts electricity better. This makes it possible to create the finest wire center electrode ever. Prior till now, platinum had been favored for long life or performance spark plugs due to its high melting point, also the technology did not exist to machine and bond iridium on a spark plug electrode(at least in a cost effective manner). Iridium industrial spark plugs have been around for years, but still sells for over a hundred dollars per plug. Just now is the technology available to effectively use iridium in a spark plug for automotive applications. The strength, hardness and high melting point of iridium allows NGK to manufacture their iridium ultra-fine wire center electrode to 0.7mm. One of the finest firing points in the industry! (Thus far there has been no problems reported regarding use of iridium plugs with nitrous oxide.)
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Gnistgap

Legg inn av Tor N12 » 28 nov 2008, 14:14

11-tallet på den NGK-pluggen er jo nettopp elektrodeavstanden som skal være 1.1 mm på våre saab'er, du kan like gjerne kjøpe deg standard BCPR7ES men da er gnistgapet 0.8mm og du må justere det selv ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Gnistgap

Legg inn av doo-kie » 28 nov 2008, 14:18

ja missforsto hele spørsmålet. trodde det var snakk om tap. Alle plugger kan optiamliseres bedre. slik at man får mye bedre gnist.
Sorry, min feil! Iridium pluggen har også 1,1mm avstand på elektroden.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Gnistgap

Legg inn av Gandulf N1535 » 28 nov 2008, 14:24

doo-kie skrev:ja missforsto hele spørsmålet. trodde det var snakk om tap. Alle plugger kan optiamliseres bedre. slik at man får mye bedre gnist.
Og her kommer Pulseplugs inn i bildet. De skal vistnok gi mye bedre gnist, og dermed økt ytelse og redusert forbruk. Hadde vært jækla interessant å prøvd de ut, men litt stiv pris til at det bare er å bestille :P

Og jeg fikk heller aldri klarhet i om jeg kan bruke slike på min bil.. ?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Gnistgap

Legg inn av doo-kie » 28 nov 2008, 14:58

Han på jobb kjører en suzuki 1000r. ren banesykkel med tett på 200hk på bakhjulet. Han sier selv han regner med kanskje 2-3 hk på topp effekten, men de er ikke int sier han, det som gjør pluggene så bra er at de gir en helt annen respons i sykkelen og mye rappere på turtall. Og de varer mye lengere.
Men dette er jo på en moderne tunet sykkel, om det er slik på bil vet jeg ikke, men han bruker vistnok iridium på alt han har. sier det er mye å spare på å kjøpe de på e-bay!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Gnistgap

Legg inn av Haaka » 28 nov 2008, 20:37

Gandulf N1535 skrev:Pulseplugs.. ..Og jeg fikk heller aldri klarhet i om jeg kan bruke slike på min bil.. ?
Du må gjerne prøve, det er jo et interessant eksperiment. Men er nok dårlig sort på nærmest alle turbomotorer fra Saab..

Tenningsystemet på MC skiller seg ofte stort ifra de i bil. Men gode plugger er helt klart mer effektive enn dårlige, og det har lite med gnistgap å gjøre..

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Gnistgap

Legg inn av Gandulf N1535 » 28 nov 2008, 20:52

Haaka skrev:Du må gjerne prøve, det er jo et interessant eksperiment. Men er nok dårlig sort på nærmest alle turbomotorer fra Saab..
Hva er det som gjør disse motorene så annerledes enn andre turbomotorer? :reading:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Gnistgap

Legg inn av Paradigm N558 » 29 nov 2008, 02:17

Gandulf N1535 skrev:
Haaka skrev:Du må gjerne prøve, det er jo et interessant eksperiment. Men er nok dårlig sort på nærmest alle turbomotorer fra Saab..
Hva er det som gjør disse motorene så annerledes enn andre turbomotorer? :reading:
Er nok motorstyringen som har blitt programert med "slik skal det være" og slik er det bare :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Gnistgap

Legg inn av EdHunter N815 » 30 nov 2008, 00:49

Jeg kan gjerne forsøke pølsepluggene hvis noen spanderer de på meg, har en gammel 9000 CD som sikkert med glede stiller som forsøkskanin. :D
*kremt* hvis jeg somler meg til å få den ferdig da *kremt*
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar